Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Helt nya laddbara 1,5 V litiumbatterier uppvisar 0 Volt, defekta?

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev: 21 juni 2025, 20:21:08Dessa 1.5V batterier har mycket högre självurladdning än vanliga litiumbatterier eftersom det sitter en switchomvandlare som är konstant aktiv för att omvandla från 3.3V till 1.5V.
Undrar om det finns nån "intelligens" i dessa switchomvandlare? Tänker en enkel analog krets som upptäcker att switchpulser inte behövs oftare än "rätt sällan", och då växlar till ett läge som tillåter utgången att sjunka avsevärt mycket mer innan nästa switchpuls genereras, så att utspänningen blir typ en sågtandvåg 1-1,5V med pulstid på många sekunder. Antar att det skulle vara för dyrt med en extremt strömsnål mikrokontroller (och/eller så skulle den inte ge nån besparing), annars kunde en krets i princip stänga av utgången och bara väcka den med jämna mellanrum för att se om någon last försöker använda utgången. Skulle antagligen bara funka vettigt med apparater med mekanisk strömbrytare, typ slå på transistorradion och vänta några sekunder eller rent av nån minut ifall batterierna sovit länge+++

ToPNoTCH skrev: 21 juni 2025, 23:45:09
MiaM skrev: 20 juni 2025, 12:33:30Apparater tänkta för 7½V, alltså fem engångsbatterier, kan köras på två litiumbaserade celler i serie
Jag skrev ju att lithium celler normalt laddas mellan 4.1~4.2 volt
Du rekommenderar att man kör med 0.8V - 0.9V överspänning och du skrev inget om urladdningsskydd.
Att du tror två celler ger 7.5V säger mig att du tittat på nominell spänning och på teoretisk nivå.
Engångsceller kan ha 1,6V när de är helt nya. 1,6*5=8V. Ladda litiumcellerna till 4V/cell så håller du dig inom detta, och med 4,1-4,2V så får du 0,2-0,4V överspänning, inte 0,8-0,9V. Dvs även 1,5V för engångsbatterier är också nominell spänning.
Också: gamla analoga kretsar är dessutom normalt byggda för ett rätt stort matningspänningsområde.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Ersättningsbatterierna som jag fick 19 juni 2025, 1,5 V laddbara litium visade vid leveranstillståndet 0,0 V. Besynnerligt.
Jag mätte alla 4 igen nu idag och får 0,0 V. Jag belastar ett av dem med ett 100 Ω motstånd(skulle bli 15 mA) med tanke att det kanske vaknar upp då, men nej, fortfarande 0,0 Volt.

Då stoppar jag alla 4 i XTAR-laddaren, och för samtliga lyser röd diod.
Efter 5 min tar jag ur ett batteri (det lös röd diod för det) och mäter på det, nu plötsligt visar det 1,504 V.
Det stoppas i igen i laddaren, då lyser grön diod för just det batteriet, vilket betyder fullladdat. Övriga 3 har rödlysande diod.

Rédigé: när jag tog ut ett av de andra batterierna ur laddaren, där laddar lyser rött, och stoppar i det igen, blir det grönt.
Då tar jag helt sonika och drar ur ladderens USB-kontakt från datorn, så laddaren blir strömlös, och sedan sticker i USB-kontakten igen, nu lyser alla 4 rött.
Nu efter 1h 55 minuter laddning är det bara rött för det batteri jag först tog ur laddaren, övriga är på grönt.

Här nedan XTAR-BC4 laddarens skannad bruksanvisning, tysk och engelsk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 23 juni 2025, 13:47:22, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Laddaren kan antagligen bara "kommunicera" genom att mäta spänningen, strömmen och också räkna tid. Därav kanske indikeringen grön/röd inte blir särskilt exakt-

Jag håller fast vid min gissning att från tillverkning är de i ett transportläge där switchomvandlaren är avstängd trots att cellen inte är helt urladdad, just för att cellen inte ska djupurladdas. Det kan rent av vara så att man kan själv trigga detta läge genom att få överströmskydd att lösa ut, men jag skulle inte prova detta ifall jag inte absolut hade ett extremt starkt behov av att stänga av omvandlaren (och då verkar det bättre att ha minsta sortens solpanel som underhållsladdare, antagligen).

Och obs ifall nån har bristfällig läsförståelseförmåga: Förra stycket är inte en vild gissning om potentiellt farliga sätt att använda lösa celler, utan en gissning hur produkten som är denna tråds huvudämne kan vara konstruerad.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Intressant, att det ska vara fulladdat efter 5 minuter. Du har isåfall en kraftfullare laddare än vad du insett. Mest troligt är det svårt för laddaren att mäta när batterierna är fulladdade. Vad jag antar är att laddaren bara känner av på de två polerna som finns på batteriet. Isåfall måste det finnas något sätt för elektroniken inne i batteriet att signalera laddningsnivån på lithiumcellen.
Ett enkelt sätt att lösa det på vore att ladda på tid. Det borde då stå någonstans i manualen för laddaren att du ska ladda en viss tid utan att ta ut batteriet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, elektroniken i batterierna måste vara intelligent nog att de inte överladdas, så det är sannolikt enklast och också säkert att bara låta de sitta på laddning "tillräckligt" länge.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Om man drar slutsatsen att det inte finns någon kommunikation mellan batteri och laddare utöver cellspänningen.

Det finns inget som säger att laddspänningen måste vara samma som förbrukningsspänningen.

Jag gissar på att man laddar cellerna med 4.1V-4.2V precis som vilket lithium batteri som helst.

Jag tror inte det sitter en buck/boost i batteriet, mest för att det vore ett satans slöseri som bara försvårar avkänningen av när laddningen är klar.

Så det är rimligt att tro att så länge cellen ligger på 3.0V-4.2V så kommer du ha 1.5V.

Så laddar du i 5 min och därmed kliver över lägsta nivån då undervoltage trippar så kommer du ha 1.5V, men inte under så lång tid som om cellen vore full laddad (4.1V)

Jag vet inte egentligen varför det uppfattas så magiskt det här.

Jag kan inte förklara det mer pedagoiskt är följande:

1.) Ditt batteri är binärt. Det kan antingen ge 1.5V eller 0V
2.) Det kommer ge 1.5V ända tills den inbyggda lithium cellen går för låg (under voltage protection) och då kommer batteriet inta 0V
3.) Tiden som batteriet kommer kunna leverera 1.5V är beroende på laddningsgraden av den inbyggda lithium cellen kontra effekt uttag + förlust i inbyggd buck regulator.
Skriv svar