Retroverkstan - Ny programserie

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Retroverkstan - Ny programserie

Inlägg av 4kTRB »

Skulle inte tro det finns sådana utbildningar. Det är bara att utbilda sig själv som gäller eller gå som lärling hos någon reparatör kanske.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

El-programmet hade en inriktning elektronik på min tid...
Men den verkar vara bortplockad nu (den var redan då på väg att bli dator/kommunikationsteknik) , nu kan man välja på:
Automationsteknik
Du lär dig att installera, underhålla och felsöka automatiserade produktionssystem. Inriktningen ger möjlighet till jobb som till exempel automationstekniker inom tillverknings- eller processindustrin.

Dator- och kommunikationsteknik
Du lär dig att installera, administrera och reparera dator- och kommunikationssystem. Inriktningen ger möjlighet till jobb som till exempel supporttekniker, nätverkstekniker eller drifttekniker inom it.

Elteknik
Du lär dig att installera, underhålla och reparera elanläggningar, eldistributionsnät, säkerhetssystem och datanät. Inriktningen ger möjlighet till jobb som till exempel installationselektriker, industrielektriker, distributionselektriker eller järnvägstekniker.

Energiteknik
Du lär dig att underhålla och effektivisera anläggningar inom energi-, vatten- och miljöteknik. Inriktningen ger möjlighet till jobb som till exempel driftmaskinist, drifttekniker inom kraft- och värmeteknik eller vattenkraftstekniker.
https://utbildningsguiden.skolverket.se ... ogrammet#4
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Intressant att den har NPN-trissor men ändå massor av transformatorer. Transformatorerna användes väl delvis för att det bara fanns PNP-trissor och trissor var så dyra och dåliga en gång i tiden?

Angående utbildning: Jag visste inte ens att det fanns utbildningar.

Det var inte jättelätt att hitta vettigt folk till den typen av jobb då det begav sig.

Idag är det väl en nisch som är så liten att det inte finns specifika utbildningar, antar jag?

Man kan tycka att det vore önskvärt med elektronikreparation som utbildning åter igen. Kanske något att peta på miljöaktivister att dra i?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kompisen gick en sådan utbildning, en 2-årig utbildning om jag minns rätt. Han hade sitt rum fullt med TV-,radio-,video-apparater med mera.
Han reparerade mest åt grannar och andra via djungeltelegrafen. Minns jag gav han ett 10MHz oscilloskop,
ett Philips rörbestyckat ifrån typ -57 då jag tänkte han hade mer nytta av det än mig själv.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tänk att det är bara typ 30 år sen ett rörbestyckat 10MHz-oscilloskop var bättre än vad många hobbyister hade.

Det var väl på nittiotalet det började bli ekonomiskt rimligt för en vuxen eller "äldre ungdom" att köpa ett enklare nytt oscilloskop, men det var ändå en rätt stor utgift. Fritt ur minnet så var det väl över 2000:- i början på 90-talet för ett billigt "noname"-oscilloskop med lite tveksam trace rotation osv, hos Elfa.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

"På min tid" så fanns det el-tele, med två inriktningar, starkström där man blev elektriker, svagström där man typ blev radio/tv-reparatör.

Min plan var att gå just den sistnämda, men så blev det inte.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

På min skola hade vi tre grenar av den tvååriga elteletekniska linjen. Elektriker, Styr och regler ("tryck och pys") och Telereparatör. Jag gick den sistnämnda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Men el-tele hade väl inte så höga intagskrav? Det var väl snarast linjen för den som ville slippa en del teori och det allmänna icke-tekniska som ingick om man gick teknisk linje med elinriktning, ungefär?

Och svagström gjorde väl att man fick jobb som ungefär allt som inte var relaterat till starkström?

Undrar om det inte redan då var lite som idag, att man gick en utbildning och sen fick man jobb som krävde utbildningen men man hade ingen nytta av utbildningen? Tänker alla jobb som väl kallas "svagströmselektriker", typ larminstallatör och liknande, kräver väl ungefär en timme av hela el-tele-utbildningen?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 10 december 2024, 09:22:42 Men el-tele hade väl inte så höga intagskrav? Det var väl snarast linjen för den som ville slippa en del teori och det allmänna icke-tekniska som ingick om man gick teknisk linje med elinriktning, ungefär?
Det var högre intagskrav på både eltele och fordon än vad det var på T och N i den skolan jag gick i.

Med högre menades att det väl var typ 2,7 i krav eller nåt så det var ju inte speciellt högt.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag gick El-Tele linjen, gren för telereparatör. 2-årig utbildning.
Vi byggde, på spånplatta och spik, en transformator med spänningsregulator, vi designade och lindade transformatorn, primär och sekundärlindningar, med prespan-papper (om det nu hette så) som avskiljare. Vi bankade i kärnan, ju fler man fick i ju mindre brummade det :D

Därefter gjorde vi, på spånplatta och spik, en förförstärkare och en förstärkare, med germaniumtransistorer. Vi mätte upp frekvensomfång och kunde konstatera att förstärkaren hade lite bättre egenskap än en vanlig telefonförbindelse.
Vi byggde även en flipp-flopp, på spånplatta och spik, med glödlampor och transistorer. Det var det närmsta vi kom i digitalteknik.
Jag designade och satte upp en s.k. sjukhusanläggning, dvs, det där gamla 5-lamps-systemet som blinkade olika beroende på var larmet kom från.
Jag byggde även ett larmsystem, där vår lärare bad mig riva av den folie som symboliserade ett förnster, jag skulle simulera ett inbrott. Den elshock jag fick då kommer jag fortfarande ihåg, där låg en kondensator som laddades ur via mina händer. Läraren skrattade gott.

Vi fick lära oss från grunden att läsa tabeller med transistordata och designa olika transistortillämpningar efter denna data.
Jag fick även två veckors utbildning i el-teknik, starkström. Där jag byggde en komplett installation av ett hus, kommer ihåg att man fick ett bås där man skulle skruva upp säkringsskåp, klamra kulokabel, dra ledningar i rör etc etc.

Denna utbildning gav mig en massa erfarenhet, vilket jag inte fick nytta av förrän senare i livet när jag började på Telko i Malmö. Där jag byggde RT-datorn :D

Jag tror detta var 1974-1976 (ska kolla betygen som jag fortfarande har kvar), platsen var Trelleborg, vi var 8 i klassen, totalt 16 i salen, 8 st ”ettor” och 8 st ”tvåor”.

Tyvärr hände en tråkig sak där, jag hade då mycket lätt för att lära mig saker, och låg i framkant vad det gäller prov och skrivna uppgifter. En av mina klasskamrater presterade också bra på allt teoretiskt, men när det kom till det praktiska var det helt stopp.
Det visade sig att denna klasskamrat kopierade allt jag skrev och lämade in som sitt eget. Han avslöjade det för mig en dag, och den dagen slutade jag sätta in mina uppgifter i min hylla. Klasskamraten var där en vecka till sen kom han aldrig tillbaka.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

De som har den där 2-åriga tv-,radio-utbildningen från slutet av -80-talet kanske kan ha nytta av den fortfarande då sådana där retroverkstäder blivit lite på modet ?
https://sverigesradio.se/artikel/6851268
opampen

Inlägg av opampen »

Igår tittade jag på Kunskapskanalen via nätet. Det var då om Flipperspel! Jätte trevligt! Så roligt att kunna få liv i äldre apparater. Jag har ägnat mig åt det också, men mest radio och förstärkare då. Det är verkligen guld! Jag är en sann nostalgiker!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu ska de ta tag i en "Weltron Space Helmet-radio". Har aldrig hört talas om en sådan men ska tydligen vara en kultradio? https://www.svtplay.se/video/eJykM7V/re ... ace-helmet
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, kult pga designen.

Gravt sidospår, tillika dagens värdelösa vetande: Jag har en snarlikt designad klockradio, med mekaniskt blädderverk och separat "äggklocka" för sleep-funktion för radion.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Mina föräldrar hade en sådan med mekaniska siffror. Ganska cool pryl när man tänker efter.
Skriv svar