Linde elbromsar
Re: Linde elbromsar
Sitter med ett oscilloscope nu vad ska jag göra nu ? Mäter jag bara rakt på spolen så händer ingenting. 
nu e jag ute å seglar på djupt vatten
- FormerMazda
- Inlägg: 6389
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Re: Linde elbromsar
Näe så kommer du inte se nåt som du märkt. 
Men om du ansluter spolen till styrenheten och spänningssätter alltsammans så kanske dukan se en signal som ändras när nåt närmar sig spolen.
Har oscilloskopet en auto-knapp? Anslut allt och spänningssätt, koppla på scopet och använd auto-knappen så borde den ställa sig åt dig och du borde se en kurva på skärmen.
Då kan du testa att närma nåt stort metallföremål eller magnet (vet inte hur den funkar exakt) och på så vis avgöra om styrdonet borde se och uppfatta detta.
Men det är mycket som kan gå fel här..
Det krävs en del kunskap för att förstå. Både elektronik och hur styrdonet gör vid olika lägen.

Men om du ansluter spolen till styrenheten och spänningssätter alltsammans så kanske dukan se en signal som ändras när nåt närmar sig spolen.
Har oscilloskopet en auto-knapp? Anslut allt och spänningssätt, koppla på scopet och använd auto-knappen så borde den ställa sig åt dig och du borde se en kurva på skärmen.
Då kan du testa att närma nåt stort metallföremål eller magnet (vet inte hur den funkar exakt) och på så vis avgöra om styrdonet borde se och uppfatta detta.
Men det är mycket som kan gå fel här..

Re: Linde elbromsar
Om du är i Trollhättan har du nära till ribit.se användare bos här. Han kanske kan hjälpa dig!
Re: Linde elbromsar
Svårt att veta exakt om banan är kapad med flit eller om den är avbränd. Det skulle kunna varit en snabb hård kortis, typ batteri direkt utan säkring.
Går de två benen som tappat kontakt med varandra till 9 och 8, och är båda anslutna utvändigt?
Om de som tappat förbindelse går just till 9 och 8 så prova antingen att flytta vad som sitter på 9 till 8, eller löda för att laga den avbrutna banan. Sorry att jag är captain obvious men se till att ha rätt styrka på säkring, varken för stor eller för liten. (För liten säkring kan göra att säkringen går vid normal användning, och om säkringen går så finns det mikroskopisk risk att backspänning går fel väg).
På sista bilden i inlägget som börjar med "Detta misstänker jag är en transistor..." så ser lödningen på en av de små transistorerna riktigt risig ut. Tänker på den som jag tror heter T6, benet som är närmast vad jag tror är T5. Prova absolut att bättra på den lödningen!
Synd att du inte ser nån signal med oscilloskopet, men det visar ju ungefär att kretsen som känner av påskjutet inte fungerar. Med andra ord så är det inte (enbart) fel på utgångssteget som driver bromsarna. Med lite tur är felet den dåliga lödningen på T6.
Ifall det är lödningen som är felet så är en teori att detta först gått sönder (typ den har fungerat ett tag medan benen på transistorn satt i tillräckligt spänn för att ge kontakt ändå, och sen när allt vibrerat ett tag så tappade benet kontakt) och när nån försökt felsöka så har nåt kopplats fel så att banan på första bilderna blivit sönderbränd.
Om kortet inte hoppar igång med lödbättringar osv så ta gärna kort på hela kortet. Gärna hela lödsidan rakt ovanifrån, och komponentsidan både rakt ovanifrån och från olika vinklar så att man dels ser beteckning på halvledare osv där beteckningen är på sidan, och dels så att man ser banor som gömmer sig under komponenter. Med sådana bilder så går det att återskapa schema och då blir det lättare att komma med vidare tips. (Om det finns marknad för ersättningskort så skulle det också gå att tillverka piratkopior på kortet... Om tillverkaren finns kvar och inte tar hutlöst betalt för ersättare så är det väl elakt, men om ersättare är svindyra eller inte finns att köpa alls så har jag inget samvete som sätter stopp för att tillverka kopierade kort. Det finns ju knappast nämnvärd marknad för nån som inte redan har bromsar som köpts från tillverkaren).
P.S. jag utgick från att mätningen med oscilloskopet gjordes med allt inkopplat.
Håller med om tipset med RiBit, men bra att veta är ju att han driver elektronik som företag och den här typen av reparationer är hans inkomst/levebröd, så det blir inga gratistips som här på forumet.
Danei: Vad säger att FIP044-halvledaren på flänsen på bilden är en sån halvledare du länkar till? Jag missar säkert något, men den enda koppling mellan de båda jag ser är att de har samma kapsling. Diodsymbolen kan förstås visa att det är en diod, men det skulle också kunna vara en del av tillverkarens logga. Jämför att bokstäverna I och R på var sida av diodsymbolen har annat typsnitt än resten av texten.
Re: Linde elbromsar
Va tror ni om detta då ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
En snutt till
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
Frekvensen ändras när jag påverkar spolen i draget. Men när jag lägger på bromsljuset så blir det tomt eller så fryser bilden på oscilloskopet
Re: Linde elbromsar
Diodsymbolen på halvledaren i fråga torde vara denna logotyp: https://www.google.com/imgres?q=Interna ... M3oECBwQAA
Re: Linde elbromsar
Bra att frekvensen ändras.
Det skulle kunna vara så att när bromsljuset är avstängt så får kretsen en dålig jord via bromsljusen, eller kanske via bromsarna, och när du tänder bromsljuset så försvinner detta. Det kan ganska troligt bli så pga kretskortsbanan som verkar avbrunnen.
Det ser dock extremt brusigt ut på oscilloskopet, typ frekvensvisningen är väl det enda som går rimligt att läsa ut av filmsnuttarna.
Synd att frekvensen är omkring 120kHz, det är för lågt för att kunna tas emot med de flesta radioapparater med långvåg. Men jag insåg nu att det är ju sommarlov så du kan kanske låna oscilloskopet ett bra tag.
Garmen: Bra!
Synd att komponenten verkar svår att hitta datablad för.
Det skulle kunna vara så att när bromsljuset är avstängt så får kretsen en dålig jord via bromsljusen, eller kanske via bromsarna, och när du tänder bromsljuset så försvinner detta. Det kan ganska troligt bli så pga kretskortsbanan som verkar avbrunnen.
Det ser dock extremt brusigt ut på oscilloskopet, typ frekvensvisningen är väl det enda som går rimligt att läsa ut av filmsnuttarna.
Synd att frekvensen är omkring 120kHz, det är för lågt för att kunna tas emot med de flesta radioapparater med långvåg. Men jag insåg nu att det är ju sommarlov så du kan kanske låna oscilloskopet ett bra tag.
Garmen: Bra!
Synd att komponenten verkar svår att hitta datablad för.
Re: Linde elbromsar
Hej å tack som fan för allt engagemang ni har. Så nu är det såhär. Styrboxen var i behov av lite koppartråd och lödtenn. Sitter en röd diod i boxen som jag trodde skulle lysa när man aktiverade ”bromsljuset” men jag hade helt fel, den lyser när något är fel. Kortslutning i boxen har troligtvis blivit efter kortslutning i baklamporna då det inte verkar sitta någon säkring från boxen till ljusen men vet inte säkert.
Nu har jag iaf 12,4v ut till bromsarna tills dess jag kopplar på spolen då sjunker det till 0-0,1v . Ferritkärnan är sprucken vilket borde kunna bidra till att den inte påverkar spolen lika mycket som en hel kärna !? Eller vad tror ni som faktiskt kan något å inte bara gissar
Nu har jag iaf 12,4v ut till bromsarna tills dess jag kopplar på spolen då sjunker det till 0-0,1v . Ferritkärnan är sprucken vilket borde kunna bidra till att den inte påverkar spolen lika mycket som en hel kärna !? Eller vad tror ni som faktiskt kan något å inte bara gissar
Re: Linde elbromsar
Ferritkärnan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
Vet inte hur mycket/lite ferritkärnan borde påverka.
Om du allmänt vill ha en ferritkärna att labba med så sitter de i cirka alla (äldre) AM-radio, så om du har nåt elektronikskrot att plocka ur så kan du ta en ferritkärna där. Tveksamt om det hjälper felsökningen men ändå.
Hur var det, var det en dålig lödning på ett ben på en transistor som jag trodde? Eller har du endast lagat den avbrunna banan? Om du endast lagat banan så kolla igen på den där lödningen jag nämnde förut.
Om du allmänt vill ha en ferritkärna att labba med så sitter de i cirka alla (äldre) AM-radio, så om du har nåt elektronikskrot att plocka ur så kan du ta en ferritkärna där. Tveksamt om det hjälper felsökningen men ändå.
Hur var det, var det en dålig lödning på ett ben på en transistor som jag trodde? Eller har du endast lagat den avbrunna banan? Om du endast lagat banan så kolla igen på den där lödningen jag nämnde förut.
Re: Linde elbromsar
Lödde både transistorn och den kapade banan . Så nu har jag full kräm ut till bromsarna tills jag kopplar in spolen. Då försvinner spänningen, detta verkar för mig helt logiskt då den inte ska bromsa så länge inte vagnen trycker på. Man kan inte lura spolen med en magnet? Lr måste det vara ferrit?
Re: Linde elbromsar
Jag har för dålig koll på hur olika material påverkar induktansen på spolar.
Kanske läge att starta en separat tråd om det för att vittja fram folk som har koll på sånt?
Kanske läge att starta en separat tråd om det för att vittja fram folk som har koll på sånt?
Re: Linde elbromsar
Hej ! Först så vill jag tacka er alla för ert engagemang!!!
Köpte en ny feritkärna och då fungerade det. Så husvagnen är nu besiktad för sista gången och vi kom iväg på vår semester. Husvagnen stod klar 24h innan planerad avresa.
Köpte en ny feritkärna och då fungerade det. Så husvagnen är nu besiktad för sista gången och vi kom iväg på vår semester. Husvagnen stod klar 24h innan planerad avresa.