Är blyfri lödning verkligen ok?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Marta »

Givetvis är moderna proffsgrejor överlägsna allt, men det lite äldre blir näppeligen sämra av att tappa förstaplatsen. Lödningarna på en konding i ett flerlagerskort med heltäckande plan för GND och Vdd är bottenfrusna även med en JBC om det saknas förvärmare.

Till hobbybruk är en Weller LR21 helt tillräcklig. Eller deras mindre penna, men med högre effekt. Den med små korta spetsar med flat baksida.

En tennsug med bra fjong, explosiv ansats och någorlunda luftvoym, är väl så bra som en trött avödningsstation som inte förmår rycka upp det smälta tennet direkt utan bara kyler det.

Ju mer komplicerat, ju mer udda, ju mer som kan bli trasigt och ju mer pengar förbrukas. De äldre Weller-stationerna med en graderad ratt för temperaturen, ingen display, är MCU-fria. Allt är standardkomponenter och kan lagas.
Det bara är så.
Senast redigerad av Marta 17 juni 2023, 16:35:05, redigerad totalt 1 gång.
Chrill3
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 december 2021, 21:42:03

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Chrill3 »

ASEA skrev: 17 juni 2023, 12:39:50 Min är inköpt här och är äkta vara!
https://www.batterfly.com/shop/en/hakko_fx-888d
Jag köpte också min Hakko FX-888D från Batterfly. De säljer inga fake-maskiner och jag har för mig att de hade hyfsade priser också och snabb/smidig leverans. Rekommenderas!
ASEA
Inlägg: 692
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av ASEA »

Det verkar ju som Hakko också gått upp i pris, sån prisskillnad som TS anger mot Wellern är det inte.
Både eleshop och batterfly anger 128 Euro, detta är + VAT(Moms) och frakt.
Euron har ju gått upp mot kronan också!
Närmare 1900-2000kr innan det är hemma i brevlådan. :wink:
Dvs samma pengar det går att hitta Weller WE1010 för.

Rådet att köpa en äldre Weller lödstation som nybörjare är inte fel, de brukar landa runt 1000-lappen på tradera. Och sköter du den så får du sannolikt igen pengen när du säljer den efter att ha växt ur den(om man nu gör det). Bra kvalitet och god tillgång på spetsar i Sverige, går den sönder så är den för det mesta enkel att reparera. Lödpennorna är dyra nya, så var rädd om dem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Glenn »

De äldre Weller magnastaterna brukar gå för runt femhundringen, trots att dom är lika bra som dom nyare, men dom ser omoderna ut.

Denna typen menar jag:

https://www.tradera.com/item/301801/599 ... -magnastat

Jag sålde ju av lite lödstationer för några år sedan och dessa var iskalla, medans halvgamla pace (som i mitt tycke är en sämre station egentligen) gick som smör i solen.

Det har resulterat i att jag har mina två stationer av den modellen i garaget och på "RC-bordet" där jag sällan löder och där jag tidigare använde "dumma" lödpennor.

Auktionen ovan är ju f.ö ett tips till TS, det är en bra station även om dens er omodern ut, dock, ska man växla mellan blyat och blyfritt så måste man byta spetsar, då kasnke
man vill ha en med ställbar temp istället.
Senast redigerad av Glenn 25 juni 2023, 01:11:19, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av DennisCA »

Att dom ser omoderna ut är ju bara ett plus. Modern design ser verkligen för jävlig ut.

Hakko stationen har jag haft i flera år, den är helt bra men med frustrerande kontroller. Digitalt skit då det ska vara analoga rattar att snurra på. Enda jag har att klaga på, ja förutom utseendet... Lätt att förvirra in sig på kalibreringsmode också då man tror man ställer tempen.
BJ
Inlägg: 8499
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av BJ »

Då är vi minst två som tycker så. :)
MiaM
Inlägg: 10225
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av MiaM »

Just detta att behöva växla spetsar om man växlar mellan blyat och blyfritt är väl största nackdelen med Weller Magnastat. Annars är det utmärkta lödkolvar.

OBS att de tillräckligt gamla inte har ESD-jord.

OBS också att om de används i stort sett kontinuerligt 5-6 dagar i veckan under många års tid så kan termostaten kärva. Det löses enklast genom att våldsamt sätta tillbaka lödkolven i sin hållare. Detta är också ett utmärkt sätt att bli av med överflödigt tenn på spetsen, det bara flyger av och landar på eller i värsta fall omkring lödstationen.

Håller med om att de moderna ser hemska ut. De som visades på bild i tråden ser ju ut som om gubbar i kostym försökt sig på att göra något hippt inom IT i slutet på 90-talet. :D
DennisCA
Inlägg: 2404
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av DennisCA »

Jag köpte den gråa hakkon iallafall, den ser inte ut som en leksak. Och när den blir lite nersketad och sliten ser den bättre ut.
Lödningsnisse
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 maj 2023, 23:51:59

Re: Är blyfri lödning verkligen ok?

Inlägg av Lödningsnisse »

E Kafeman skrev: 16 juni 2023, 03:50:19Långt inlägg!
Jag vet knappt vad jag ska säga, annat än att jag verkligen vill låta dig veta att jag uppskattar din extremt informativa och utförliga inlägg något otroligt.

Tack så hemskt mycket för att du delar med dig av din expertis. Jag tycker minsann, som flera andra användare anmärkt, att vi får lov att ta ditt inlägg och göra det till en s.k. "sticky-post", till förmån för alla andra som inte besitter din djupa kunskap om ämnet i fråga! :)

Till alla er andra som har skrivit i tråden sedan mitt senaste inlägg vill jag också uttrycka min väldiga tacksamhet för att ni tagit er tid att diskutera ämnet. Jag har lärt mig väldigt mycket av er! :)

Jag har som sagt lämnat tillbaks alla produkter till Kjell & Company, och funderar nu på vad nästa steg är. Det kan bli så att jag köper en Pinecil V2, eller gör som E Kafeman föreslår och satsar på en AIFEN A220 (eller Quicko T-12, men AIFEN känns mer lockande). Vi får se! :)

Mvh
Skriv svar