Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen

Kan rekommendera en logitech G25/G27! G27:an brukar gå att hitta beggat hyfsat billigt!!
Ja, en G27a skulle jag gärna ha! Eller ännu hellre en Fanatec-ratt. Jag vill gärna ha ett system med utbytbar ratt, då jag för det mesta gillar att köra F1, men emellanåt gärna kör lite rally också. Vad det gäller pedaler så verkar ProtoSimTechs pedaler vara riktigt nice, men jag gissar att dom inte kommer bli helt billiga. Just att använda en lastcell för bromsen tror jag blir som natt och dag jämfört med potentiometer!
Vi får starta en tråd för misslyckade projekt. Jag har gjort ett kort som skulle felsökas, men jag och 230V... "Plankan" är en liknelse. 

Reparation av en vattenskadad Nintendo DS Lite, enligt mig den "snyggaste" varianten i DS serien.
Den förra ägaren hade spillt vätska på den undre displayen, vätskan hade tittat ner på kretskortet och ärgat ganska ordentligt och de bruna spåren tyder väl på att det blivit kortslutning lite hej vilt över kortet.
Resultatet, startar varken på batteri eller strömförsörjning via kabel. Ingen respons alls.

Tvättar av kortet med elektronikspray och finkör med ren alkohol efter och får ett acceptabelt resultat. Provar med batteri och strömkabel, samma resultat inget som händer.

Efter lite felsökning verkar det vara fel på dessa fyra punkter, de har ärgat sönder och ger ingen kontakt.

Lösningen? Vi får väl löda dit en kabel på andra sidan som ger kontakt! Ganska elak blob mot säkringen, men det ger definitivt kontakt. Storlek på säkringen, 0602.. Inte rolig storlek..

Slutresultatet.. En helt fungerande Nintendo DS Lite

Den förra ägaren hade spillt vätska på den undre displayen, vätskan hade tittat ner på kretskortet och ärgat ganska ordentligt och de bruna spåren tyder väl på att det blivit kortslutning lite hej vilt över kortet.
Resultatet, startar varken på batteri eller strömförsörjning via kabel. Ingen respons alls.

Tvättar av kortet med elektronikspray och finkör med ren alkohol efter och får ett acceptabelt resultat. Provar med batteri och strömkabel, samma resultat inget som händer.

Efter lite felsökning verkar det vara fel på dessa fyra punkter, de har ärgat sönder och ger ingen kontakt.

Lösningen? Vi får väl löda dit en kabel på andra sidan som ger kontakt! Ganska elak blob mot säkringen, men det ger definitivt kontakt. Storlek på säkringen, 0602.. Inte rolig storlek..

Slutresultatet.. En helt fungerande Nintendo DS Lite

-
Moppens bakhjulslager var helt slut, det ena fans inte längre och duktigt uppslitet i lagerläget, Biltema nästa 2 st 6201 + metallspackel ca 120 spänn rengjorde navet blandade spackel och smorde in lagerläge och lager med detsamma, in med lagern i navet samt axel och snabbt centrera som nytt 

- Volvo245GLT
- Kontakt:
Bytt glas/display på en iPhone, och snart på en till.. Och en till..
Fina pengar, och folk står i kö med sina spräckta lurar.
Fixat en bekants Ford Fiesta -88 också som verkstaden gått bet på... Motorn gick bara på tomgång och dog direkt när man rörde gasen.
Några minuters felsökning kunde konstatera ett avbrott i gasspjällsgivaren/TPS. Verkstaden, som hade bytt hela centralinsprutet, hade antagligen flyttat över givare m.m.. från den gamla enheten.
De var säkert inne på något bränslerelaterat (tryck, flöde..) och hade inte en tanke på allt runtomkring.
Fina pengar, och folk står i kö med sina spräckta lurar.

Fixat en bekants Ford Fiesta -88 också som verkstaden gått bet på... Motorn gick bara på tomgång och dog direkt när man rörde gasen.
Några minuters felsökning kunde konstatera ett avbrott i gasspjällsgivaren/TPS. Verkstaden, som hade bytt hela centralinsprutet, hade antagligen flyttat över givare m.m.. från den gamla enheten.
De var säkert inne på något bränslerelaterat (tryck, flöde..) och hade inte en tanke på allt runtomkring.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Farsan lämnade in sin Audi A6 med 3.2L V6 för att få kamkedjor mm bytt då den enligt Mechanum skulle kuggat över.
Då Mechanum var för dyra så lämnades bilen in till en annan kille, det första han märker när han lyfter på topparna är att allt står rätt till.
Det visar sig att en tempgivare gett upp
Då Mechanum var för dyra så lämnades bilen in till en annan kille, det första han märker när han lyfter på topparna är att allt står rätt till.
Det visar sig att en tempgivare gett upp

Så kan det gå... De hade gärna tatt betalt för att byta den där "trasiga kamkedjan"...
Kamkedjor, hoppar de verkligen ur, är det inte kamremmar som gör det?
Kamkedjor sträcks när de blir slitna, och när de kommer till en viss gräns så mekaniska/hydrauliska sträckaren inte räcker längre så kan de börja kugga över..
Just V-motorer brukar ha väldigt lång kedja eller i audi's fall flertal kortare kedjor i ett jäkla trassel! Och efter som slitaget är per länk så så borde de vara en stor nackdel med lång kedja. Som i audis fall när de är flertal kortare kedjor i en jäkla cirkus så antar jag att sträckarmekanismen blir lidande, dvs inte kan kompensera för lika mycket slitage..
Man ska även ha i tanke att vinkeln på kamaxlarna ändras när kedjan blir sliten.. Kan hamna i sån följd så att så motorstyrningen registrerar felkoder..
Kamrem har även de en tendens att kugga över och förmodligen i betydligt större grad..
Just V-motorer brukar ha väldigt lång kedja eller i audi's fall flertal kortare kedjor i ett jäkla trassel! Och efter som slitaget är per länk så så borde de vara en stor nackdel med lång kedja. Som i audis fall när de är flertal kortare kedjor i en jäkla cirkus så antar jag att sträckarmekanismen blir lidande, dvs inte kan kompensera för lika mycket slitage..
Man ska även ha i tanke att vinkeln på kamaxlarna ändras när kedjan blir sliten.. Kan hamna i sån följd så att så motorstyrningen registrerar felkoder..
Kamrem har även de en tendens att kugga över och förmodligen i betydligt större grad..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jepp, mitt i prick. 
I fredags så råkade jag slå iväg en liten "radiokontrollerad" väckarklocka som stod på en byrå.
Skalet föll isär och ena änden av tråden till spolen gick av.
Jag kom på det där i söndags kväll. Toktrött...
Det var bara att sätta sig med förstoringsglas och lirka fram lite tråd från spolen.
Började sedan skrapa av lacken, men tråden gick av.
Det var bara att lirka fram lite till tråd och testa nästa trick.
Lyckligtvis gick lacken att få bort med en klick lödtenn.
Pillade ihop trådarna med ett par pincetter och gjorde några tappra försök med lödpennan.
Efter några försök så satt trådarna ihop, även om det inte såg så överdrivet snyggt ut..
Sedan var det bara att sätta sig med klockan och vänta på att den skulle uppdatera tiden.
Det gjorde den som tur var. (Var inte säker på bandbredden för signalen.)
Så nu har man lagat en sådan också.

I fredags så råkade jag slå iväg en liten "radiokontrollerad" väckarklocka som stod på en byrå.
Skalet föll isär och ena änden av tråden till spolen gick av.
Jag kom på det där i söndags kväll. Toktrött...
Det var bara att sätta sig med förstoringsglas och lirka fram lite tråd från spolen.
Började sedan skrapa av lacken, men tråden gick av.
Det var bara att lirka fram lite till tråd och testa nästa trick.
Lyckligtvis gick lacken att få bort med en klick lödtenn.
Pillade ihop trådarna med ett par pincetter och gjorde några tappra försök med lödpennan.
Efter några försök så satt trådarna ihop, även om det inte såg så överdrivet snyggt ut..
Sedan var det bara att sätta sig med klockan och vänta på att den skulle uppdatera tiden.
Det gjorde den som tur var. (Var inte säker på bandbredden för signalen.)
Så nu har man lagat en sådan också.

- 13th.Marine
- EF Sponsor
Audi har vad jag läst problem med just den generationen och just kamkedjesträckare, det är ett välkänt bekymmer, men inget de vill ta på goodwill alls.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Fredagsreparationsdags! 
Vårt strykjärn har varit med förr. Många gånger.
Tillslut så blir ju sladden nött.
Jag har länge tänkt fixa det, men det har inte hjälpt.
Däremot kom jag att tänka på det för några veckor sedan.
Det hjälpte visserligen inte heller, men jag köpte en sladd.
Tyvärr hittade jag inte den gamla fina rutiga, men den unga killen i butiken visste vad jag menade. Bra där!
Men vi börjar från början.
Här är orsaken till reparationen:

Helhetsbild före patienten sövs:

Bortsett från LG-loggan så skulle bilden kunna ha varit tagen för ett bra tag sedan.
Öppnar och tittar:

Här såg det ju inte så tokigt ut. Bara lite nött färg på isoleringen,
men vem skulle inte ha det efter såhär lång tid.
Bonusbild till kalenderbitarna: Typskylten:

GDR?
Efter reparationen:

Inte alls lika kul sladd, men kittelrisken har minskat.
Sannolikheten är stor att jag byter till en mer tidstypisk sladd någon gång.

Vårt strykjärn har varit med förr. Många gånger.
Tillslut så blir ju sladden nött.
Jag har länge tänkt fixa det, men det har inte hjälpt.
Däremot kom jag att tänka på det för några veckor sedan.
Det hjälpte visserligen inte heller, men jag köpte en sladd.

Tyvärr hittade jag inte den gamla fina rutiga, men den unga killen i butiken visste vad jag menade. Bra där!
Men vi börjar från början.
Här är orsaken till reparationen:

Helhetsbild före patienten sövs:

Bortsett från LG-loggan så skulle bilden kunna ha varit tagen för ett bra tag sedan.

Öppnar och tittar:

Här såg det ju inte så tokigt ut. Bara lite nött färg på isoleringen,
men vem skulle inte ha det efter såhär lång tid.
Bonusbild till kalenderbitarna: Typskylten:

GDR?

Efter reparationen:

Inte alls lika kul sladd, men kittelrisken har minskat.
Sannolikheten är stor att jag byter till en mer tidstypisk sladd någon gång.