DrLove's CNC-bygge och projekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: DrLove's CNC-bygge och projekt

Inlägg av AndLi »

Är inte spindel en av de saker man verkligen vill ha på nödstopp? Antingen fastnar man själv i den när den snurrar eller tar den tag i matterialet och låter det snurra runt runt, då vill man få stopp på den så fort som möjligt..

Nä min "nödstopp" går inte heller på spindeln, bara stoppar matningen till stegmotorerna, men min Z glider inte i backen om den är drivlös..
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo egentligen, spindeln är väl det enda man kan skada sig själv eller andra/annat med. Iof är nog min X-rigg med 2 motorer potent nog att klämma ngn ordentligt men jag ska absolut se till att spindeln kopplas ihop med nödstoppen. Jag trodde den skickade stopp via RS485 men icke. Bättre att hårdvira det tror jag. RS är inte 101% stabilt tyvärr.
Borde göra en extra fysisk "nödstopp" med kommandot att stoppa spindel och rörelser men behålla stret till motorerna så Z inte drar iväg nedåt. Kanske t.o.m. dra tillbaka Z en bit när man trycker på knappen. Mer användbart om ngt går lite lagom snett.

/L
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

drlove skrev:Jag fräste ju ut en försänkning för Alu-ramen i MDF-skivan. Använde nya verktyg och finskär så verktygen har garanterat inte flexat. MEN aluramen passade inte i försänkningen, fick lägga på 0,2 mm runt om hela försänkningen för att det skulle passa perfekt. Vad kan det bero på tror ni? Ett konsekvent fel i positioneringen borde ge samma fel på båda detaljerna så de ändå passar. Ett mycket slitet verktyg borde kunna ge dessa effekter men dem var ju nya. Flexar MDF?
Kontrollera G-koden så kan du åtminstone utesluta om det är CAM-programmet som ställer till det eller ej. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om det skall vara rätt skall en nödstopp bryta strömmen till drivstegen och spindeln. På stora maskiner slår det av matningen till hela maskinen inklusive styrsystem.

Det jag ser som viktigt är att det finns en relativt lättillgänglig lite större knapp där man kan stänga av matningen. Eller stoppa programcykeln kanske det heter. Denna knappa skall naturligtvis inte implementeras med en knapp för nödstopp eftersom en sådan inte får förväxlas på något sätt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mellanslags tangenten i Mach3 gör just det som efterfrågas!
Men..... Nödstopp skall fimpa all verksamhet i maskinen. Det som Love bör göra är att fixa till en mekanisk broms på Z som styrs med typ 24VDC alternativt bygga mekanisk utbalansering av Z.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Tack för tips å kommentarer!

Nu har jag äntligen fått fingrarna ur å satt ihop min lilla film från fräsjobbet ----> http://youtu.be/6rqqjYli7ko?hd=1
Just skaffat Mac även som laptop så va tvungen att leka med iMovie lite :D
För ett drygt år sen trodde jag aldrig jag skulle konvertera till Apple men har nu gått från noll Apple-produkter till 6 st på 1,5 år... galet... Men de har sina fördelar. Dock inte för CAD/CAM/CNC!!

För er som inte orkar kolla min fina film så kommer här lite bilder från projektet.

Ramen, försök nr 2 med nya pinnen. Hade ju en liten incident med första försöket som sagt :)
Bild

IKEA Abstrakt högglansvit, skiva nr 2. Hade en liten incident med första skivan, körde ett finskär som plastbeklädnaden inte gillade, blev bara skit i kanten. Som tur var hade jag bunkrat upp med en extra skiva (egentligen skulle den vara utbytes för när vi ska sälja lgh å jag tar med mig iPad'en). Att bara köra pang på rödbetan i ett pass för försänkningen funkade bäst, kanonfint snitt.
Bild

Bakstycket.
Bild

På plats!
Bild

Bild

Webb, här med matklubben.se (favvo-recept-site)
Bild

Shoppinglista, synkar automatiskt mot iPhone m.fl.
Bild

Scannat in mina pappersrecept och lagt dem i Droppbox och kommer fortsättningsvis samla alla mina recept där.
Bild

Hemautomatisering, test-skin bara, ska göras snyggare sen. Kontrollerar i princip alla ljus i lgh via en server + HomeSeer2 och en massa Z-wave moduler, dimmers och relän. Kan även styra hela medianläggningen men den styrs nu via en iPod touch gen 4. Volymen på stereon kan man iaf kontrollera till höger i bild.
Bild

Så blev det iaf, fruktansvärt onödigt projekt men jag är grymt nöjd med resultatet. T.o.m. tjejen verkar acceptera modifikationen :tumupp:
Agwan

Inlägg av Agwan »

Onödigt? Nä, vaddå... det både ser coolt ut och är praktiskt. Speciellt med recept, men helt klart hemstyrningen också. Skulle vilja ha en sån där motsvarande panel lite var stans i huset. Snyggt jobb!

Däremot att sätta en logga som man inte äger själv på bitarna verkar inte bli lagligt. Man kanske skall akta sig för det framöver, iaf om man lägger upp på internet.
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Jo nog kommer den till användning i framtiden. Säkert hittar jag fler anv områden framöver.

Ang frukten så är det nog ingen fara på en privat pryl som inte massproduceras. Man får ju med fruktloggor som klistermärken med sina Apple produkter :) Men tack för kommentaren. Ska tänka på det i framtiden.

//Love
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Väldigt snyggt, skulle vilja ha så själv någon gång! Det ser verkligen utställningskök ut!

OT:
Det där med världen bästa chili blev jag ju nyfiken på, nåt du vill dela? Jag gillar verkligen den här från Jo Pratt/BBC : http://www.bbc.co.uk/food/recipes/chilliconcarne_67875
Jag odlar chili själv så jag brukar testa med olika sorter för olika grad av endorfinchock! :)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

OT:

Oj, chiliodlare?? Det är mitt mål när vi byggt huset att odla bl.a. chili! Kul!

Inget hemligt recept, dock mycket mycket gott! Ska laga i helgen enligt plan. Receptet har bearbetats i flera led av dels min vän och kollega i Umeå och nu av mig. Ändringarna är införda i receptet (bifogas). Mer ICA-anpassat för oss som inte har tillgång till hemmaodlat eller fancy chilibutiker.

Hoppas det smakar!

OBS! Uppdaterat recept, glömde det viktigaste, 2 Habaneros!!

//L
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av drlove 24 mars 2012, 12:59:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Bästa användningen av en surfplatta jag någonsin sett! :tumupp: :tumupp:
Och riktigt snyggt utfört dessutom. :)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Kul att höra! Grymt nöjd.
Frågan är om jag behöver ett sånt där låtsasfinger så man inte kladdar på skärmen när man lagar mat. Iof finns det mycket plastvantar hemma hos oss (yrkesskada) så normalt e man ju rätt clean om händerna om man håller på med kladdig mat :)

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för receptet, det var verkligen renlärigt! Kul kommentarer och fotnoter också! :)
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

OBS! Uppdaterat recept, glömde det viktigaste, 2 Habaneros!!

Ni som hämtat hem det redan, gör det igen.

Nu ska jag laga Chili 8)

//L
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

:)
Skriv svar