Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
morry
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av morry »

vore spännande och höra hur mycket stålar ni har plöjt ner i detta projektet
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det finns inga noterade summor men jag spenderar det mesta jag tjänar på detta + lite bidrag från övriga inblandade i olika former. En del bidrar med arbete, en del bidrar med bidrag till vissa inköp och vissa bidrar med grejor. Jag har dock 2st lådor i köket med kvitton från Clas Ohlsson/Jula mm som jag kanske räknar samman någon dag :) Jag gruvar mig dock ;) Det rör sig nog om en rätt hyffsat summa pengar när det hela är "klart" och sedan är det pengar till underhåll så billigt är det inte, men sett över att jag kanske kan h a skoj med det i 20 år gör ju att kostnaden inte är så farligt stor ändå.

Jag gillar projekt och har alltid drömt sedan jag tog licens om att bygga något "spektakulärt" och det gör vi nu. Mycket av sakerna jag bygger i elektornikväg är sådant som jag kunnat köpa men jag gillar att ha full kontroll själv. Det är bara att kolla på förra helgen när vi skulle köra tävling och fick in störningar i den köpta boxen som är interface mellan datorn och radion. Jag fick bytta ut detta mot mitt eget interface och vips var nästan alla störningar borta, som sagt, jag gillar att ha kontroll. Sedan är det skoj att kunna få precis de funktionerna man behöver/vill ha.

Det gick väldigt mycket pengar i början av projektet eftersom det behövdes köpas in precis allt, efterso mjag tidigare jämt använt min fars grejor. Det blev motorsåg, stegar, verktyg, maskiner osv som behövde köpas in. Så nu är det rätt skönt att kunna gå på Jula och bara behöva betala 500kr istället för 2500kr. Dock har pengarna en tendens att gå åt ändå...skulle kanske behöva anlita en bra sömmerska för att täppa till hålen i mina fickor.

Ni som har vägarna förbi är varmt välkommna på besök om ni vill, det är bara att kontakta mig.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Har du fått upp larmgrunkan jag "donerade"? :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, den låter lite för mesigt. Däremot användes den på personalfesten i julas när vi ville få allas uppmärksamhet :) Så den ligger på mitt kontor :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag grejat lite idag. Jag bockade ordning en liten låda till en pickup för min effektmätare. Jag har gjort om konceptet lite. Eftersom jag tidigare hade 2st 50 ohm utgångar på pickupen så betydde det att om man ändrade kabellängden till pickupen kunde man även behöva kalibrera om den. Dessutom skulle jag behöva 2st koaxer från varje effektpickup till respektive effektmätare.

Nu har jag istället gjort ett kort som ska sitta bredvid själva pickupen som sköter mätningen, har kalibreringen redan internt för just den pickupen och som sedan skickar all data på openASC-bussen, dock förmodligen en separat buss för att minska "onödig" trafik på styrbussen. På så sätt kan man koppla ihop alla pickups och bara ha en kabel upp till radiorummet. Och eftersom det tar mycket tid och kostar pengar att bygga själva boxarna som ska visa effekt osv gör jag till att börja med bara 1st sådan box och sedan PC-mjukvara för de övriga stationsplatserna. Då använder jag mina vanliga openASC-bus donglar för USB som kostar under hundralappen att bygga.

Bild
Ett litet exempel på hur mjukvaran på PC:n kommer se ut. Får se om jag hittar någon lite flashigare bargraph.

Bild
Pickuplådan med 7/16" kontakter

Bild
FT240-61 kärna

Bild
1/2" kabel igenom med isolator/hållare för kärnan av teflon

Bild
Är faktiskt helt nöjd med lådan med tanke hur fort den gick att göra :)

Återkommer med mer bilder när jag bygger vidare.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Lekt lite med stylesheets i QT...Tycker det börjar likna något även om jag önskar en lite snyggare bargraph, kanske får göra en egen widget framöver. Om jag orkar lära mig.

Bild

Arbetsdag imorgon, dags att sova!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Lekt lite med pickupen för effektmätaren. Nu har jag provat att mäta lite på elektroniken till den och det verkar fungera. Jag får ungefär 20mV/dB DC output från AD8307 som är en logaritmisk förstärkare. Jag har samlat till 4st pickuper från Analog, behöver sampla en gång till så jag har till 5st mätare :)

Bild
Ett stökigt skrivbord. I normala fall pysslar jag med elektronik i labben men när jag behöver programmera tycker jag om att sitta på kontoret. Så jag har byggt ihop en liten mekhörna där.

Bild
Fronten från gamla effektmätaren tror jag får vara oförändrad för den blev bra.

Bild
Elektroniken som ska anslutas till varje port som omvandlar RF-signalen från pickupen till en DC-spänning som mäts av en ATMega32 och skickas sedan ut på openASC-bussen.

Bild
Motstånden till höger på kortet är 2st 7dB dämpsatser och en 3dB dämpsats. Först dämpar jag 14dB så jag kan ta emot en 12Vpp signal som dämpas ner till < 2.5V och sedan dämpas den ytterligare till ~1.5Vpp för AD8307-kretsen. Sedan anpassar jag alla pickups jag bygger till att ha max utnivå 12Vpp för att utnyttja "full range" på input-kortet.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är ett schema om någon är intresserad
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... ard_v2.pdf
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, åter en helg spenderat i träsket. Jag åkte ner på Fredag med flickvännen och på kvällen anslöt SM3JLA som också spenderade helgen där. När jag kom dit hade vi ca 30cm snö att skotta, tack och lov dock pudersnö som all annan snö den här vintern. När vi skottat klart började det snöa igen och snöade i princip hela helgen. Jag var ut och mätte snödjupet igen och det ligger på över en meter nu!

I övrigt lyckades vi laga ett slutsteg efter att ha felsökt i flera timmar. Det visade sig tillslut vara massa småfel, t.ex. en dålig lödning i sockeln till ett relä jag bytt ut men svårast att hitta var att ett annat relä var så känsligt att om man tiltade det så slutade det fungera som det skulle pga en dålig tunga/pol, innan vi lyckades hitta det (!). Dock klockan 02:00 ungefär på Måndag morgon hade vi lyckats få igång det och då drog vi igång bastun :)

Jag installerade även en kamera som jag köpt från DealExtreme som heter IP-400. Fungerar riktigt bra och nu sparar den bilder varje minut plus att när den detekterar rörelse så börjar den spara bilder med tätt intervall. Jag ska även fixa så att den sparar mpg men det får bli nästa resa ner.

Lite bilder...

Bild

Bild
Flickvän som tittar fram bakom snödrivan

Bild
Vedboden har lite snö runt sig :)

Bild
Molly som nästan är blind gillar snön :)

Bild
Den står kvar

Bild
Inköpt på Jula för 1100kr, 1600W kap/gersåg. Är faktiskt lite impad över kvaliten med tanke på priset. Den duger helt klart till vad jag ska använda den till, kapa brädor men om man ska gera lister med precision så är den sådär, det är lite glapp här och där.

Bild
Ett moddat skrivbord får bli sågbänk. Jag måste förlänga bottenbrädorna dock för det blev inte så stabilt. Orkade inte göra lutande ben så jag fixar det på annat sätt istället.

Bild

Bild
Mer snö, kom MASSOR med snö. Trots man var ut och skottade så nästa gång man gick ut var det över stövlarna igen.

Bild
Övarsnöad Audi

Bild
Tyckte det skrevs i tidningarna om att våren var här...yeah, right

Bild

Bild
Fast det ser rätt mysigt ut. Det är mysigt också...men antennjobb är roligare och det är trist med så mycket snö.

Bild
Vägen till stället

Bild
Och åt andra hållet

Bild
Lagårn

Bild
160m vertikalen utan topprör.

Mycke vinterbilder men det hände inte så mycket mer i helgen.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Va bra att ni fick ordning på slutsteget! Ja, sådana fel kan vara jäkligt trixiga att hitta. Får väl någon valideringsrapport vad det lider!? :-) Gott om snö du har!

73/Lasse
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jepp, och nu har vi lärt oss rätt bra hur auto-tuningen fungerar så det onda hade lite gott med sig denna gång också :)

Lite bilder från SM3JLA

Bild
Hans snöiga bil!

Bild
Jag skottar, JLA kollar på ;)

Bild
Sanslöst med snö, inte upplevt så här mycket snö så länge jag kan minnas. Möjligen att det var något liknande 86/87.

Bild
Trappen snart borta :)

Bild
En liten snöklump :)

Bild
Da Beast in work...
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Överväger du att införskaffa en snöslunga eller fyrhjuling med plog? :) Gillar den här tråden skarpt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, däremot ska jag försöka komma överrens lite med grannen om att han skottar hos mig. Han är dock inte så förtjust i alla kablar överallt så till nästa år ska jag förhoppningsvis inte ha några temporära kablar liggandes på backen :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lagom långa pinnar målade i väl synliga färger och helst också med reflexer längs "gränsen" mellan "lämpligt att skotta" och "bör inte skottas" är ett bra tips, problemet är att komma ihåg att fixa sådana när det årstid att slå ned saker i backen...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, nu har jag gjort lite mer. Det hände en hel del på radiostället i helgen men det kommer lite bilder senare på det. Det var tjejens kamera så jag väntar på bilderna från henne.

Jag började kapa till alla rör till 3:e 6el 20m yagin och stannade vid att 12mm rören inte ville gå in i 15mm rören och 19mm rören ville inte passa i 22mm rören. Jag tog då upp rören hit till Luleå och svarvade dem nu ikväll så de passar ihop.

Jag fick även göra distansringar för att det ska bli mekaniskt och elektriskt bra övergång mellan 25 och 31mm rören.

Bild
Svarvar ett 12mm rör

Bild
Inte mycket som behövs ta bort men vore ett helvete att slipa

Bild
Några buntar klara

Bild
Den lilla svarven, klarar max 20mm rör för genomstick

Bild
19mm rör

Bild
Svarvar distansringarna. Hittade ett 28mm rör som jag fick ta av några 10-delar innuti och utanpå för att rören skulle passa

Bild
Några bitar färdiga, pust

Bild
Alla rörbitar. Ni kan se ett böjt rör, hände en liten olycka då röret fastnade i en kabel som hängde från väggen...

Återkommer med mer bilder från helgen! Jag ska dit till helgen igen och då blir det mer jobb!
Skriv svar