En mer riktig reparation:
Bytte bromsok vänster fram på bruksbilen.
Otroligt märkligt fel från början, på väg till jobbet i torsdags i förra veckan märkte jag vid en inbromsning hur nån broms låg på, och vid en stopplikt så fick jag verkligen gasa för att komma iväg, väl på jobbet så kände jag på hjulen och vänster fram var brännhett..
På eftermiddagsfikat tog jag och en bilintresserad kollega och gick ner i garaget och lyfte upp bilen med hans domkraft och plockade loss hjulet, loss med oket och konstaterade att kolvarna satt stenfast.. med hjälp av ihoplånade verktyg från labbet och vaktmästarna försökte vi tvinga tillbaka dom, icke.. med hammare.. icke.. satt som berget, vi fick tillbaka kolvarna kanske mindre än en millimeter, vilket räckte för att kunna rotera hjulet för hand men inte mer..
Kollade upp vad nya kolvar och packningssats kostade, SVINDYRT.. typ 2000:- totalt hos märkeshandlaren.. helt ok 4000:-, kollade "pirat" och hitatde för 2500:- i sverige, 1200:- i tyskland och bestämde mej för att köpa nytt ok, nähä, tyskarna meddelade att dom inte kunde få fram vänsterok, men däremot höger, mekonomen sa samma sak, ytterligare en liten skuttfirma jobbade verkligen häcken av sej oich ringde ett gäng leverantörer OCH flera kontakter i landet och jagade, INGEN kunde få fram ett vänsterok, enml leverantören var dte restat från "fabrik" pga avsaknad av stommar att renovera.. SUCK.
Bet i det sura äpplet och köpte från en skrot, fungerade över förväntan, fick ett fräscht ok för 500:- plus 101:- i frakt och levererades på drygt ett dygn via posten
I lördags bytte jag oket, inget strul.. av med det gamla, gjorde rent allt, smorde in, monterade, luftade med hjälp av sambon och provkörde sen,m, ridå.. nu drog bilen åt vänster när man bromsade.. alltså fungerade det nya oket bättre än det gamla på andra sida..
SUCK..
Hem igen, lyfta bilen på höger sida, isär med allt, kolla att kolvarna funkade, rengöra allt, smörja upp med kpopparfett och påp med allt igen, provköra och nu fungerade det betydligt bättre.
Fattar inte hur allt kunde paja från en dag till en annan..