Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MarcusUmeå »

Om det kan räknas som en lagning vet jag inte riktigt, men jag hittade felet och fick igång prylen.

Batterihållaren hade försetts med fjädrar vars innerdiameter var på tok för stor. Så pass stor diameter att de inte fick kontakt med pluspolen på batteriet eftersom fjädern låg i ytterkant på batteriet och där är det plast. Fjädrarna når jag inte så jag lade en bit aluminiumfolie på batteriet. Nu funkar prylen och damen som äger den blev glad och "nöjd" säger hon. ;)
Senast redigerad av MarcusUmeå 17 mars 2014, 23:27:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

min dotters kamera. en knapp hade börjat att glappa, så det var bara att skruva isär, löda dit en avböjd kabel, och sedan ihop med den igen. blev kanonbra. hoppas att dottern blir nöjd imon. här följer en bild på kameran. :), min dotter är 8 månader. :D

Bild
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Jag har en solcellsdriven lykta upphängd i ett träd i trädgården. Undertill hänger som en pendel som slår mot nedhängande metallrör och plingar när det blåser, och i den finns en vit lysdiod längst ned. Där hade nånting hänt och det var alltid släckt även när resten av lyktan var tänd.
Ett ben på lysdioden var av. Dioden var delvis täckt med rost, så om komponentben görs av järn kan benet ha rostat av, annars var det väl mekanisk utmattning, även om jag nog tyckte att den satt ganska stumt i pendelröret. Den hade bara hängt ute sen förra sommaren, så det var väl ingen höjdarkvalitet på det maskineriet precis.
Whatever. Slipade ned en 5mm vit LED något och pillade dit den.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

MarcusUmeå skrev:Nu funkar prylen och damen som äger den blev glad och "nöjd" säger hon. ;)
Jag gissar att prylen är långsmal :D
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Nope, mer äggformad och med en trådlös fjärrkontroll. ;)
Dock är räckvidden usel så den fungerar dåligt när man är ute och äter middag eller går på stan.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lagade blinkersena på bilen. Reläet är integrerat i varningsblinkersknappen den monterades isär konstaterades att den såg hel ut. Monterade ihop igen och så funkar det. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag "lagade" bakljuset på bilen på liknande sätt, färddatorn har klagat på att bakljuset är trasigt ett tag nu vid självtesten, och jag har tidigare konstaterat att en av fyra lampor i bakljuset inte lyser.

I fredags så skruvade jag loss luckan över lysena i bakljuset och tog ur lampan, den såg hel ut, ohmmätte den.. hel.. spänningsmätte i socklen.. det fanns ström, inte en gnutta oxid synlig, satte i lampan igen, den lös.. satte in den och skruvade igen luckan, lös fortfarande, självtesten går igenom.

Använde bilen hela helgen, fortfarande inga problem.

Otroligt irriterande, det känns som att påroblemet garanterat kommer tillbaka, men jag kan ju inte jaga fel som inte finns..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En mer riktig reparation:

Bytte bromsok vänster fram på bruksbilen.

Otroligt märkligt fel från början, på väg till jobbet i torsdags i förra veckan märkte jag vid en inbromsning hur nån broms låg på, och vid en stopplikt så fick jag verkligen gasa för att komma iväg, väl på jobbet så kände jag på hjulen och vänster fram var brännhett..

På eftermiddagsfikat tog jag och en bilintresserad kollega och gick ner i garaget och lyfte upp bilen med hans domkraft och plockade loss hjulet, loss med oket och konstaterade att kolvarna satt stenfast.. med hjälp av ihoplånade verktyg från labbet och vaktmästarna försökte vi tvinga tillbaka dom, icke.. med hammare.. icke.. satt som berget, vi fick tillbaka kolvarna kanske mindre än en millimeter, vilket räckte för att kunna rotera hjulet för hand men inte mer..

Kollade upp vad nya kolvar och packningssats kostade, SVINDYRT.. typ 2000:- totalt hos märkeshandlaren.. helt ok 4000:-, kollade "pirat" och hitatde för 2500:- i sverige, 1200:- i tyskland och bestämde mej för att köpa nytt ok, nähä, tyskarna meddelade att dom inte kunde få fram vänsterok, men däremot höger, mekonomen sa samma sak, ytterligare en liten skuttfirma jobbade verkligen häcken av sej oich ringde ett gäng leverantörer OCH flera kontakter i landet och jagade, INGEN kunde få fram ett vänsterok, enml leverantören var dte restat från "fabrik" pga avsaknad av stommar att renovera.. SUCK.

Bet i det sura äpplet och köpte från en skrot, fungerade över förväntan, fick ett fräscht ok för 500:- plus 101:- i frakt och levererades på drygt ett dygn via posten :tumupp:

I lördags bytte jag oket, inget strul.. av med det gamla, gjorde rent allt, smorde in, monterade, luftade med hjälp av sambon och provkörde sen,m, ridå.. nu drog bilen åt vänster när man bromsade.. alltså fungerade det nya oket bättre än det gamla på andra sida..

SUCK..

Hem igen, lyfta bilen på höger sida, isär med allt, kolla att kolvarna funkade, rengöra allt, smörja upp med kpopparfett och påp med allt igen, provköra och nu fungerade det betydligt bättre.

Fattar inte hur allt kunde paja från en dag till en annan..
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jag och en kompis köpte två fräscha ok till audi A4 för 200 spänn på skroten här :P
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det står ju drivor av audi A4 på skroten, det gör det inte av dennma bilen :) hittade tre i hela sverige :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett helt gäng moderkort till "High End Systems Studio Beam" lampor.
För de som är som mig och inte är så insatta i scenljus så är det kraftiga lampor som kan vrida sig åt alla håll, vrida in färgfilter och annat skoj.

Bror hade tydligen köpt ett helt gäng med sådana begagnade, där typ hälften fungerade. Så han kom hit med ett par lampor och en påse moderkort, så var det bara att sätta igång. Han hade nog med sig 9 kort tror jag, fick igång 7 varav de två sista inte gick få igång då vi stulit komponenter ifrån dem.

Var lite olika fel på dem, motorer som inte gick, DMX-interface som inte fungerade och annat. Och orsakerna varierade, någon lödning som släppt, ett par exploderade kondingar, någon konding som hade för lågt värde, något brunnet motstånd och annat spännande.

Tydligen ruskigt dyra att få reparerade eller att köpa reservdelar till de där, och sönder går de tydligen gärna, han hade tydligen en ordentlig mängd reservdelar med. Så han kommer nog med ytterligare några moderkort någon gång. :P
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Fick en DLP projektor av en bekant med trasig lampa.
Kollade och den kostade 1200:- så jag tänkte fan heller :P Men sen kom jag på... har ju en DELL projektor med brunnen nätdel som jag inte fick fart på, kanske lampan går att trycka dit på nåt sätt? Jomen visst! Efter att ha plockat ur själva lampan ur DELL modulen så gick det modda in den i den nya projektorns lampmodul :D
Trodde faktiskt inte det skulle fungera men fasen vad bra det blev :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Räknas icke lyckade reparationer? :D

Jag har haft problem med min Logitech MOMO (ratt för simracing), kalibreringen kajkar ur när man vrider den snabbt, så att centrerad ratt inte längre är centrerade hjul. Jag trodde att det berodde på att drivningen till encodern gled, men insåg snabbt att så inte kan vara fallet då encoderhjulet är väldigt lättdrivet, och kugghjulet som driver encoderhjulet sitter hyffsat hårt på motoraxeln. Alltså måste det bero på något annat, troligen att elektroniken inte hinner med att registrera PWM-signalen när den går för fort. Rätt störigt, jag måste pausa och kalibrera om ett par gånger per varv när jag kör F1. Som tur är kalibrerar man om genom att vrida ratten till ändlägena, men man tappar ändå känslan..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

måste pausa och kalibrera
:vissla: för yviga ratt utslag kanske
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

:) Det kan nog ligga en hel del i det! :) Dock måste man ju göra ganska snabba korrigeringar när bakdelen på bilen släpper. Jag har jämfört med hur snabba utslag de gör i verkligheten för att styra upp en glidande bakdel, och jag är inte snabbare.
Skriv svar