Det gör ingen skillnad för tolkningen av stegpulsen såklart, men du kan köra snabbare med högre spänning oftast.Perkla skrev:Jag kör 36 Volt.. vilken skillnad skulle det göra jämfört med 48 Volt ?Glattnos skrev:Jag tyckte också det såg högt ut då jag har en liknande maskin som klarar max 20000mm/min innan stegmotorerna tappar sync helt och då kör jag på 48V.
Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...
Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Första Start PROBLEM
Desto högre spänning man har desto snabbare klarar stegmotorerna att rotera. 36V är ju 75% av 48V så det är ganska stor skillnad är det ju. Beror sen såklart på vilken utväxling man har också, jag har 48mm/motorvarv så 20 000/48 = 417rpm på motorn.Perkla skrev:Jag kör 36 Volt.. vilken skillnad skulle det göra jämfört med 48 Volt ?
Ja frågan är väl bara hur kommer jag vidare.. ? Antar att jag bör sätta tillbaka invertering på step för att få den att fungera igen, sen vette fan vad som står på schemat..Då blev jag förvånad idag med

Nej, det tycker jag inte! Kolla om du får det bättre genom att sänka maxhastighet. Det enda som händer när du inverterar stegpinnen är att du byter när pinnen är 5V, vid stegpuls eller vid avsaknad av den.
Det var väl många som hade problem med detta på Mach3?Hesabon skrev:Det kan hända, att step-pulsen är för kort och dina stegmotordrivare inte hinner uppfatta den.
Innebär det att den aktiva delen av pulsen blir längre vid invertering?X-IL skrev:Det enda som händer när du inverterar stegpinnen är att du byter när pinnen är 5V, vid stegpuls eller vid avsaknad av den.
Säter, jag vet inte, om det är så att LinuxCNC anpassar pulslängden statiskt efter maxhastigheten bör det ju rimligen bli så vid lägre hastigheter, men då kommer ju även det symmetriska gälla, då blir ju avbrotten i puls lika korta som de höga var innan invertering. Kanske är falltiden snabbare?
EDIT: Ser nu när jag googlar, igen, att man kan sätta step time och step space i stepconf. Dokumentationen säger följande:
EDIT: Ser nu när jag googlar, igen, att man kan sätta step time och step space i stepconf. Dokumentationen säger följande:
Vore intressant att se dessa värden hos Perkla.Step Time - How long the step pulse is on in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Step Space - Minimum time between step pulses in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Senast redigerad av X-IL 31 augusti 2018, 13:21:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror det. Så att ha en för kort stegpulslängd kan göra att drivaren inte tar den som en giltig puls = funkar inte. Om man inverterar signalen så blir pulsen jättelång och drivaren kan eventuellt då ta den som en giltig puls = funkar.säter skrev:Innebär det att den aktiva delen av pulsen blir längre vid invertering?X-IL skrev:Det enda som händer när du inverterar stegpinnen är att du byter när pinnen är 5V, vid stegpuls eller vid avsaknad av den.
Så var ändrar jag det och vad ska jag ändra till ?X-IL skrev:Nej, det tycker jag inte! Kolla om du får det bättre genom att sänka maxhastighet. Det enda som händer när du inverterar stegpinnen är att du byter när pinnen är 5V, vid stegpuls eller vid avsaknad av den.
Lade precis till det i min text ovan, step time och step space.
EDIT: Och Maximum velocity under axis configuration. Denna begränsas förhoppningsvis av dina val i step time och step space samt kernelfrekvens (eller vad det kallas i linuxCNC) och dina inställningar för mm/varv på motorn.
EDIT: Och Maximum velocity under axis configuration. Denna begränsas förhoppningsvis av dina val i step time och step space samt kernelfrekvens (eller vad det kallas i linuxCNC) och dina inställningar för mm/varv på motorn.
Senast redigerad av X-IL 31 augusti 2018, 13:26:06, redigerad totalt 2 gånger.
Det var så jag tänkte också.Glattnos skrev:Jag tror det. Så att ha en för kort stegpulslängd kan göra att drivaren inte tar den som en giltig puls = funkar inte. Om man inverterar signalen så blir pulsen jättelång och drivaren kan eventuellt då ta den som en giltig puls = funkar.
Ett vettigt experiment kan vara att ställa upp pulslängden rejält, och ta bort inverteringen.
Det skrivs så fort i denna tråd att jag inte hinner med. Börja med att ändra step time och step space, sätt till 20000 på båda om det inte står så redan.
EDIT: Kollade snabbt på en annan drivare från Wantai, där krävs >2.5μS på pulsen. Så alltså minst 2500 i step time, men såklart gärna lite mer för säkerhets skull.
EDIT: Kollade snabbt på en annan drivare från Wantai, där krävs >2.5μS på pulsen. Så alltså minst 2500 i step time, men såklart gärna lite mer för säkerhets skull.
Det blir intressant att höra vad "step time" står på nu.
Jag men jag har väl dom värdena i min Stepconf, tror det står förinställt på det när man installerar LCNC... ?!X-IL skrev:Säter, jag vet inte, om det är så att LinuxCNC anpassar pulslängden statiskt efter maxhastigheten bör det ju rimligen bli så vid lägre hastigheter, men då kommer ju även det symmetriska gälla, då blir ju avbrotten i puls lika korta som de höga var innan invertering. Kanske är falltiden snabbare?
EDIT: Ser nu när jag googlar, igen, att man kan sätta step time och step space i stepconf. Dokumentationen säger följande:Vore intressant att se dessa värden hos Perkla.Step Time - How long the step pulse is on in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Step Space - Minimum time between step pulses in nano seconds. If your not sure about this setting a value of 20,000 will work with most drives.
Väl? Tror? Visa oss dina inställningar så kanske vi kan se felen. Kanske kan nån till och med testa din inställningsfil på deras maskin?
Jävligt svårt att veta vad di tar till dig och testar eller inte.
Jag tror det är ett skitfel för att du råkat missförstå nånting, men vi kan inte gissa vad du gjort.
Nu har jag lagt för mycket tid på det här, återkommer när jag har mer energi.
Jävligt svårt att veta vad di tar till dig och testar eller inte.
Jag tror det är ett skitfel för att du råkat missförstå nånting, men vi kan inte gissa vad du gjort.
Nu har jag lagt för mycket tid på det här, återkommer när jag har mer energi.