Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av FormerMazda »

Plyfa/plywood/mm är väl rätt sett ur perspektivet att träet inte ska expandera med fukthalten.
Men som sagt, det finns finare kvalitéer än vanlig bygg-skiva.

Läs mer här: http://www.woodworkerssource.com/blog/w ... to-use-it/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Även om du gett dig 17 på att INTE sikta mot skyarna men ändå lägger ner oändligt mycket av din (och andras) tid kan man ju tycka att du bör göra medvetna BRA val som eliminerar mycket mackel och som inte kostar mer.
Det finns ju t ex dasslock i massivträ som skulle funkat utsökt.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00291594/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Badru ... 000034237/
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

FormerMazda skrev:Plyfa/plywood/mm är väl rätt sett ur perspektivet att träet inte ska expandera med fukthalten.
Men som sagt, det finns finare kvalitéer än vanlig bygg-skiva.

Läs mer här: http://www.woodworkerssource.com/blog/w ... to-use-it/
Mycket intressant länk, tack!

Jag älskar plywood och jag bifogar en bild på mina högtalare som förklarar varför.

Men för att förtydliga så är jag både förvånad och tagen över hur fint det blir när man sparar ändträt och bara lackar.

Alla mina projekt som behöver ett chassi ska ha ändträt synligt på det viset.

Sen var det intressant att läsa om Baltisk Björk (Baltic Birch) för det verkar tydligen vara jättebra.

Den här skivan jag nu fotat hade en sida där det var en stor spricka i och den andra sidan har jag således fotat.

Det här med dåliga sidor hos (bygg)plyfa retar mig något, men just nu är den både enkel att få tag i, enkel att få tillsågad och slutligen ganska billig.

Iom att det retar mig något kan det tänkas att jag köper Baltic Birch nästa gång.

MVH/Roger
PS
Jag tycker han har fel när han visar ett kort på lackat ändträ och säger "It doesn't look too bad".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst 17 är plyfans änträ (om man så säger) skitsnyggt, men du har så grov och ojämn plyfa att det förtar mycket av känslan.

men skit idet, min obstruktion gällde skevheten i din plyfaskiva. Förstår att den säkert var billig men jag hade nog gjort ett helt annat val. Skulle du ha skivtallriken i samma material?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har ett problem.

Problemet jag har är aningen akademiskt, jag kan inte bara göra ett hål lika med motorns diameter, detta för att det sticker ut en "plint" med kablar som gör att jag måste borra både underifrån (för att få med plinten) och ovanifrån (för att det ska se snyggt ut och då kan jag "lirka" i motorn).

Själva motorhöljet är 36mm, "frigående" hål underifrån för plint är 44mm, cc-avståndet är 42mm (M3, kan dock vara så stort som 47mm om bara "halv" skruv används på kragen), avståndet krage-plint är 3mm (dvs paneltjockleken).

Här ser ni att jag inte kan borra 36mm rakt igenom och samtidigt få med plinten, eftersom jag nyttjar 12mm plyfa måste jag borra 44mm 12-3=9mm underifrån, sen måste jag borra minst 36mm ovanifrån (som jag avrundar till 38mm för att få lite lirk-marginal).

Om cc är 42mm för M3 (säg M4) då är absolut max borrdiameter ovanifrån 42-4=38mm (råkar sammanfalla med min lirk-marginal) vilket ju blir perfekt för cc-avståndet kan sedan vara ända upp till 47mm för att få fäst grejerna.

Nästa problem, mina ställbara borr ger ingalunda ett platt och bra hål, det sticker ner ett skär som säkert i alla fall är på 2mm, kan gå att stoppa ty jag klarar mig med 3mm paneltjocklek men eltejp verkar urteslutet :)

Får nog skaffa ett särskilt 44mm centrumborr och om jag ändå måste det kan jag skaffa ett 38mm centrumborr också, bra för fågelholkar om inte annat :)

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 20 december 2016, 19:27:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Skulle du ha skivtallriken i samma material?
Javisst :)

MVH/Roger
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Finns extremt många plyfor och vissa är helt horibla att göra mindre saker i. Se till att köpa en av de finaste kvaliterna och inte ren bygg-plyfa så kommer det bli mycket enklare att få ihop det du ska och du slipper hål och annat som kan finnas.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du kan ju använda hålsåg också, man brukar kunna köpa ganska billiga kit med många storlekar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant förslag, tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag borrat tre hål i mitt skivspelar-chassi.

Första hålet blev en flopp för jag är en idiot, hade inget stöd undertill så det sprack.

Men det är undertill det.

Dom andra två hålen nyttjade jag mothåll och dom blev bra.

Men som Ni kan se av bilderna så räcker det som sagt inte att borra för motorernas cirkulära diameter.

Jag har bestämt mig för en ful-lösning dvs figursåg för plintarna.

Allt är ju ändå "Good Enough" :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaha du, Roger!? Du tycker det där är "good enough"...

Tycker dock du borde satsat på något betydligt vassare och då sett till att ge de stora farbröderna smisk på fingrarna.
Du skulle byggt en sådan här pjäs:

Bild

http://www.avdesignhaus.de/AnalogLaufwe ... 15728.html

Dessutom hade du tjänat en BRA slant på att bygga den själv. Butikspriset är bara nätta $650.000 ... :vissla:

För fasen, sitt nu inte och putsa din plywoodskivor utan spendera nu några dagar med brunkål, herrgårdssill och prinskorvar. Och glöm inte risgrynsgröten. :drool:

Ha en bra julhelg nu! :tomte:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ska man använda 60 kilo corian så räcker det inte med $650.000 såvida man inte kan köpa spillbitar t.ex från mig. :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte för att OT:a sönder Rogers tråd, men någon måste ju ha tagit fram en prototyp hemma på köksbordet innan man börjde serieproducera den här ...
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=12192

En intressant sida om skivspelare, att läsa när man smälter julmaten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har jag nyttjat farfars gamla figursåg samt ett stämjärn för att få ner en motor i ett av de tre hålen.

Pilsnern är snart slut så jag behöver göra en ny vända till ICA men när jag kommer hem ska jag såga upp de andra två hålen också sam leta rätt på lämplig skruv för att fixera dom.

En sak är dock säker, detta blir inte snyggt :D

MVH/Roger
Skriv svar