Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu har jag byggt större delen av locket färdigt.

Jag avvaktar dock med Input för jag kan inte bestämma mig för hur jag vill göra.

Jag hade som bekant stora problem med brum vilket visade sig vara kassa kablar men det var också tydligt att om man skarvade kabeln via typ en sockerbit, och därför öppnade upp den, så blev brummet värre.

Till locket har jag annars hittat på ett käckt trick, jag har monterat en 14-polig sockerbit och dragit alla kablar (LED, Glimmlampa, Dist-pot, HP och LP) till den sockerbiten, jag har samtidigt använt klen typ 0,7mm flertrådig kabel och det även till HP/LP där jag dock resonerar som så att dessa kablar är väldigt korta och därför klarar hög ström (~1A) utan att resistivt påverka för mycket.

Men det är ett käckt faktum att ha denna 14-poliga sockerbit som "interface" till resten av KGA, dock är jag alltså tveksam till Input ty minsta öppnande/skarv av kabeln introducerar (tydligen) brum.

Allt är färgmärkt så nu ska det bara vara att matcha färgerna med alla RK05-kablar som kommer ut från resten av KGA vilket innebär att det mest är skruvmejsel som gäller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Så, nu är allt klart förutom fastsättningen av elementen.

Jag har mängder med svart kullerförsänkt ("tyvärr") 3,5X19 jag kommer använda, avser borra 2,5F15.

Normalt skulle jag borra genomgående (>21mm) men nu sitter det lite grejer innanför så jag stoppar vid 15mm (F15).

Jag skulle kunna köra på ikväll med denna sista bit också men vill ta det lite piano, i morgon kommer det att ske istället.

Idag har jag:
1) Monterat dit input-kontakten (blev aningen sned pga ojämn försänkning).
2) Dragit Supra MIC-kabel till plint (bestämde mig för att riskera mer brum än nödvändigt och detta av bekvämlighetsskäl).
3) Skruvat dit alla tåtar från KGA's innanmäte på plint.
4) Använt ytterst lite buntband (för det knölar lätt ihop saker och om det inte finns plats just där...) samt skruvat på locket.

MVH/Roger
PS
Jesus vilken respons jag får på den här tråden, Ni får lugna ner er lite :rofl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33008
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jesus vilken respons jag får på den här tråden, Ni får lugna ner er lite :rofl
Var lite försiktig med sarkasmerna. Om du kollar igenom tråden från början ser du att det definitivt inte varit handlklappningar och hurrarop speciellt ofta utan ifrågasättanden och idéer om hur du borde göra eller borde gjort för att inte bita dig själv i tummen och jag tror vi är många som upplevt dig som arrogant och kanske tom lite dumdristig som inte velat ta in goda råd från forumet, medan du lyssnat på exakt samma råd från dina kompisar utanför EF:

Nu håller du, troligen, på att avsluta projektet och det handlar i ditt fall mest om något hål där och en skruv där; saker som knappast väcker någon större entusiasm. Dessutom har ditt använande av symbolen :rofl , ofta inte varit speciellt lyckad då den funkar bäst som kommentar till ett otroligt roligt skämt med i en seriös tråd och som kommentar till ett ärligt inråd och goda råd enbart kan betraktas som en sarkasm, alltså ett (elakt) ironiskt svar. Tips från coachen alltså.

Back to topic för en minut: Vad ska du ha de två 9V-batterierna till? Ska de driva rörförstärkaren lär de inte räcka speciellt länge: https://en.wikipedia.org/wiki/Nine-volt_battery, http://www.powerstream.com/9V-Alkaline-tests.htm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom du envisas med att skriva som du gör om mig som person ids jag inte ens svara.

PS
Jag tror många upplever att det är svårt att säga som det är när man stirrar polaren i ansiktet och inte samtycker.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Electricguy »

Det kommer ju bli mysigt med plastisolering som ligger an mot rören..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar, Electricguy!

Ja, jag har lite grann oroat mig för det också.

Två saker:
1) Slutrören går inte med full sula, Pa~230V*32mA=7,4W (12W max tålighet) dvs anoderna har potential för mer värme.
2) Ventilation saknas (nästan)

Ett (effekt)-rör som bara går på nästan halv sula kan kanske hålla 100 grader (med bra ventilation), eller vad tror du?

Plast smälter inte vid 100 grader utan något högre (om jag har tur :) )

Jag tror faktiskt inte detta blir nåt problem, jag tror mer jag har problem med de båda effektmotstånden på 3W som elektriskt ligger och pyr på just 3W samtidigt som ventilationen är minst sagt dålig

Efter ett initialt test av KTA'n där jag först hoppas LED ska blinka som önskat och att jag inte får en för otrevlig "snärt" i elementen när jag sätter på den, kommer jag koppla om till rördelen och låta den stå på tomgång (tills den eventuellt går sönder av den taskiga ventilationen).

Precis nu ska jag montera elementen, återkommer med fler menlösa bilder på färdig KGA :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan tyvärr inte få färdigt KGA ikväll, anledningen är att jag kom på att jag måste silikon-täta Kina-bandaren.

Detta är ett tips som faktiskt Retroperra här på forumet kom på, utan denna tätning så distar nämligen diskanten.

Så jag har nu kletat på lite silikon runt terminalen på diskanten och i morgon är det torrt så då kommer jag montera den.

Jag har dock lyckats få dit basen även om det som sagt är precis pga handtaget.

Ska bli kul att även få dit diskanten i morgon, sen blir det minst sagt spännande att se om först och främst Battery-drive fungerar därefter kommer jag testa Tube-drive.

Gissa om jag kommer bli förvånad om allt fungerar :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Färdig :)

Gjorde dock en tabbe, skruva aldrig med skruvdragare ända in, jag råkade (med kullerförsänkt skruv, obs) kila sönder ett monteringshål i diskanten.

Jag visste dock att det fanns en risk för detta för min enkla skruvdragare har ingen moment-justering så jag skruvade alla andra skruvar tills det var nån millimeter kvar sen drog jag fast dom med handkraft.

Det var bara det att i det här fallet kommer man inte riktigt åt med skruvdragare och jag blev trött i armen av att dra manuellt samtidigt som man ju är man och därmed kass på simultankapacitet dvs jag blev lycklig över att ändå kunna dra med skruvdragaren samtidigt som jag glömde bort att stanna i tid :D

Så hur gick testet då?

Jo, när jag skulle montera dit ena batteriet som ligger i serie (obs) med det andra batteriet så blev det alldeles varmt, dvs nån slags kortslutning föreligger.

Men den kan inte vara kortsluten för att om det överhuvudtaget skall kunna flyta nån ström så måste andra batteriet också vara inkopplat (batterierna är bara skarvade i serie och med en krympslang över skarven).

Men det blir alltså varmt utan att andra batteriet är inkopplat (tilläggas skal, att resistansen hos 9V-kontakten är hög).

Ser bara ett enda scenario:
1) Krympslangen har åkt av och ligger dessutom ann mot nåt som kortsluter batteriet.

Observera att detta är två helt oberoende händelser vars osannolikhet kan multipliceras, Murphy mao :D

Jag har skruvat av locket och kikat lite men hade då inte min teori färdig så jag skulle behöva göra om det MEN det var så förbannat svårt att få på locket igen att jag skiter i det, nu ska den mest fotas och läggas upp på min hemsida.

Efter fiaskot med batteri-driften bestämde jag mig ändå för att testa rör-driften.

Kopplade in nätkontakten och slog på brytaren, glimm-lampan lös inte och jag tänkte "fan också, funkar inte detta heller?".

Men jag väntade snällt ett tag och ta mig fan, det började brumma :D

Eftersom jacket är kortslutet när ingen kontakt sitter i så letade jag rätt på en 6,3mm:are och pluggade i.

När jag petade på ingången så hördes det tydligt i högtalarna men jag var lite konfunderad över hur lite diskanten lät så jag beslöt mig för att skicka in och svepa en ton varvid jag byggde en 1:100-dämpare och kopplade in tongeneratorn.

När jag svepte AF så hördes det tydligt hur basen var med, mindre tydligt hur diskanten var med men genom att flippa mina HP/LP-brytare så kunde man höra hur ljudbilden ändrade sig dvs båda elementen (inklusive filter) fungerade.

Mitt i allt detta testande började sedan Glimm-lampan lysa :D

Därefter pluggade jag så in min stålsträngade akustiska gitarr (Zamick) fast förstärkningen vid maxvolym var inte direkt imponerande :D

Ljudet från gitarren i sig överskuggade ljudet från KGA så jag blev tvungen att lägga ett finger på basens upphängning för att faktiskt fatta att förstärkaren förstärkte ljudet från gitarren.

Här tror jag jag ska konstruera om min KGA lite, lurar faktiskt tom på ren Klass B (som kan drivas mha uppswitchad 9V).

En variant jag tänker är att kanske tom överge min kära Edison Bias och på så sätt få minst 10dB högre förstärkning mha EF86, men jag tror jag ska kaskadkoppla ECC83 istället.

Nåväl, roligt i alla fall att rör-delen fungerar, nu skulle jag behöva ett test med riktig elgitarr som ju är mycket mer beroende av förstärkare än en akustisk gitarr.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite proffsbilder :)

MVH/Roger
PS
Jag kommer ta till MS Paint för att göra bakgrunden helt vit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag justerat schemat något så att det i alla fall i stora drag stämmer.

Mest handlade det om att reda ut hur jordningen går till för den är lite speciell.

Jag låter alltså KTA styra utgångsdelen genom att jorda vid dess negativa matning (VSS) samtidigt som signal skickas in på mittpunkten (VGND) och för att kunna använda detta får inte rördelens utgångstrafo vara jordad hur som helst.

Nu är utgångstrafon jordad i VSS vilket är samma punkt som KTA levererar ström men denna potential är typiskt 9V under signaljorden (VGND) så KTA behöver en kondensator på utgången.

Fördelen med det här arrangemanget är att KTA's utgångsoffset inte surplar läckström via basen utan blockeras effektivt av kondingen, med andra ord behöver inte KTA's utgångspotential ligga på exakt mitten även om det dynamiskt är önskvärt.

En annan fördel är att "nominell" DC ut från KTA alltid ligger på typiskt 18V/2 vilket eliminerar det eventuella problemet med att batterierna skulle åldras olika, nu borde dom dock inte det ty de nyttjas alltid bara i serie.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av überfuzz »

Den ser väldigt hamfisted ut... :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad bra att du fick sagt vad du tycker, då :D
SeniorLemuren
Inlägg: 7846
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av SeniorLemuren »

überfuzz skrev:Den ser väldigt hamfisted ut... :humm:
Folk som inte klarar av att använda nedsättande kommentarer på Svenska tycker jag skall hålla käften. :mrgreen:

Edit: Fast det är klart, jag använde mig ju av ordet besserwisser här om dagen så jag får väl lära mig att hålla käften själv också. :?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12307
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Electricguy »

Vad mer exakt gör batterierna?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5910
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av rvl »

Strömförsörjning för alternativ förstärkare "KTA", ser det ut som?
Skriv svar