Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Och hur ska dom då göra med decimalpunkten? Är inte det ett åttonde segment?
Rev i led blink och bak/bromsljus till moped. Trodde jag skulle hitta en smart lösning på att driva lite starkare LED's. Men det var bara dioder (skyddskopplat smart
) och vanliga motstånd. Så nu har jag 13 !? röda LED's och 2x10 oranga, med lite kraft. Vet inte hur starka, men 4 ben. Funderar lite på anv. Låta de vara i huset med reflektor och alt. Eller bygga nåt eget på dem.

Ett litet inverter-kort för några NPN induktiva givare på min fräs.. Dock hade jag ingen användning för kortet, hehe. Kom på ett sätt att koppla in givarna, i efterhand, så det inte behövdes 

Bytte ut sladden på min Solomon ESD976. Den gamla var något styv. Glömde att ta bilder inifrån lödstationen

I bakgrunden ser ni mitt labbagg som jag nog får ta mig i kragen och bygga färdigt...

Och här i bakrgrunder syns mitt gamla (nuvarande) skitagg

Bytte ut sladden på min Solomon ESD976. Den gamla var något styv. Glömde att ta bilder inifrån lödstationen

I bakgrunden ser ni mitt labbagg som jag nog får ta mig i kragen och bygga färdigt...

Och här i bakrgrunder syns mitt gamla (nuvarande) skitagg

Har äntligen fått ordnat en front till mina displayer.
Fronten är av självhäftande material och klistras på skummad PVC som är fräst så att det passar att bara fästa på kretskortet och skruvas eller limmas fast. Finns även en "baksida" med lister på sidorna som hakar fast på kretskortet (egentligen en kabelkanal).
Ser lite buckligt ut fortfarande... devis beror det på att jag använt för långa skruvar
(Det är inte jag som har fräst)
Fronten är av självhäftande material och klistras på skummad PVC som är fräst så att det passar att bara fästa på kretskortet och skruvas eller limmas fast. Finns även en "baksida" med lister på sidorna som hakar fast på kretskortet (egentligen en kabelkanal).
Ser lite buckligt ut fortfarande... devis beror det på att jag använt för långa skruvar

(Det är inte jag som har fräst)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- DarkSilver
Har haft det lite tråkigt på sistone, så jag fick lust att slänga ihop den här prylen/prydnaden. Tråkigt att paja en pil, men den fick i alla fall ett syfte till slut 

- Mizzarrogh
-
Idag blev det en namnskylt till RobotSM 2011
De som vi ska ha är ju tråkiga papper som det står namn osv på.
Hur skojj är det?
Nej, fram med eagle och cad och några timmar i ChalmersRobotFörening.
Resultat: Som vanligt ser det bättre ut IRL.
Det är en PIC, 4xRGB diod (Uppochnedvänd) och 4st hål i pcb:t.
Sedan är pcb:t målat svart så man inte ser det via plasten.
Uppe på PCB ligger några lager plastfilm som kommer från en gammal laptop skärm(Som "diffusar" ljuset).
Och sedan 3mm polykarbonat med 1mm försänkta bokstäver.
Blev rätt fint faktiskt.
Sedan lite mjukvaru PWM och sinus på det så blinkar det på fint.
Man kan även byta blinkmönster med en knapp på baksidan.
Batteriet är ett lipo på 200mAh från sparkfun.
Och USB kontakten är för laddning.
Såg just att jag glömde att skriva "å" istället för "a" i efternamnet.
Man är ju så van att knappa in victor passe. Jaja, bara att spänna upp igen och fixxa till.
Edit:
Nu har jag skrivit kod i några timmar till och har fått den rätt bra.
Det är en PIC16F648A (Den enda 18-pinnaren jag hade hemma) som tickar på i 1MIPS.
Det blir 10K interrupts / sekund där PWM rutinen körs i 7 bitar på 12 kanaler. och varje led blinkar i >80Hz så man ser inte blinket.
Sedan har jag en 400 punkters lång Sinus tabell som fasförskjuts olika till de olika lysdioderna.
Så processorn har bara 100 instruktioner på sig att beräkna alla nya pwm nivåer, gå in i interrupt, ställa om de pinnar som ska ställas om, och hoppa ut igen.
processorn är i interrupten ca 80% av tiden.
Och det finns ett sleep läge(Håll inne knappen i >2sek) där strömförbrukningen blir 0.1mA(Kan inte få lägre med denna processorn) och vid drift av det mest strömkrävande programmet drar allt ca 28mA. Så batteriet borde hålla ca 7 timmar i full drift.
De som vi ska ha är ju tråkiga papper som det står namn osv på.
Hur skojj är det?
Nej, fram med eagle och cad och några timmar i ChalmersRobotFörening.
Resultat: Som vanligt ser det bättre ut IRL.
Det är en PIC, 4xRGB diod (Uppochnedvänd) och 4st hål i pcb:t.
Sedan är pcb:t målat svart så man inte ser det via plasten.
Uppe på PCB ligger några lager plastfilm som kommer från en gammal laptop skärm(Som "diffusar" ljuset).
Och sedan 3mm polykarbonat med 1mm försänkta bokstäver.
Blev rätt fint faktiskt.
Sedan lite mjukvaru PWM och sinus på det så blinkar det på fint.
Man kan även byta blinkmönster med en knapp på baksidan.
Batteriet är ett lipo på 200mAh från sparkfun.
Och USB kontakten är för laddning.
Såg just att jag glömde att skriva "å" istället för "a" i efternamnet.
Man är ju så van att knappa in victor passe. Jaja, bara att spänna upp igen och fixxa till.
Edit:
Nu har jag skrivit kod i några timmar till och har fått den rätt bra.
Det är en PIC16F648A (Den enda 18-pinnaren jag hade hemma) som tickar på i 1MIPS.
Det blir 10K interrupts / sekund där PWM rutinen körs i 7 bitar på 12 kanaler. och varje led blinkar i >80Hz så man ser inte blinket.
Sedan har jag en 400 punkters lång Sinus tabell som fasförskjuts olika till de olika lysdioderna.
Så processorn har bara 100 instruktioner på sig att beräkna alla nya pwm nivåer, gå in i interrupt, ställa om de pinnar som ska ställas om, och hoppa ut igen.
processorn är i interrupten ca 80% av tiden.
Och det finns ett sleep läge(Håll inne knappen i >2sek) där strömförbrukningen blir 0.1mA(Kan inte få lägre med denna processorn) och vid drift av det mest strömkrävande programmet drar allt ca 28mA. Så batteriet borde hålla ca 7 timmar i full drift.
Senast redigerad av victor_passe 3 april 2011, 15:40:00, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
- Electricguy
Moddade en xbox gamepad till USB. Bara att byta xbox kontakten till en USB. Färgerna är samma.
Ladda ner en driver och var glad!

Det kommer även en gul tråd ur gamepaden. den kopplar man inte in.
Ladda ner en driver och var glad!

Det kommer även en gul tråd ur gamepaden. den kopplar man inte in.
Det där med ULN 2003 / 2803, är det inte snarast så att 16-pin DIL var en rätt vanlig kapsling medan 18-pin DIL var en specialare då ULN 2003 dök upp på marknaden?
(Om det inte skiljer mycket i pris så är det lika bra att bara köpa ULN 2803 om man ska beställa ett gäng till bra-att-ha-lådan. De passar även där det egentligen ska vara ULN 2003, förutsatt att de får fysiskt plats, bara att låta de två yttersta benen på ena sidan sticka utanför sockeln eller liknande)...
Vad gäller riktig högtalare v.s. konstlast så är det dels rätt skönt att inte bränna högtalare med suspekta förstärkare, och det är också rätt skönt att inte grilla öronen...
(Om det inte skiljer mycket i pris så är det lika bra att bara köpa ULN 2803 om man ska beställa ett gäng till bra-att-ha-lådan. De passar även där det egentligen ska vara ULN 2003, förutsatt att de får fysiskt plats, bara att låta de två yttersta benen på ena sidan sticka utanför sockeln eller liknande)...
Vad gäller riktig högtalare v.s. konstlast så är det dels rätt skönt att inte bränna högtalare med suspekta förstärkare, och det är också rätt skönt att inte grilla öronen...
Jag stal T0nys idé och tillverkade en klyka till hörlurarna. Den ena utgången går till "dag"-lurarna och den andra till "säng"-lurarna. De brytarna jag hade hemma var dock lite klumpigare så jag beslöt att använda dem som fjäder i konstruktionen, funkade fint 

Oftast är dom ganska mycket dyrare, ULN 2003/2004 hittar man ju ofta billigt, men sällan man hittar ULN2803 för samma priser, jag köpte dock ett mindre parti billigt på ebay för ett tag sen, han sålde dom styckvis men det fanns 12 "i lager", så jag tog alla, tror jag betalade $7, ULN2003/4 har jag nog aldrig gett mer än ett par spänn styck för.MiaM skrev:Det där med ULN 2003 / 2803, är det inte snarast så att 16-pin DIL var en rätt vanlig kapsling medan 18-pin DIL var en specialare då ULN 2003 dök upp på marknaden?
..För att inte tala om UDN2x0x.. dom är fan alltid dyra

Kopplade in bil extraljus på pc at agg. Räcker till ett 55W. Men det vekar som man skall belasta 5V lite mer, om man skall ta ut max ur 12V. En 12V 55W på 5V funkar bra som start/driftlast. Men ibland släcker exljus 2 agget om jag inte först ger den lite 5V. Startströmmen minskar om man förvärmer nån sek med 5V. Finns det nån typ av "NTC" som mjukstartar bil extraljus?
Edit: Hittade SG-200 SURGE-GARD NTC 7.0A på bejoken. Skall nog funka. Funderar även på diod, men det blir många Ampere.
Edit2: Provade en dubbeldiod mbr3035. Hjälpte inte direkt. Men först 5V på ena dioden, och 12V efter några sek så funkar det med bara en "brytare". Med lite 5V förvärmning lyckades jag få ljus i 2st 55W med agg märkt 8A. mbr3035 blev varm
, får rota fram kylfläns.
Edit3: Det hela är uppbyggt på en takräcksbom. Jag är uppe i 9st.... Jag e inte mörkrädd... Kan man köra gemensam jord när man paralellkopplar PC at agg?
Edit: Hittade SG-200 SURGE-GARD NTC 7.0A på bejoken. Skall nog funka. Funderar även på diod, men det blir många Ampere.
Edit2: Provade en dubbeldiod mbr3035. Hjälpte inte direkt. Men först 5V på ena dioden, och 12V efter några sek så funkar det med bara en "brytare". Med lite 5V förvärmning lyckades jag få ljus i 2st 55W med agg märkt 8A. mbr3035 blev varm

Edit3: Det hela är uppbyggt på en takräcksbom. Jag är uppe i 9st.... Jag e inte mörkrädd... Kan man köra gemensam jord när man paralellkopplar PC at agg?
- Electricguy
Skoj!
Japp, alla jordtrådar i PC nätagg är sammakopplade inuti. så det går fint att koppla ihop dom.