"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!
Re: "Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!
Om man värmer försiktigt när man använder vanligt
papper så kanske det klibbar fast en aning och det
kommer att räcka för ett bra resultat?
Annars måste det väl gå bra att lägga en tyngd på
mot en lite tjockare glasskiva.
papper så kanske det klibbar fast en aning och det
kommer att räcka för ett bra resultat?
Annars måste det väl gå bra att lägga en tyngd på
mot en lite tjockare glasskiva.
Sen finns ju papper som bl a förstärker täckningen av tonern. En extra utgift visserligen, men gör en enorm skillnad enligt de som förespråkar papperet.
Hoppas jag ska till Luleå snart, men det ska jag ju om 1 vecka.
Då får jag be pappa köra förbi Clas ohlson

Då får jag be pappa köra förbi Clas ohlson

Förresten vilken laminator skall jag köpa?
Art. nr.38-1922
Art. nr.36-3749
båda är från clas ohlson, kom gärna med bättre förslag.
om den billigare funkar så blir det nog den. Eftersom jag går i 8:an och får inte sommar jobba förrän till sommarn.
(Jag ska skogsplantera, då kanske man får sätta igång med något större projekt
)
Art. nr.38-1922
Art. nr.36-3749
båda är från clas ohlson, kom gärna med bättre förslag.
om den billigare funkar så blir det nog den. Eftersom jag går i 8:an och får inte sommar jobba förrän till sommarn.
(Jag ska skogsplantera, då kanske man får sätta igång med något större projekt

Resultat från första försöket.
Test 1:
Blev inta bra så det polerades bort med dermel kopia.
Test 2:

Det blev 3 avbrott på hela kortet, kan få godkännt bara för att det är första gången jag gjort ett kort med denna teknik.
Papper: Reklamblad från klingel.
Fick tejpa fast det i överkant på ett vanligt A4 papper för att det skuller styra genom skrivaren. Jag fann att viss bakgrunds färg på pappret även kan ha på verkat resultater.
Laminator: Esselte PL12.4.R HR tejpader på kortsidan hela bredden och korta bitar på höger & vänster sida nära kortsidan för att reklam pappret skulle ligga stilla på PCB biten när det körs genom laminatorn. Körde 15 gånger på max värme.
Skrivaren: KONICA MINOLTA PagePro 1300W
PCB programvara: WinBoard PCB, Körde ut spegelvänt i X led för att få det rätt.
Ets medel kommer från Kjell & Co i organge plast påse.
Tågorning
* Skrev ut på reklam pappret tejpat på A4 papper.
* La pcb kortet över utskriften och skar runt om, så reklam pappret har samma mått som pcb biten.
* Tejpade fast den utskurna reklam pappret.
* Körde igenom laminatorn.
* Skar av tjepen.
* La kort och papper i vattenbadet & rörde om lite tills pappret lossnade.
* Etsade kortet som vanligt.
Test 1:
Blev inta bra så det polerades bort med dermel kopia.
Test 2:
Det blev 3 avbrott på hela kortet, kan få godkännt bara för att det är första gången jag gjort ett kort med denna teknik.
Papper: Reklamblad från klingel.
Fick tejpa fast det i överkant på ett vanligt A4 papper för att det skuller styra genom skrivaren. Jag fann att viss bakgrunds färg på pappret även kan ha på verkat resultater.
Laminator: Esselte PL12.4.R HR tejpader på kortsidan hela bredden och korta bitar på höger & vänster sida nära kortsidan för att reklam pappret skulle ligga stilla på PCB biten när det körs genom laminatorn. Körde 15 gånger på max värme.
Skrivaren: KONICA MINOLTA PagePro 1300W
PCB programvara: WinBoard PCB, Körde ut spegelvänt i X led för att få det rätt.
Ets medel kommer från Kjell & Co i organge plast påse.
Tågorning
* Skrev ut på reklam pappret tejpat på A4 papper.
* La pcb kortet över utskriften och skar runt om, så reklam pappret har samma mått som pcb biten.
* Tejpade fast den utskurna reklam pappret.
* Körde igenom laminatorn.
* Skar av tjepen.
* La kort och papper i vattenbadet & rörde om lite tills pappret lossnade.
* Etsade kortet som vanligt.
Upptäkte att baksidan på julklapps papper fungerar fint till detta.
Finns numera en illustrerad artikel i vår wiki om detta:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... r_transfer
Vore trevligt med kommentarer!
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... r_transfer
Vore trevligt med kommentarer!
En liten detalj ang. wiki-artikeln. Har för mig att jag läst någonstans (inger förtroende va?
) att man inte bör använda stålull. Anledningen, om jag minns rätt, är att små små bitar av stålullen bäddas in i kopparn och påskyndar oxidering.

Som sagt jag använder poliblock, att det oxiderar kan jag tänka mig, men för att få ett bra resultat alls måste kortet vara rent.
Körde ett litet test igen för en liten stund sedan. Har läst lite här och var att folk tycker att toner transfer är kasst för att man inte kan ha så smala ledare och små avstånd. Bestämde mig därför för att testa med 10mil storlek på ledarna och resultatet blev som så:

Inte världens mest knivskarpa ledare får man ju erkänna, men nog är det godkänt?

Inte världens mest knivskarpa ledare får man ju erkänna, men nog är det godkänt?
JAG tycker det värsta är större plan, dessa är det svåraste att få bra. Om tunna ledare "släpper" så beror det oftast på för lite värme (typ som med en omoddad laminator) eller fel papper som inte släpper tonern.
Det kan också bero på otur eller att man helt enkelt petar sönder banan vilket är väldigt lätt hänt tyvärr.
sneaky:Det resultatet kan man ju inte gnälla på precis. Normalt sett brukar jag göra ledarna rätt breda pga att jag oftast får "rätta" kortet lite och då är det bra att man har lite att ta av så att säga
Det kan också bero på otur eller att man helt enkelt petar sönder banan vilket är väldigt lätt hänt tyvärr.
sneaky:Det resultatet kan man ju inte gnälla på precis. Normalt sett brukar jag göra ledarna rätt breda pga att jag oftast får "rätta" kortet lite och då är det bra att man har lite att ta av så att säga

Har du ställt in skrivaren så att den öser på ordentligt med toner? För min skrivare finns två inställningar av intresse. Dels ett "ekonomi"-läge som sparar in toner och även en... eeh "mörkhetsinställning" (i brist på riktig svenska). Jag ställer in båda så att det inte snålas och har inte haft problem med täckning. Har iofs inte använt några gigantiska jordplan så det spelar kanske in också.
Och jag får erkänna att jag faktiskt fick rätta en ledare som jag fick ett brott i men det var nog mest för att jag slet av pappret (matt version av Jysk-katalogen, tveklöst bästa jag hittat i reklamhögen) lite väl hastigt hehe.
Och jag får erkänna att jag faktiskt fick rätta en ledare som jag fick ett brott i men det var nog mest för att jag slet av pappret (matt version av Jysk-katalogen, tveklöst bästa jag hittat i reklamhögen) lite väl hastigt hehe.
Har någon provat med "Water Dissolving Paper" för att få bort pappersresterna enklare?
http://www.sciencebobstore.com/products ... ving-Paper
Googlade på "vattenlösligt papper" och hittade det här
http://www.weld-tech.com/se/default.asp ... _paper.asp
http://www.sciencebobstore.com/products ... ving-Paper
Googlade på "vattenlösligt papper" och hittade det här
http://www.weld-tech.com/se/default.asp ... _paper.asp
bearing, med de bäst fungerande reklampapperna/fotopapperna fann jag inte att pappersrester i tonern var något problem. Papperet lossnade helt intakt. För att inte tala om OH-filmen.