Senaste och senaste, är mitt uppe i den men är färdig med att pillra bort de gamla komponenterna, i detta fall väldigt dåliga SMD kondringar från tidigt 90 tal. Öppnad här under är ett PAC-S1 till en Pioneer Laseractive, det är i stort sett en expansionsmodul som gör att en specific laserdiskspelare kan spela Megadrive och Mega-CDspel. Jag hade läst mycket illa om kondringarna i denna modul så jag öppnade den för att se hur det stod till, den fungerade fortfarande i alla fall vilket jag såg som ett gott tecken.

Primära kortet:

Dotterkortet:

Som ni ser så är det en hel del mörka ringar runt en del av kondringarna, det är läckt elektrolyt vilket krypt in under lödmasken och luckrat upp den samt korroderat kopparen. Vad jag hört så är det svagt frätande.
Med över 80 kondringar per paket så var det bara att börja, tyvärr så är det väldigt svårt att komma åt tennet på de ytmonterade kondringarna så jag lyfte banor och lödpaddor, gav upp efter en timmes arbete och tre kondensatorer.

Insåg att man behövde något i den här stilen så det var bara att beställa och vänta.

Billig sak från Kina, billig på mer än ett sätt men den fungerar bra, håller rätt temperatur och kommer med olika munstycken.
Körde resten av kondringarna på under timmen, la på blött bakpulver som jag hört skall neutralisera elektrolyt och rengjorde efter med isopropylalkohol:

Ni ser själva vad läckande kondringar har gjort med kretskortet, visserligen var de 20 år gamla men det är ändå ganska illa.
Det svåraste som är kvar nu är att hitta nya SMDkomponenter billigt nog, har ett gäng av dessa moduler så totalt måste jag byta runt 300 kondringar. Jag kommer att sätta dit vanliga hål-komponenter i hörnan där jag skadade banor och paddor med min vanliga lödkolv men annars kommer det nog gå snabbare att köra med nya smdkondringar och lödpasta eftersom jag nu har en bra värmestation.