Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

Tanken var redan från början att det inte skulle kosta mig något (mer än tid).
De här skåpen måste ha varit tacksamma för serviceverkstäderna :)

Jula har reservdelar till dessa skåpen. De skulle ha ca 130:- för nätdelen,
men jag tyckte det var 130Kr för mycket för ett så undermåligt kort.

Skåpet säljs fortfarande, men med ett högre pris. Kanske har de uppgraderat
elektroniken :humm: :)
http://www.jula.se/vinkyl-140w-960301
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår, apropå vinkylare:
Det blir kanske lite dyrare, men är det inte på nästan alla sätt och vis bättre med en tystgående kompressor?

(Jag vet inte mycket om vinkylande, men rent allmänt så verkar "billiga kylskåp för specialanvändning" vara en grej där det finns en marknad för grejer som visserligen är billiga att köpa men som egentligen varken är särskilt bra eller billiga i drift. Men visst, jag förstår poängen, några hundralappar för ett peltierkylskåp kan vara mindre än pristillägget för att få "minibar"/kylskåp på hotellrummet på resan... :wink: )
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Bakrutetorkaren på polon hängde rakt ner så där tråkigt som jag sett den göra på en del bilar.
Problemet uppstod när jag missat att stänga av bakrutetorkaren en kväll. Morgonen därpå hade torkaren frusit fast och gick igång så fort jag startade bilen. Därmed sprack plasten vid axeln.
(Detta har aldrig hänt på saaben så jag antar att den har nån form skydd för det?).

Köpte en ny arm på mekonomen för det facila priset av 205kr. Drog bort själva plastarmen med en polygrip. Problemet som uppstod var att plasten inte satt direkt på axeln utan det var en aluminium-grunka i mitten med ett koniskt hål. Aluminiumgrunkan och plastarmen sitter i vanliga fall ihop som en enhet, men eftersom plasten spruckit så satt aluminiumgrunkan kvar och den var inte det minsta sugen på att komma loss. Svårt att få kraft i bändning och slag när man är så nära glasrutan och axeln flexar en del också.

Försökte värma på alu-ringen-grunkan för att få den att expandera, men det hjälpte inte (lite läskigt så nära ruta och plast också).

Till slut tog jag fram bågfilen och sågade av den utan att skada axeln. Göra rent allt från alu-spånor och montera den nya armen... Nu sitter den iaf där den ska och det ser inte så ledset trasigt ut som innan :)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

adent: det brukar vara ett strömbegränsningsskydd för att sådant där inte ska hända, men tyskarna gör ju sällan saker så bra ;)
Tandgnissle

Inlägg av Tandgnissle »

Senaste och senaste, är mitt uppe i den men är färdig med att pillra bort de gamla komponenterna, i detta fall väldigt dåliga SMD kondringar från tidigt 90 tal. Öppnad här under är ett PAC-S1 till en Pioneer Laseractive, det är i stort sett en expansionsmodul som gör att en specific laserdiskspelare kan spela Megadrive och Mega-CDspel. Jag hade läst mycket illa om kondringarna i denna modul så jag öppnade den för att se hur det stod till, den fungerade fortfarande i alla fall vilket jag såg som ett gott tecken.
Bild
Primära kortet:
Bild
Dotterkortet:
Bild
Som ni ser så är det en hel del mörka ringar runt en del av kondringarna, det är läckt elektrolyt vilket krypt in under lödmasken och luckrat upp den samt korroderat kopparen. Vad jag hört så är det svagt frätande.
Med över 80 kondringar per paket så var det bara att börja, tyvärr så är det väldigt svårt att komma åt tennet på de ytmonterade kondringarna så jag lyfte banor och lödpaddor, gav upp efter en timmes arbete och tre kondensatorer.
Bild
Insåg att man behövde något i den här stilen så det var bara att beställa och vänta.
Bild
Billig sak från Kina, billig på mer än ett sätt men den fungerar bra, håller rätt temperatur och kommer med olika munstycken.
Körde resten av kondringarna på under timmen, la på blött bakpulver som jag hört skall neutralisera elektrolyt och rengjorde efter med isopropylalkohol:
Bild
Bild
Ni ser själva vad läckande kondringar har gjort med kretskortet, visserligen var de 20 år gamla men det är ändå ganska illa.
Det svåraste som är kvar nu är att hitta nya SMDkomponenter billigt nog, har ett gäng av dessa moduler så totalt måste jag byta runt 300 kondringar. Jag kommer att sätta dit vanliga hål-komponenter i hörnan där jag skadade banor och paddor med min vanliga lödkolv men annars kommer det nog gå snabbare att köra med nya smdkondringar och lödpasta eftersom jag nu har en bra värmestation.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kondensatorer. Inte kondringar :ajabaja:

/// Marcus
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Eller Kondingar utan "r" mitt i funkar för de flesta ;) Fast det kanske är ännu en stavning som är på ingång? :D :roll:

Aldrig sett såna ringar runt kondingar/kondensatorer/kondringar förut! Trodde förstörelsen bara la sig ovanpå.. :humm:
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

lond skrev:Kondensatorer. Inte kondringar :ajabaja:

/// Marcus
Vissa kan visst inte REGLERNA i forumet.

Kod: Markera allt

5.3 Språkpolis
Undvik att påpeka om någon i forumet stavar eller skriver fel
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Jag tycker det är motiverat, eftersom ordet är väsentligt i att förstå texten, typ restistor, potat, löddat eller tranfistor gör det lite osäkert.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Undvik att påpeka om någon i forumet stavar eller skriver fel
Jag skulle säga att det är berättigat om felstavningen gör att texten kan missförstås.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Kunden lämnade in sin 2007 Chrysler för att den drog mycket ström och drog ur batterierna. Han har varit runt på lite olika verkstäder utan att få någon hjälp.
Hängde på multimetern och mätte strömförbrukningen. Såg inget speciellt. Sen har bilen stått några dar med multimetern inkopplad. Plötsligt ser vi att den drar 0.5A. Började riva i säkringsdosan. Några reläer var varma!! Ryckte reläerna. Ingen skillnad.
Ryckte ALLA säkringar och ALLA reläer. Ingen skillnad. Boxen va fortfarande varm.
Slet i sär boxjäveln.

Hittade detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Spräckt 'vadå för nåt'?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Vad är det där för komponent? Förmodar att det är den rektangulära bruna komponenten som är "felet"? Ser ju ut som det gått lite smått varmt där, så vad är det?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Icecap var så snäll och meddelade det i en tidigare tråd. Det är en polyfuse som kortat totalt. Nu kan man iofs fundera på varför den gått varm och kortat när den faktiskt har just den egenskapen, dvs att den SKA gå varm (och bryta om den går FÖR varm)... fortsättning kanske följer ;-)
Den var dock helt sprucken, så vi får se vad som händer.

Kan avslöja att det är kortis någonstans EFTER denna komponent. Felsökning fortsätter.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur gör ni när ni funnit en såndär ledtråd? Meddelar ni kunden typ "vi har hittat något som är fel, men inte hunnit åtgärda det. Om det är kris så kan du få tillbaka bilen tillfälligt med <nån slags funktion> trasig"? Eller är det kanske en såpass välutrustad verkstad att kunden har möjlighet att få med en lånebil när kundens bil är på service, om kunden behöver bil under tiden?
Skriv svar