Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<
Re: Combi Mill ala tecno >nu fungerande 12-05-22<
Skönt att du blev av med trappstegsformen i alla fall, frågan är vad det berodde på. Har iofs mindre betydelse så länge problemet inte kommer tillbaka.
Hmm, du är ju inte jättelångt borta, i alla fall inte på 100% FRO. Båda dina prov resulterar ju i princip samma faktiska matning, 400mm/min & 450mm/min så i princip borde det ju inte skilja - tycker man. Men jag tror att det har med det faktum att du kör "extrem" feedrate override, nånting internt antingen i Mach3 eller KFlop plugin eller KFlop'en i sig gör att det inte blir samma sak.
Hur blir det om du programmerar 900mm/min och kör på 50%? Min gissning är att det blir bättre än 150mm/min och 300%.
Hmm, du är ju inte jättelångt borta, i alla fall inte på 100% FRO. Båda dina prov resulterar ju i princip samma faktiska matning, 400mm/min & 450mm/min så i princip borde det ju inte skilja - tycker man. Men jag tror att det har med det faktum att du kör "extrem" feedrate override, nånting internt antingen i Mach3 eller KFlop plugin eller KFlop'en i sig gör att det inte blir samma sak.
Hur blir det om du programmerar 900mm/min och kör på 50%? Min gissning är att det blir bättre än 150mm/min och 300%.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag var på G att göra nåt sådant men kramperna i bena satte stopp, att jag kör max FRO är för att provocera fram ett fel eftersom det var så jag upptäckte trappstegs formationen.
Ska försöka få till detta under dagen bara kroppen vill.
Ska försöka få till detta under dagen bara kroppen vill.
- tecno
- Kontakt:
Gjorde ett test med runt hål med 900 och drog sedan ner FRO till 50% = i stort sett lika som gårdagens FRO körning dvs nästa 2/10 över.
- DW
- Kontakt:
Får grattulera till att du fått ihop maskineriet
Läser om dina X-Y mått men har ingen lösning nu på detta men jag ser att du körde med ursvarvningsverktyg men
det känns väl som att gå tillbaka i tiden.
Jag har inte kunnat mäta någon diff när jag kör cirklar med G03/pinnfräsar. Är den frisk i axlarna så är
väl u-verktyg mer för Tradera.
Har du möjlighet att köra 0.001mm/streck på din ratt borde du kunna mäta glapp ganska lätt med indikator.

Läser om dina X-Y mått men har ingen lösning nu på detta men jag ser att du körde med ursvarvningsverktyg men
det känns väl som att gå tillbaka i tiden.
Jag har inte kunnat mäta någon diff när jag kör cirklar med G03/pinnfräsar. Är den frisk i axlarna så är
väl u-verktyg mer för Tradera.
Har du möjlighet att köra 0.001mm/streck på din ratt borde du kunna mäta glapp ganska lätt med indikator.
- tecno
- Kontakt:
Mina U verktyg får allt bo kvar hos mig, tar jag lilla Wohlhauptern så vet jag exakt vad jag får. Det här med lite ovalitet kommer allt att lösa sig även om det tar lite tid att hitta boven i dramat.
Tills dess om behovet finns för exakta runda hål så har jag ju lite verktyg att tillgå, om det sen är forntid vete väl fan
Mera bilder kommer om en stund, laddar just nu upp en ny video på tuben så allt har gått i koma vad gäller uppladdning av bilder.
Tills dess om behovet finns för exakta runda hål så har jag ju lite verktyg att tillgå, om det sen är forntid vete väl fan

Mera bilder kommer om en stund, laddar just nu upp en ny video på tuben så allt har gått i koma vad gäller uppladdning av bilder.
- tecno
- Kontakt:
Lite fick man då gjort idag
Det som saknas nu är ett lock till kylvätske kanalen som är infräst i plattan, helst TIG svetsas men innan jag har det hemma så lär det väl bli lim.
Ett inlopp skall fixas samt ett fäste för BIG svivel ska svarvas till.
Känns bra att komma igång med maskinen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
H.O skrev:Skönt att du blev av med trappstegsformen i alla fall, frågan är vad det berodde på. Har iofs mindre betydelse så länge problemet inte kommer tillbaka.
Fått respons från Tom
Här kan det ju finnas en förklaring till fenomenet med lite för 'yviga' rörelser som dyker upp med FRO ja eller höga matningshastigheter eller kombinationen av dessa.So are you saying above a certain feed rate you have a problem?
Set your Max Following Error to a small enough value to be sure your servo is accurate enough not to be the problem.
Also determine if the axis is drifting by going back to a known location before and after a test to see if the position repeats.
Skall ta mig en titt på detta senare idag.
Jo men du säger ju att med 400mm/min och 100% så blev det "bra" medans både 900mm/min på 50% och 150mm/min på 300% blev "mindre bra". Alla tre resulterar ju i princip samma faktiska matningshastighet - eller har jag missförstått det?
Utan feedforward (har du det konfigurerat i KFlop'en?) så är det ganska naturligt att positionen släpar mer ju högre hastigheten blir vilket kanske kan bidra till det problem du har - men som sagt den faktiska hastigheten skiljer ju inte mellan de tre olika testen så det borde inte spela in. Men om du inte har feedforward konfigurerat kanske det kan vare värt ett försök.
Trappstegsformen kan ju bero på att du tappat position men nu har du inte det problemet längre, eller?
Utan feedforward (har du det konfigurerat i KFlop'en?) så är det ganska naturligt att positionen släpar mer ju högre hastigheten blir vilket kanske kan bidra till det problem du har - men som sagt den faktiska hastigheten skiljer ju inte mellan de tre olika testen så det borde inte spela in. Men om du inte har feedforward konfigurerat kanske det kan vare värt ett försök.
Trappstegsformen kan ju bero på att du tappat position men nu har du inte det problemet längre, eller?
- tecno
- Kontakt:
Nja, det är bättre utan FRO (helt runt blir det inte där heller)
Feed forward? Antar att du menar Max Following Error? Detta påverkar vad jag förstår 'styvheten' och det ska jag slå ett öga på senare idag.
Vart trappstegs formen tog vägen är en bra fråga, har dock mina funderingar om mekanisk bindning pga dålig smörjning. Måste få till detta med en automatisk uppstart med joggning av alla axlar och smörjning samtidigt av systemet. Maskinen har ju stått länge oanvänd så nåt i smörjningen kanske inte är 100, hade ju det problemet med Z att olja inte kom fram till kulskruven som nu är åtgärdad och oljan rinner gott och slabbar ner skruvens yttre hölje
Feed forward? Antar att du menar Max Following Error? Detta påverkar vad jag förstår 'styvheten' och det ska jag slå ett öga på senare idag.
Vart trappstegs formen tog vägen är en bra fråga, har dock mina funderingar om mekanisk bindning pga dålig smörjning. Måste få till detta med en automatisk uppstart med joggning av alla axlar och smörjning samtidigt av systemet. Maskinen har ju stått länge oanvänd så nåt i smörjningen kanske inte är 100, hade ju det problemet med Z att olja inte kom fram till kulskruven som nu är åtgärdad och oljan rinner gott och slabbar ner skruvens yttre hölje

Tjusigt
De tvåskäriga borrarna är grov / förborrar innan man finborrar det sista med en enskärig med finjustering.
Fräsning kan aldrig ersätta ursvarvning för noggranna hål hur bra maskin man än säger sig ha eller så mäter man för dåligt.
De tvåskäriga borrarna är grov / förborrar innan man finborrar det sista med en enskärig med finjustering.
Fräsning kan aldrig ersätta ursvarvning för noggranna hål hur bra maskin man än säger sig ha eller så mäter man för dåligt.
Nej, max following error är hur stort "fel" eller "eftersläpning" det maximalt FÅR vara innan reglerloopen avbryter och larmar.
Tänk dig att du har kommenderad position och verklig position hopkopplad med ett (kort) gummiband. När du kör sakta töjs inte gummibandet nämnvärt, du har ett litet following error. Ju fortare du kör desta mer håller friktionen i slider etc emot den verkliga positionen, gummibandet töjs, du har ett större following error (eftersläpning). Om/när du når Max following error går gummibandet av och reglerloopen stannar.
Velocity feedforward "drar" inte den verkliga positionen "genom" gummibandet, den skjuter på bakifrån istället. Ju fortare du kör desto mer skjuter den på så att gummibandet inte töjs så mycket.
Acceleration feedforward är samma sak men som namnet antyder skjuter den på mer ju "hårdare" man accelererar och håller emot när man bromsar.
Inte den mest vetenskapliga förklaringen men i alla fall
Tänk dig att du har kommenderad position och verklig position hopkopplad med ett (kort) gummiband. När du kör sakta töjs inte gummibandet nämnvärt, du har ett litet following error. Ju fortare du kör desta mer håller friktionen i slider etc emot den verkliga positionen, gummibandet töjs, du har ett större following error (eftersläpning). Om/när du når Max following error går gummibandet av och reglerloopen stannar.
Velocity feedforward "drar" inte den verkliga positionen "genom" gummibandet, den skjuter på bakifrån istället. Ju fortare du kör desto mer skjuter den på så att gummibandet inte töjs så mycket.
Acceleration feedforward är samma sak men som namnet antyder skjuter den på mer ju "hårdare" man accelererar och håller emot när man bromsar.
Inte den mest vetenskapliga förklaringen men i alla fall

- tecno
- Kontakt:
Det är ju så f-banat med olika inställningar så man blir gråhårig, visst fan det är jag ju redan 
På nåt sätt ska jag nog få ordning på detta.
Fräsarn Jo det har jag klurat ut men om man nu inte har en för finkörning som inte räcker till så vil man ju kunna få dessa inställda på ett enkelt sätt, tips?

På nåt sätt ska jag nog få ordning på detta.
Fräsarn Jo det har jag klurat ut men om man nu inte har en för finkörning som inte räcker till så vil man ju kunna få dessa inställda på ett enkelt sätt, tips?
Nä tyvärr, tillräckligt svårt att ställa in finborrarna tycker jag.
- DW
- Kontakt:
Din platta med kylvätskefördelning gillar jag
Jag får nog göra en sådan till min maskin oxå. Spiralslangarna i stål är kass de blir ju aldrig kvar på sin plats.

Jag får nog göra en sådan till min maskin oxå. Spiralslangarna i stål är kass de blir ju aldrig kvar på sin plats.
- tecno
- Kontakt:
Har klurat ett tag på hur lösa detta med kylning och kom fram till detta, nu skall det bara på lock som ska fräsas i alijumjum - limmas så det hela blir tätt. Var inne på att TIG:a men risken finns väl att det slår sig som fan. Nu saknas bara kranar till rspektive slang så man kan individuellt slå på den mest lämpade slangen för kylningen.