Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

lond skrev:En hållare med några pogo-pinnar, så behöver man inte löda något för att kunna programmera om enheterna.

/// Marcus
Jag hade en stor påse sådana en gång i tiden och skulle bygga fungerande buffertar till min modelljärnväg .... dock stals allt för 20 år sedan.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Ska beställa ett knippe Sonoffs till. De första 5 är redan slut, blir nog några till av enkla typen och ett skapligt gäng TH10.

Kontakterna till TH10 är dock lite udda, 4-polig 2.5mm hörlurskontakt, TRRS. Inte helt lätta att få tag i. Man kan iofs byta ut kontakten mot någon annan typ.

Den här verkar smidig om man vill labba lite.

http://www.ebay.com/itm/172112042213
Användarvisningsbild
pstrand

Inlägg av pstrand »

Ser intressant ut.
1802

Inlägg av 1802 »

hanpa: Ingen länk till Wifi prylen? Och någon wiki.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester

Inlägg av hanpa »

Sonoff-varianterna och en hel del annat kul finns här:

https://www.itead.cc/search/result/?cat=&q=sonoff
1802

Inlägg av 1802 »

Projekt laga tv utan lödning har fått en fortsättning. Först var det en CCFL driver som löste det hela. Men nyligen blev det en CCFL Inverter Tester också. Så blir det "plug and play" hela vägen. Går nu på en nätadapter till datorskärm. 12V och några ampere. Provar kanske 12V 1A nån dag, då jag har fler av dessa. Kommer det att räcka?
1802

Inlägg av 1802 »

2 st rep.
En barnlaptop. Batteriläckage och inget ljud. Trådarna till elementspolen av. Liknade de som sitter i hörlurar. Och sådana har man med trasig sladd... Lite löd. Rens och i med batterier, så funkar den.

USB grunka till bilens cig uttag. Moder natur hade ätit upp en del av lödtennet. Löda om på flera ställen, och sen funkar den igen :-) . Det sista jag lödde var en LED. Den jag tittat på när jag jagade kall lödningar :shock: . Den var helt lös :doh: .
1802

Inlägg av 1802 »

Provade 2 byggen från ebay med NE555. Först en PWM 2A. Bara justering på pulsbredd. Hittade ingen bra info om frekvensen. Så till sist provade jag en 2" högtalare. Det är en hörbar frekvens, som ändras lite med pulsbredden. Kanske inte frekvensen, men hörbar skillnad. Jag har en 5W billampa parallellt. Jag provade sen med en elektrolyt till jord. Och + till div ställen. Försökte få ner frekvensen, så att lampan skulle blinka. Lite dim effekter blev det, men inget blink. Det blir nog till att löda av "C1".

Nästa bygge har 2 pottar som jag inte riktigt blir klok på. Och bygling för olika frekvensområde. Där skulle jag vilja ha ett steg lägre. Elektrolytbyte... Sen har vi pottarna. De skulle hellre funka som ovan. En för pulsbredd, och en för finjustering av frekvens. Nu ändras en sak av en pot, och en annan av pot a+ pot b. Hur svårt det blir att modda återstår att se... 2 dioder m.m. Eller om det finns en färdig enhet.
1802

Inlägg av 1802 »

Forts på ovan. Testade med högtalare. Jag jordade en elektrolyt. Och provade elektrolyt + på div ställen. 2A "dimmern" gav i från sig ett siren liknande ljud. Testade både med laddad och oladdad elektrolyt. Lite "circuit bending" :-) . Den jobbar med således hörbar PWM.

På den andre modulen fick jag ett lägre frekvensområde :tumupp: .

Ljud säger ofta mer än bara LED blink.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Blev otålig och kunde inte vänta på den "riktiga" programmeringskabeln till den nya radion, så jag kletade ihop en temporär FTDI adapter med ett par stereopluggar, lite stripboard, lite stiftlist och en herrans massa superlim för att gjuta in allt till en klump plast. Inte snyggt på något vis, men fungerar! :mrgreen:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

Whatever works :)
Väntan på kinaprylar kan understundom vara plågsam.

Fin 146:a förresten, funkar den?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja, ser ut som kriget gör den, men fungerar bra. Så nu kan jag lättare programmera in kanaler med repeaterskift och krafs, vilket är rätt så omständigt att göra i själva radion.

Jadå 146'an fungerar kanonbra!
Jag har modifierat batterilådan på den dock. En 12V 4Ah blyack passar mer eller mindre perfekt, och lämnar rum för ingång för laddare, och som även i mitt fall, ljudingång samt omkopplare för Rx och Tx. Jag har även plockat ur 150Hz tongeneratorn så det inte brummar när man sänder. Jag känner inget vidare behov av automatsquelch så.. :P
Användarvisningsbild
SM6XUN

Inlägg av SM6XUN »

PTT och LF in/ut har du ju iofs i X-mode jacket men det kräver förstås att man har en passande kontakt till övers :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe jo det är riktigt. Och finnes även i de två audio jacken till höger, som jag har kontakter till. (jag har stoppat in en XLR plugg i batterilådan) Men jag ville ha en mer permanent lösning då jag har en liten ide om att sända musik med den till en Ra121, antingen trådlöst eller via koax med konstlast och kapacitiv koppling. Detta enbart för att det är kul.. :D
Har även en Ra105 som jag ska snickra ihop en omformare till och se om den lever.

En annan lite skoj grej jag tänkte få till är en repeater adapter till Ra146 till en 2m radio, för att kunna prata emellan, och kanske tjata på den lokala repeatern genom denna och Ra121 :mrgreen:
Ra146 har ju ett Retrans-läge för just repeaterbruk, och efter att ha grävt fram ett kopplingsschema på hur adaptern ser ut mellan två 146'or så är det inga större problem att adaptera den till andra apparater.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Jag och älsta dottern (3.5år) gjorde lite julpyssel till "mamma" igår.
Hon ville göra en julgran som lyser, så hon fick stå för det estetiska och jag för elektroniken.
Byggt av lite junk som fanns liggandes, sitter en OP amp och ett LDR motstånd för att tända på kvällen och släcka på morgonen.
Finns inte en avkopplingskondning så långt ögat kan nå och någon hysteres är inte möjlig att justera.
Så den lär oscillera duktigt :D
Allt fastsatt med lod och superlim!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar