Tolkar effekten på tecno's pump till 780W från bilden, inte 1,5kW, stämmer det? Är dock betydligt mer än de 250w jag har nu men med en annan teknik. Jag har nog högre vakuum idag men lägre effekt/flöde. Frågan är hur det påverkar funktionen, någon som vet?
Tolkar effekten på tecno's pump till 780W från bilden, inte 1,5kW, stämmer det? Är dock betydligt mer än de 250w jag har nu men med en annan teknik. Jag har nog högre vakuum idag men lägre effekt/flöde. Frågan är hur det påverkar funktionen, någon som vet?
//L
Ett förtydligande
Love, dom siffrorna i mitt första inlägg i den tråden kom till innan jag rev upp paketet, bilderna tillkom efteråt. 1500W fick jag från vad VFD:n klarar av.
Prisreferensen är på en motsvarande 800W som tysken säljer.
Fläktar är ett budgetalternativ ändå, så personligen skulle jag behålla den, mer det sticker litet i ögonen på en del av oss här att se en fin Bentley användas att dra en traktorplog eller vad man skall säga...
Ha ha, är det så? Trodde min pump va sämre än en "fläkt".
Ingen aning vad jag behöver för min rigg, misstänker ju att jag borde få bättre håll med mer effekt och flöde. Har läst ngn stans att för vakuumbord är flöde viktigare än undertryck, men rätta mig gärna om jag har fel.
Av ren nyfikenhet, vad skulle ni som vet använda min typ av pump till? Om inte för vakuumbord?
Det stämmer bra att det är viktigt med bra flöde till vakumbord,
detta pga att det slinker in en hel del luft både i springor mellan och genom materialen man jobbar med
när man lägger på en del vakuum, och för att motverka detta måste man ha ett bra flöde!
Din pump har nog egentligen för lågt flöde för att fungera optimalt till vakuumbordet, om vi
tar Mizzas jämförelse så har bentlyn en fin toppfart (vakuumnivå) men lite dåligt vrid (flöde) vid
låga hastigheter (vakuumnivåer) för att orka dra plogen optimalt jämfört med traktorn som
har en betydligt mycket lägre toppfart men orkar med att bara släpa runt plogen dag efter dag...
Senast redigerad av Meduza 30 november 2011, 14:15:48, redigerad totalt 1 gång.
Tack för info. Intressant.. Något som slår mig är dock att om jag täcker av övrig yta på bordet med säg OH-film eller plastmatta så läcker det "inget" och man hör på pumpen att den inte pumpar luft längre utan mer håller vakuumet, det kommer heller ingen luft ur "utblåset" så jag gissar att i en sådan situation "utan" läckage borde min pump hålla stycket hårdare än en fläkt?
Men så snart jag fräst igenom stycket så det börjar "läcka" så kanske jag tappar kraft med denna pump.
Med en högflödespump kanske jag inte heller behöver täcka av övrig yta på samma sätt??
Man skulle vilja testa de 2 pumparna mot varandra innan man väljer.
Jag köpte ett vakumbord från sorotec, det kom med två slangar och en plastpropp som man sätter i dammsugaren, det verkar fungera ganska bra med den industridammsugare jag har. Testa att fräsa ett block med ett hål för dammsugaren och hål för tryckluftsslangar och prova!
Done that!
Med en Jula-sugare på 1400w. Funka inge bra alls tyvärr. Fast jag har kanske höga krav Körde typ med 4000mm/min matning med 2 mm HVM-pinne @ 24krpm på 2 mm djup i plexi, krafterna blev kanske för stora för att hålla stycket med damsugaren.
EDIT: Köpte även en lövsug på 2400w å testade med den, gick ännu sämre