Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Henry skrev:Det blir varmt, ja.

Inte bra i längden då det betyder att batteriet får mer än 1C i laddström vilket dessa batterier inte alltid tycker så mycket om för bra livslängd. Jag undrar sedan om det finns en bra laddregulator i det packet så inte batteriet överladdas och att det har en riktigt CC-CV laddnings algoritm som stannar på prick 4.2V.
Så kan det vara. Jag tänkte att det var en kombination av själva effektförlusten i spolen (-arna) och att vämen stiger uppåt och där sitter batteriet...
Kanske kan få en stund över och mäta nån gång. :doubt:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vid 1C och om batteriet är säg 1500mAh så skall det ta 1.5 timmar om det är helt urladdat, allt annat så ger det mer ström. Lite mer är inte hela världen men säg tex 2C eller mer för dessa batterier så blir det normalt varmt då batteriet inte tar emot laddning lika effektivt.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Blir inte 1C 1,5A i ~1 timme...
Borre

Inlägg av Borre »

Jo. 1A vid 1500mAh däremot..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inget kaffe vid det inlägget, kan inte gå annat än åt fanders. :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

MQTT display - ESP8622 samt en TFT 320x240 via SPI

Visar upp data från MQTT, formaterad eller oformaterad, och är även styrbar via MQTT via en unik "address" (eller topic som det kallas)

Bild
Bild
Bild

Spraymåla en bit gråtonad plexiglas där jag maskat av för displayn. Tänkte sätta ett trästycke till bak och ha den i någon fönster.

Fiffiga finesser:
  • Man kan prenumerera på andra "topics" genom att meddela noden/noderna att göra så.
  • Uppgradering via HTTP.
  • Statusskärm som efterfrågas via meddelande
  • Stöd för teckensnitt - 9,12,18,24,36,48pt
Sen har jag lite middleware som plockar upp "råa" värden från sensorer, och formulerar om till ett trevligare radbytet meddelande, och återsända på annan topic.
1802

Inlägg av 1802 »

Mycket av det jag lär mig om snickeri är på Amerikanska. Så jag kan inte de Svenska namnen. Hittade "shoting board" . Mycket intressant för hyveln. Tänkte något liknande "på platten". Och fann "Precision Planing Jig". Men om brädan är bredare än hyveln? Om man vrider hyveln i 45grade, och bara har 2 enkla skenor. Eller 2 brädor med rätt tjocklek, och en tjockare i mitten. De 2 yttre fastskruvade med lite större avstånd än den som skall bearbetas är bred. Får nog OPENSCADdda lite...
Senast redigerad av 1802 7 november 2016, 00:56:47, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

Ett projekt som hade varit mini om man hade rätt material tillgängligt, nu har 80% av tiden tillbringats med att få det till rätt dimension.
Ett "collet block" för mina W23-hylsor:
BildBild

Kommer väl efter uppmätning antagligen behöva justeras lite.

Edit: ja, nästan allt gjort i svarven.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Gjorde en enkel uppmätning av mitt block, satte en 10mm pinnfräs i en hylsa och mätte med höjdritsmått, dock inte på bästa underlaget men försökte göra så gott jag kunde. Som väntat är det inte perfekt, men inte tokfel heller. centrerade hålet med en fast spets i dubbdockan mot ett ritsat mittmärke i klumpen (ritsade diagonaler från alla fyra hörn, blev en liten ruta att sikta mitt i). Som synes på måtten så verkar jag ha 8/100 skillnad mellan godsets höjd och bredd, samt att hålet hamnat inte riktigt i mitten. Att jag inte låg på exakt 58,00 var jag rätt så medveten om.

Nå kanske försöker jag göra nåt åt det, men annars duger det nog till det mesta jag tänkt använda det till. Jag har inte mätt eventuellt vinkelfel, men det finns garanterat också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

En gran liknande nedan skulle tillverkas.
Bild
Jag tog en långsmal pall och började såga. Hmm bitarna som blev över kanske passar ihop. 2 brädstumpar på baksidan, och det blev en gran till :-) .
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

maDa skrev:MQTT display - ESP8622 samt en TFT 320x240 via SPI
Hitta en bit ek och slipa till. Borra ut och fäste plexin ovanpå.

Bild

Även lagt till så den alltid visar tid - vilket är styrbart. Samt hängt på en BMP108 sensor via I2C. Nu är nog samtliga användbara pins använda :)
XorXaX

Inlägg av XorXaX »

maDa, snyggt!
Finns det möjlighet att få tillgång till koden? Funderar på att göra något väldigt liknande själv.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

maDa skrev:
maDa skrev:MQTT display - ESP8622 samt en TFT 320x240 via SPI
Hitta en bit ek och slipa till. Borra ut och fäste plexin ovanpå.

Bild

Även lagt till så den alltid visar tid - vilket är styrbart. Samt hängt på en BMP108 sensor via I2C. Nu är nog samtliga användbara pins använda :)
Verkligen snyggt, har själv gjort en liknande men med lcd. Men har även testat oled.
Den kommunicerar också via MQTT, kör ESPEasy http://www.letscontrolit.com/wiki/index.php/ESPEasy
Har du skrivit egen mjukvara?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tack! :)
XorXaX skrev:maDa, snyggt!
Finns det möjlighet att få tillgång till koden? Funderar på att göra något väldigt liknande själv.
Absolut.

https://github.com/mada3k/mqedp

Saknas en hel del funktionalitet såklart, har precis bara gjort det jag behöver i dagsläget.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Ett väldigt blygsamt miniprojekt avslutades idag, när jag fick hem en påse snygga polskruvar från Aliexpress. Mitt labbaggregat Velleman LABSP3005D från Kjell hade bara fjantiga banankontaktshål i fronten, men nu är de bytta. Rackarns tjusigt blev det också.
Skriv svar