Gitarrrörförstärkare modell HiFi
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi
Jag förstod inte - hade du byggt en SE-stärkare med EL84 eller hur var det? En pentodkopplad PP-stärkare borde gett 12W och då 6W triodkopplad.
Glömde nämna att i klass A lämnar en PP-stärkare ännu mindre effekt, bara 25% av max tillgänglig.
Glömde nämna att i klass A lämnar en PP-stärkare ännu mindre effekt, bara 25% av max tillgänglig.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det är en PP Triodkopplad EL84.soundbrigade skrev:Jag förstod inte - hade du byggt en SE-stärkare med EL84 eller hur var det? En pentodkopplad PP-stärkare borde gett 12W och då 6W triodkopplad.
Så du säger att en pentodkopplad PP-stärkare borde ge 12W och en triodkopplad 6W?
Min är som sagt triodkopplad men jag får bara ut 3W, konstruktionsfel?
Känner till 25% verkningsgrad vad det gäller Klass A, fast det gäller väl bara trioder, eller?
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Du är anmäld!überfuzz skrev:Du borde gå igenom dina EF-alster med dina vänner. Du tycks ju kunna lyssna på dem utan att slå bakut. Vill minnas att det blivit lite knorrande när du fått exakt samma information här, i textform.rogerk8 skrev:...
Han frågade då vad jag hade för typ av låda varvid jag sa "sluten".
Sen sa han att "varför vill du ha en sluten låda?"
Jag sa, lätt att räkna på och enkel.
Då sa han "men med basreflex skulle du få ventilation".
Snacka om att jag kände mig dum för samtidigt får jag ju djupare bas
...
Då fragade han mig vad jag eventuellt förväntade mig för problem varvid jag sa "HF-oscillationer" och då sa han att där har du ju redan en last.
Så om jag inte får "motorboating" (LF) av det här så borde det inte vara några problem att köra olastat för f<400Hz.
...
Sen när det kommer till min Balance-ide' så har jag bestämt mig för att lägga ner den, anledningen är ett klargörande som en granne gjorde när han helt enkelt sa "gatumusikanter sjunger rätt ut i luften och behöver bara en förstärkare för gitarren".
...
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har nu lindat en liten toroid med 0,7mm emaljerad koppartråd.
Blev bara 9 varv.
Jag kopplade sen in den till min tongenerator med 100 Ohm i serie och svepte tills Lissajous visade 45 grader (atan Y/X på ellipsen).
Fick att frekvensen då var c.a 90kHz.
Detta är första gången jag räknar ut det så håll i er:
XL=100R@90kHz=>wL=100R@90kHz=>L=100R/(2pi*90k)=177uH
Jag ville ha 150uH så detta får anses lyckat (kommer eventuellt linda av nåt varv).
Dock var detta vid småsignal (~100mV) och det är inte detsamma som för 8W i 4 Ohm, men det bådar gott
Materialet (3F3) sägs tåla 250A/m i magnetisk intensitet, jag har räknat ut att jag hamnar på runt 200A/m (NI/lm) så den ska kunna klara lite power också.
Vi kan förresten ta det också:
lm=60mm
A=49mm^2
Och 8W i 4 Ohm ger I=sqrt(2) A vilket insatt i ovan ger 9*sqrt(2)/0,06=212 A/m, om nu detta stämmer.
MVH/Roger
Blev bara 9 varv.
Jag kopplade sen in den till min tongenerator med 100 Ohm i serie och svepte tills Lissajous visade 45 grader (atan Y/X på ellipsen).
Fick att frekvensen då var c.a 90kHz.
Detta är första gången jag räknar ut det så håll i er:
XL=100R@90kHz=>wL=100R@90kHz=>L=100R/(2pi*90k)=177uH
Jag ville ha 150uH så detta får anses lyckat (kommer eventuellt linda av nåt varv).
Dock var detta vid småsignal (~100mV) och det är inte detsamma som för 8W i 4 Ohm, men det bådar gott

Materialet (3F3) sägs tåla 250A/m i magnetisk intensitet, jag har räknat ut att jag hamnar på runt 200A/m (NI/lm) så den ska kunna klara lite power också.
Vi kan förresten ta det också:
lm=60mm
A=49mm^2
Och 8W i 4 Ohm ger I=sqrt(2) A vilket insatt i ovan ger 9*sqrt(2)/0,06=212 A/m, om nu detta stämmer.
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har du en kärna med okänd data och vill göra en spole med en önskad induktans
så kan du göra så här:
(förutsätter att kärnmaterialet passar för önskat frekvensområde, inga 50Hz nättrafos på 100MHz eller så...
)
Du/ni önskar en spole med viss induktans. (denna metod fungerar på för RF-spolar i alla fall)
1. Linda en "provlindning" på ett antal varv, säg 25varv.
2. Mät induktansen på något sätt.
3. Använd sambandet att L=k*N^2 (L=uppmätt induktans, k är en konstant, N är antalet varv på spolen.)
4. k är den enda okända parametern nu, så är det bara att stoppa in de kända värdena L och N.
5. Nu har vi fått ett värde på k.
6. Välj sedan det önskade värdet på L, t.ex. L=150uH
7. Räkna ut vad N blir, en fördubbling av N ger fyra gånger så hög induktans!
8. Klart
Värdet på k brukar anges som "AL" i databöcker, ofta angivet någonting med "nH".
så kan du göra så här:
(förutsätter att kärnmaterialet passar för önskat frekvensområde, inga 50Hz nättrafos på 100MHz eller så...

Du/ni önskar en spole med viss induktans. (denna metod fungerar på för RF-spolar i alla fall)
1. Linda en "provlindning" på ett antal varv, säg 25varv.
2. Mät induktansen på något sätt.
3. Använd sambandet att L=k*N^2 (L=uppmätt induktans, k är en konstant, N är antalet varv på spolen.)
4. k är den enda okända parametern nu, så är det bara att stoppa in de kända värdena L och N.
5. Nu har vi fått ett värde på k.
6. Välj sedan det önskade värdet på L, t.ex. L=150uH
7. Räkna ut vad N blir, en fördubbling av N ger fyra gånger så hög induktans!
8. Klart

Värdet på k brukar anges som "AL" i databöcker, ofta angivet någonting med "nH".
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Hej YD1150!
Intressant!
Dock är det enklare än så i mitt fall ty jag har redan AL-värdet (1,84uH/n^2).
Min första mätning indikerar aningen (18%) för stor spole och detta motsvarar nästan 1 varv av 10 för mycket men jag råkade se att jag faktiskt tycktes ha lindat ett varv för mycket samtidigt som för mycket är bättre än för lite...
Vad jag emellertid oroar mig lite för är vad som händer vid hög ström, att mäta upp induktansen vid liten ström är enkelt för det klarar ju tom funktionsgeneratorn av men vid hög ström blir det svårare, dock har jag min KTA
Att toroidmaterial inte alltid är så linjära, är ju liksom känt, frekvensmässigt går dock materialet till c.a 3MHz.
Sen är jag osäker på vad som är problemet, misstänker AC-strömmen (I) enligt H=NI/lm [A/m] där H är magnetiseringen, N är varven och lm magnetiska medellängden (~toroidala omkretsen) fast jag är inte säker.
MVH/Roger
Intressant!
Dock är det enklare än så i mitt fall ty jag har redan AL-värdet (1,84uH/n^2).
Min första mätning indikerar aningen (18%) för stor spole och detta motsvarar nästan 1 varv av 10 för mycket men jag råkade se att jag faktiskt tycktes ha lindat ett varv för mycket samtidigt som för mycket är bättre än för lite...
Vad jag emellertid oroar mig lite för är vad som händer vid hög ström, att mäta upp induktansen vid liten ström är enkelt för det klarar ju tom funktionsgeneratorn av men vid hög ström blir det svårare, dock har jag min KTA

Att toroidmaterial inte alltid är så linjära, är ju liksom känt, frekvensmässigt går dock materialet till c.a 3MHz.
Sen är jag osäker på vad som är problemet, misstänker AC-strömmen (I) enligt H=NI/lm [A/m] där H är magnetiseringen, N är varven och lm magnetiska medellängden (~toroidala omkretsen) fast jag är inte säker.
MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
En mer noggrann mätning gav (excitation~1Vpp):
f(45 grader, R=100 Ohm)=105kHz
wL=100R@105kHz=>L=100/(2pi*105k)=152uH, jippi
Utförande:
1) CH1 kopplad till input och över L+R (R till backe).
2) CH2 kopplad över R
3) CH1 och CH2 kalibreras till 1Vpp vid 1kHz
4) Frekvens sveps tills amplitudskillnaden visar c.a -3dB
5) Ena kanalen ställs till 8 rutor mha variable (=>45 grader per ruta)
6) Frekvensen småtrimmas tills rut-skillnaden är 1 (dvs 45 grader)
7) Denna frekvens, dvs då XL=R, antecknas
Man får faktiskt ganska bra upplösning i fasskillnad med denna metod så jag litar mer på denna mätning än den förra.
Summa summarum, spole klar
MVH/Roger
f(45 grader, R=100 Ohm)=105kHz
wL=100R@105kHz=>L=100/(2pi*105k)=152uH, jippi

Utförande:
1) CH1 kopplad till input och över L+R (R till backe).
2) CH2 kopplad över R
3) CH1 och CH2 kalibreras till 1Vpp vid 1kHz
4) Frekvens sveps tills amplitudskillnaden visar c.a -3dB
5) Ena kanalen ställs till 8 rutor mha variable (=>45 grader per ruta)
6) Frekvensen småtrimmas tills rut-skillnaden är 1 (dvs 45 grader)
7) Denna frekvens, dvs då XL=R, antecknas
Man får faktiskt ganska bra upplösning i fasskillnad med denna metod så jag litar mer på denna mätning än den förra.
Summa summarum, spole klar

MVH/Roger
Induktansen varierar en del beroende på om du "pressar" ihop lindningen
på ett ställe på toroiden eller om du sprider varven jämnt över kärnan.
Kända magnetiska egenskaper är alltid det lättaste att jobba med.
Olinjariteter är ju inte så lätta att räkna på
Då gäller praktiska prov istället.
Du kan också prova serieresonans med R, L, och C i serie. Koppla in proben
där R och L är ihopkopplade. C till jord förstås och insignalen till R.
Olinjariteter är ju inte så lätta att räkna på

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Du Lite frågor efter att kallt konstaterat att du kan köra EL84 som triod på lite olika sätt. Du bör kunna få 6W men kör du "snällt" kan du komma ner till 4W. Du kanske kör snällt och jag funderar över din anodspänning (B+) till utgångssteget.; hur stor är den.rogerk8 skrev:Så du säger att en pentodkopplad PP-stärkare borde ge 12W och en triodkopplad 6W?
Min är som sagt triodkopplad men jag får bara ut 3W, konstruktionsfel?
En annan fundering om du ska ha förstärkaren till, vad jag fattar, lite av varje, varför inte sätta in en omkopplare för att koppla utgångssteget mellan triod, UL och pentod.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Intressant tips, det måste jag prova nästa gångYD1150 skrev:Induktansen varierar en del beroende på om du "pressar" ihop lindningen
Olinjariteter är ju inte så lätta att räkna påDå gäller praktiska prov istället.

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
B+ är 238V när det samtidigt går 64mA totalt genom EL84:orna.Du Lite frågor efter att kallt konstaterat att du kan köra EL84 som triod på lite olika sätt. Du bör kunna få 6W men kör du "snällt" kan du komma ner till 4W. Du kanske kör snällt och jag funderar över din anodspänning (B+) till utgångssteget.; hur stor är den.
Mycket intressant tips (även om UL går bort ty jag har inte den typen av utgångstrafo).En annan fundering om du ska ha förstärkaren till, vad jag fattar, lite av varje, varför inte sätta in en omkopplare för att koppla utgångssteget mellan triod, UL och pentod.
MVH/Roger
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Här har du en lista med olika sätt att köra EL84. Kan vara lite stöd OM du vill utröna OM din förstärkare ger för lite eller OM du vill ha ut mer kräm:
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=el84
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=el84
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Intressant!
Det verkar vara ungefär som du säger dvs 6W i triodkoppling och 12W i pentodkoppling.
Men jag förlitar mig inte på uppgifter där man dels benämner ZL som Zout och sedan anger uteffekten med två decimaler, dålig trovärdighet.
Sen att man överhuvudtaget nämner om/att Rk är "shared" eller inte när det inte spelar nån som helst roll (om dom är avkopplade) försämrar trovärdigheten ytterligare.
Själv kör jag "shared" men utan avkoppling för det enda avkoppling ger är något mer effekt men vad som är värre, mer fasvridning och således större risk för instabiliteter (Williamson lärt mig
).
ZL(a-a) är för min KGA 5k.
MVH/Roger
Det verkar vara ungefär som du säger dvs 6W i triodkoppling och 12W i pentodkoppling.
Men jag förlitar mig inte på uppgifter där man dels benämner ZL som Zout och sedan anger uteffekten med två decimaler, dålig trovärdighet.
Sen att man överhuvudtaget nämner om/att Rk är "shared" eller inte när det inte spelar nån som helst roll (om dom är avkopplade) försämrar trovärdigheten ytterligare.
Själv kör jag "shared" men utan avkoppling för det enda avkoppling ger är något mer effekt men vad som är värre, mer fasvridning och således större risk för instabiliteter (Williamson lärt mig

ZL(a-a) är för min KGA 5k.
MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 september 2016, 18:15:13, redigerad totalt 1 gång.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har nu påbörjat filterbygget till min KGA.
Jag har en grov skiss på en layout på papper och ska nu rita i mitt favoritprogram, MS Paint
MVH/Roger
Jag har en grov skiss på en layout på papper och ska nu rita i mitt favoritprogram, MS Paint

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Jag har nu planerat en layout för mitt filter.
I morgon ska jag börja bygga det.
Wish me luck
MVH/Roger
PS
Observera att den stora spolen inte ingår längre, ersatt med 39R.
I morgon ska jag börja bygga det.
Wish me luck

MVH/Roger
PS
Observera att den stora spolen inte ingår längre, ersatt med 39R.