PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

Första delen till en "terminal driver"!
"Echo" funktionen... :-)
bqt

Inlägg av bqt »

Lysande. Dålig kontakt på förlängningskortet? Eller kanske bara att plocka ur och i kort några varv gav bättre kontakt?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Sodjan: Målet är en RIM loader, den enklaste boot-loadern man kan tänka sig. Med den kan man ladda saker från pappersremsa till minnet. RIM-loadern är ineffektiv då den tar två byte adress och två byte data för att skriva ett 12-bitarsord till minnet. Men en baudrate på 110bit/s så tar det visst knappt 30 minuter att fylla hela minnet! RIM loadern brukade men ha högst upp i minnet så att man slapp knappa in den varje gång.

DEC's alla testremsor är i RIM format...

bqt: Jag tror det är timing som ställer till det. 30cm förlängningskort gör saken sämre helt klart. Jag hade ingen framgång när jag försökte sätta sense amplifier korten med förlängning i bakplandet, det fungerade inte alls.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bonusfråga gällande timing: Går det att dra ner klockfrekvensen och funkar förlängningskorten bättre då?
bqt

Inlägg av bqt »

Jag tycker det låter otroligt om 30cm ska påverka timingen så mycket. Så hög precision i elektroniken tycker jag inte det är. Jag skulle misstänka att resistansen påverkas mer, och mina misstankar skulle nog peka på kontakter i första hand. Men det är ju alltid knepigt att bara gissa. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

MiaM: Det går men det är inte lätt. Det finns ingen systemklocka som man tänker sig den i en modernare dator. Ett antal tidsfördröjningar bygger upp en maskincykel med ett antal tillstånd. När man gått igenom alla tillstånden så har man gjort en cykel.

bqt: I fallet med sense amplifiers så är det inte konstigt. Senselindningen är omsorgsfullt tvinnad för att minska inverkan av störningar på den relativt sett svaga analoga signalen. Adderar man då ett bakplan här på 30cm så är det inte speciellt bra.

Sen är det ju så att en del digitala pulser är kortare än 100ns, vilket gör att frekvensken skulle närma sig 10MHz. Detta gör att man inte bara kan se på ledaren som en sladd med resistans. Man bör nog se på det som en transmissions ledning och en dåligt anpassad impedans kan ställa till det. Jag kan tänka mig att ett förlängningskort faktiskt kan ställa till det. Men detta är min egen teori.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, då måste man med andra ord i princip koppla in extra kondingar paralellt med befintliga antar jag. Om det inte vore en "musei/samlarmaskin" så hade man ju kunnat göra nåt fulhack som med lämpliga transistorer switchar in extrakondingar, men på din maskin så vore det nog tråkigt...
bqt

Inlägg av bqt »

Hum. Angående sense-amplify: jag har inte så mycket koll på 8/L som sagt. Går analoga signaler genom bakplanet till nästa kort med andra ord? Jag kan isåfall se att det skulle kunna bli känsligt, men tycker ändå att det borde gå bra om man har bra kontakt.

Vad gäller digitala signaler har jag väldigt svårt att tro på det. Samma typer av förlängninskort använder man även i PDP-11, med högre frekvenser och diverse signaler. Det ska inte vara ett problem vid 10 MHz, eller 20 för den delen. Det är åtminstone min uppfattning.

Men som sagt, analog teknologi är jag inte bra på, så vad som sker med analoga signaler borde jag låta bli att kommentera och spekulera om... :-)

Men nu fungerar alltså allt med konsolporten. Är det minnet du petar på nu med andra ord?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

PDP-11 har kanske bättre driv/mottagarkretsar för signalerna i bussen så att den klarar förlängningskort bättre än 8 klarar?

*spekulation*
anderi

Inlägg av anderi »

Hej, Har med intresse följt utvecklingen och tycker det är roligt att du kommit så långt. Beträffande funderingarna om extenderkortens inverkan så kan jag inte minnas att det någonsin under 20 års stordatorservice blev problem med att sätta in ett förlängningskort om allting fungerande som det ska. Marginalerna i en fungerande dator ska vara så pass stora att det inte ger problem. Beträffande senseförstärkarna kan det vara lite känsligare. Minns att motsvarande kort i PDP15 hade problem med jordplanet och fick en extra spik på utgången som kunde ställa till det om timingen blev bara lite fel. Märktes med en andra minnesenhet som installaderades i en rack på baksidan och hade längre ledningar till CPU'n. Löstes med modifieringar på kortet med en massa extra jordningar. Teletypegränssnittet borde inte vara så känsligt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag är nog beredd att ge mig vad det gäller förlängningskorten. Igår skulle jag mäta lite på ett fenomen, AC ska nollställas efter att man exekverat DCA (spara accumulatorn i minnet). Detta hade fungerat innan men att ha felsökt en annan sak så slutade detta att fungera. När jag satte det misstänkta kortet i förlängningskort så fungerade det de som det skulle...

Fy vad jag ogillar sådana fel som kommer och går...

Vad det gäller sense-amp korten så var det så att jag inte har testat dem i förlängningskort när minnet fungerar. Men det är så att sense-signalen går ner i ett kort från kabelhärvan från minnespaketet ner i bakplanet och sedan upp i var och ett av de sex sense-amp korten.

Jag har inte suttit på baken utan har har ägnat tiden åt att testa igenom alla instruktioner och nu fungerar de flesta, men det verkar som vissa saker inte funkar som det ska. Det är ganska många varianter att testa om man vill testa allt.

Kod: Markera allt

Testade:
Opcode 	Instruction	Expl
2   	ISZ		Increment Y by 1, skip if zero
3   	DCA		Deposit and clear AC
5   	JMP		Jump to address Y
6031	KSF		Skip if keyboard flag is 1
6032	KCC		Clear AC and keyboard flag
6034	KRS		Read keayboard 
6036	KRB		Clear AC, keyboard flag and keyboard buffer -> AC
6041	TSF		Skip if teleprinter flag is 1
6042	TCF		Clear printer flag
6044	TPC		Load printer buffer from AC
6046	TLS		Load printer buffer from AC and clear printer flag
7000	NOP		No operation
7001	IAC		Increment AC by 1
7004	RAL		Rotate AC and L left
7006	RTL		Rotate AC and L left twice
7010	RAR		Rotate AC and L right
7012	RTR		Rotate AC and L rigth twice
7020	CML		Complement L
7040	CMA		Complement AC
7100	CLL		Clear L
7200	CLA		Clear AC
7402	HLT		Halt execution
7404	OSR		OR with SR
7410	SKP		Skip next instruction
7420	SNL		Skip if L != 0
7430	SZL		Skip if L = 0
7440	SZA		Skip if AC = 0
7450	SNA		Skip if AC != 0
7500	SMA		Skip if AC is negative
7510	SPA		Skip if AC is positive
7600	CLA		Clear AC
7604	LAS		SR -> AC

Untested
0   	AND
1   	TAD
6001	ION		Interrupt enable
6002	IOF		Interrupt disable

Untested combinations
7041	CIA		Complement and increment AC
7104	CLL RAL
7106	CLL RTL
7110	CLL RAR
7112	CLL RTR
7120	STL		 Set L
7201	CLA IAC	Set AC = 1
7204	GLK		 L -> AC11 (AC10-0 = 0)
7300	CLA CLL	Clear AC and L
7240	STA		 Set AC = -1
7460	SZA SNL
7470	SNA SZL
7520	SMA SNL
7530	SPA SZL
7540	SPA SNA
7640	SZA CLA
7650	SNA CLA
7700	SMA CLA
7710	SPA CLA
Jag misstänker att kombinationen CLL RTL inte fungerar som den ska, den ska rensa L och skifta AC två steg. Den används i bootloadern...

Om någon skulle vara sugen så finns denna till salu på ebay. Ganska mycket pengar för en dator i okänt skick. Denna är dessutom en generation nyare än min.
http://www.ebay.com/itm/DEC-PDP-8E-Programmable-Data-Proce...
bqt

Inlägg av bqt »

Apropå testning: glöm inte alla minnesaccesser indirekt via address 10-17, som ska göra en pre-increment på minnescellen innan den används...
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

anders_bzn skrev:Om någon skulle vara sugen så finns denna till salu på ebay. Ganska mycket pengar för en dator i okänt skick. Denna är dessutom en generation nyare än min.
http://www.ebay.com/itm/DEC-PDP-8E-Programmable-Data-Proce...
uj, den var dyr. Likadan som min men i bättre skick (mindre repor). Den har också EAE samt minnesexpansion och fullmatad med minne 32kW.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

bqt skrev:Apropå testning: glöm inte alla minnesaccesser indirekt via address 10-17, som ska göra en pre-increment på minnescellen innan den används...
Jag har testat instruktioner med indirekt adressering, de fungerar nu. Men jag förstår inte riktigt vad du menar även om jag sett pre-increment i flödesschemat (tror jag). Ett kodexempel skulle vara fint!

pdgp: Den kommer nog bli ännu dyrare, den var ju fin och full med fina grejjor. Tycker det ska bli intressant och se vad den slutar på.

Igår så lyckades jag få RIM-bootloadern att snurra! Jag laddade in BIN-loadern, och det fungerade. Den kommer dock inte köra eftersom min minnespacke fortfarande är trasig. Att kombinationen CLL RTL inte fungerade var bara en irrfärd. Problemet visade sig istället bero på att jag missat att ställa in PC:n med två stoppbitar.

Det är nära nu! Jag ska bara testa lite mer instruktioner sen är listan:

- Operera minnespacken (detta är läskigt)
- Köra DEC's testremsor
- Koppla ihop PDP:n och teletypen!
bqt

Inlägg av bqt »

Ok. Kort programexempel. Jag antar att du vid det här laget klarar av att läsa och assemblera, så jag skriver bara testprogrammet, så förstår du nog resten.

Exempelprogram som rensar 128 bytes i minnet.

Kod: Markera allt

.=10

PTR,   MEM-1     // Pekare till minne som ska nollställas

.=20

CNT, -200         // Räknare för minne att nollställa

.=200

START, CLA
LOOP,  DCA I PTR
       ISZ CNT
       JMP LOOP
       HLT

MEM,