Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
X-IL
EF Sponsor

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av X-IL »

Tailstock=dubbdocka.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

lond skrev:Hon har en vanlig ID-tagg under skinnet, men då behöver man speciell läsare. Nyare modeller av smarta mobiler kan läsa den i halsbandet, som innehåller mitt telefonnummer.

/// Marcus
Det här är ju bara så mycket hål i huvudet som det kan bli. Jag är rätt så säker på att det är betydligt fler som kan läsa vanlig text. Så beställ en vanlig graverad bricka!
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Problemet är att om den är för stor, kränger hon av sig halsbandet...

/// Marcus
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

citizendildo skrev: Jag hade inte råd att köpa en riktig tvåkomponents epoxyfärg just nu. Kanske får bli det någon gång i framtiden om jag måste göra om det...
Kul med renovering, ser ju ut att bli riktigt bra! Men jag skulle nog vilja säga att du har målat in dig i ett hörn ang val av färg. Hammarlack är silikonbaserat och vad fäster på silikon? Dessvärre har hammarlack rätt dåliga egenskaper mot en del lösningsmedel, oljor, fett och andra vätskor. Det finns tex många förståsigpåare som rekommenderar hammarlack tills bromsok. Men sen att bromsvätskan i sig lyfter färgen direkt är de ingen som nämner.. Så du kanske skulle kunna testa med det om du vill byta färg, pensla på bromsvätska, Men risken är att de kryper in i porer och gör så att de blir fiskögon när man väl ska måla med något annat...
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

Gårdagens miniprojekt:

En kapacitiv närvarosensor.

Komponentlista:
- Experimentkort 10x16 cm, parallella kopparbanor
- 1 st 1,5 MOhm

Experimentkortet kopplades som två gafflar, och blev en utbredd kondensator på några pF. Med luft kring plattan: låg kapacitans. Med annat material nära plattan: luften byts ut mot något, och allt (?) ger en högre kapacitans. Miniprojektet började med teorin här : http://elektronikforumet.com/forum/view ... 1#p1224039

Kondensatorn laddas ur av en utgång på en Arduino, och sedan vänds utgången till ingång. Kondensatorn laddas upp genom 1,5 MOhm, och Arduinon räknar upp en variabel så länge inspänningen är under omslagspunkten.
Fungerar förträffligt på experimentkortets kopparsida, man märker ifall det ligger en papperslapp över delar av kortet. På andra sidan är känsligheten tyvärr sämre, men det var väntat. Dels på grund av att avståndet till kopparytorna blir långt, och på att materialet i kortet har en ganska hög dielektricitetskonstant. Att byta ut luft mot annat material där märks inte alls lika tydligt, men som touchsensor funkar det finemang.

Lite lärdom från projektet:
Arduinofunktionen "digitalRead" var lite för långsam för att ge bra upplösning på värdena, så jag läste direkt från inporten istället.
1,5 MOhm valdes för att få hyfsat normalvärde på avläsningen. Det är lite för högt, och gav aningen brusiga mätvärden. Ska prova en snabbare controller och lägre resistans istället.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Bytte brytaren på "fick"lampan jag hittade häromdagen. Passade på att koppla om alltihop när jag ändå höll på, någon hade varit där och lagat förrut...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Batteri driven Arduino+433Mhz modul. Inbyggt i Rektangulär Kulo-dosa. Här tillsammans med en DS18B20 inpluggad.

Bild

LED, 5V LDO är bortlött för spara energi. Radiosändaren är alltid ansluten, tänkte att den drar väll inget när den är avstängd, men borde nog göra något åt det. Än så länge är det lite av prototyp med 5V/16Mhz för mäta sovrumstempen, men ska nog göra en 3-4st sedan med 3V/8Mhz moduler.

Pratar egendesignat 5-byte protokoll över VirtualWire, med stöd för det mesta som kan tänkas. Mottagningen är inga problem alls, fungerar tvärs över lägenheten utan problem.

Har även en version på gång med en "port" av samma mjukvara, för ESP8622, som pratar MQTT & UDP Multicast, för de ställena där man faktiskt kan ha strömförsörjning.
Senast redigerad av maDa 2 april 2016, 15:08:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

hubben skrev:Jag köpte 16m profil från någon tysk på ebay:
http://www.ebay.com/itm/390769072678?_t ... EBIDX%3AIT

Gick ruskigt snabbt att få hemlevererat och jag tycker att de verkar vettiga.

Jag kommer att lägga ut alla .stl-filer när jag testat att det fungerar, skicka ett PM om du vill ha prototypfilerna tidigare än så. ;)
Det var väldigt prisvärt. Stämmer verkligen frakten på ca 80 kr?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

90kar08: den där har väl en plastreflektor?
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Nix, det är metall av nåt slag. 100w glödlampa kan bli ganska varmt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den såg billig ut så därav frågan för man vet aldrig men ok så pass starkt lampa.

Såg någon liknande på Ebay men var inte säker på om det var plast eller ej men bra då vet jag då skall jag fixa hem en sådan och modda om till 55W HID för lite ljus.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag satt och fipplade lite med en kass streckkod-scanner som jag hittade i en gammal låda. Efter ett tag lyckades jag få den optiska delen av scannern att fungera (inkl drivelektroniken).

När det funkade visade det sig att det ganska enkelt gick att läsa ut en sync-puls på 1khz samt signalen från det som laserstrålen reflekterar emot. Avståndet skruvmejseln flyttar sig kan läsas tydligt på ett oscilloskop. Det går även att justera en hel del som signalförstärkning, något som verkar vara känslighet, samt nivå för komparatorn, som genererar de digitala pulserna från sensorn. Med tanke på att det är designat för streckkod går det att nå en förvånansvärt "hög upplösning" (detektera små grejor).
En annan grej jag tyckte var kul var att den detekterar fler objekt samtidigt.

Det känns som att det här är ett ganska bra (och billigt) sätt att få en annorlunda sensor till något.

Ett kort filmklipp:
https://youtu.be/yvW2BOF-T0o

Bilden visar hur den analoga varianten av signalen ser ut. Jag tror den visar en 3" dyckert vid tillfället då bilden togs.
20160319_145229.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802

Inlägg av 1802 »

cosmox: Och jag som trode du labbade med en "cuecat". Den clonen jag har ger något kodat ifrån sig :-(. Med dator och internet skulle den hoppa till produktens hemsida. Hur gick det med det?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Nej, cuecat känner jag inte till. Scannern jag har är en industriscanner som är avsedd att sitta vid sidan av ett transportband.
1802

Inlägg av 1802 »

Har skrotat några micros... Då får man lite till skrotlådan bla runda magneter med hål i. Stora som snusdosor ungefär. Hmm en fot av en brädbit, och en pinne. Så kan man trä(ingen vits) magneterna på den. Ser ut som ett upp och ner vänt T. Om man vänder magneterna rätt, så svävar de :-) . Borrade ett 17mm hål i en brädbit 100x100x20mm. Pinnen gjorde jag genom att ta en brädbbit och hugga till 20x20x300mm. Och sedan tälja lite med kniv. Måtten är tagna med ögonmått :-) .

Av någon anledning så ökar avståndet mellan magneterna, ju fler de blir :o .
Skriv svar