Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Purre »

Har sedan flertalet år en egenbyggda hylla bakom soffan som bara finns där pga utseende/design och saknar funktion. Blev nu lite trött på att sakna vägguttag då man sitter i soffan så fick bli en liten installation för att fixa till det. En kopplingsdosa för inkommande kabel och sen slang från den till apparatdosan där ett vägguttag med inbyggd usb-port finns.

Har även haft tankar på uppåtriktade spottar i toppen på den men aldrig hittat något jag varit nöjd med. En kompis var sugen på något liknande men som var bredare samt byggd för att kunna förvara saker i vilket inte går med min. Men kanske bygger om den eller en ny som har förvaringsmöjlighet.
IMG_20160221_215351.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Jag skulle nog tänka mig för med dom uppåtriktade spotarna. Varenda liten knöl på väggen kommer att lysa extra starkt i släpljuset.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Det är sant att dom gör det vilket kanske inte är helt önskvärt. Men ja den dagen den sorgen. Dessutom bygga en ny som innehåller förvaring är nog vettigare, kan man stoppa ner extra täcken och kuddar i lådan.
RoPa

Inlägg av RoPa »

En idéstöld från jonnybgood i egen tappning.
En "Scream detector" som ska hjälpa grabben att inte bli för högljud, svårt att höra hur högt man skriker med slutna "Gaming-lurar".
20160220_204502_001-1.jpg
20160220_211547-1-1.jpg
20160222_235457.jpg
20160222_213229-1.jpg
That's All Folks !!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Såna där skulle du tillverka och sälja till varenda klassrum i alla skolor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det finns ju en komersiell lösning, ett stort plastöra som lyser rött när nivån går över nån nivå som inte är tillåten arbetsmiljönivå eller liknande.

Dagis hade dessa ett tag, men det motverkade sitt syfte, efterssom barnen tyckte det var jättekul att försöka få örat att tändas..
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo tack, ett sånt hade vi i låg-mellandstadiet. Alla skrek så mycket man kunde för att det skulle lysa så mycket som möjligt.. :D

Bild
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

RoPa,

Om det inte fungerar så låt spänningen till t.ex. 3:e eller 4:e LED:en styra ett relä (normally closed) som direkt bryter strömmen till datorn, så lär han sig nog. :lol:

-Sparky-
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Monterat en kraftigare kylfläkt på min 3D-skrivare:

Bild

/// Marcus
RoPa

Inlägg av RoPa »

@sparky, tanken har slagit mig :twisted:
...men vem är det som får fixa datorn när den efter upprepade avstängningar inte läbngre mår så bra :vissla:

Däremot har jag funderat på att koppla in mig mellan mic och hörlur för att skapa en medhörning, så att han hör sig själv...
Det borde vara det bästa men jag tyckte jonnybgoods krets var lite kul :)
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Jorå, den är absolut kul! :)

En annan lösning kan vara att koppla in den på skärmen (strömkabeln eller gärna helst power-knappen), musen och/eller tangentbordet (koppla bort 5V-matningen i USB...), med t.ex. 5-10 minuters fördröjning så han måste lugna ner sig innan han får fortsätta. Efter 2, 3 eller 4 gånger stängs skärmen av en timme, eller för resten av dagen, what ever you fancy... :twisted:

Å andra sidan kan dom här lösningarna gärna åstakomma mera ropande och frustration än vad han kan prestera medans han spelar, så man ska absolut vara försiktig! :)

-Sparky-
Mr Andersson

Inlägg av Mr Andersson »

Medhörning kan man ofta slå på i operativsystemets ljudmixer. Eller tänkte du att det normalt är av och bara påslaget om ljudnivån blir för hög? Går säkert att lösa i mjukvara det också iofs, men givetvis är det ju roligare att bygga grejer själv. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående örat och alla då vill få det att tändas så var det en liknande princip som hände för några få år sedan strax utanför Ystad. Det finns en väldigt liten by österut där en rätt vältrafikerad huvudväg går igenom och man kör igenom byn i 50 men det var en väldigt rak väg precis innan med 70 i slutet och precis innan 90 där förstås småglinen då kör igenom byn i mer än 50 för det är ju så extremt jobbigt att behöva bromsa.

De boende hade varit med om många som kört i minst 60 genom byn och det är en rätt smal väg där så man monterade då upp en skylt en liten bit före man kom in till byn som om man körde snabbare än 50 så visades hastigheten i rött. I denna skylt var det även satt (ingen visste om detta) att alla hastigheter i sig över 50 registrerades för det skulle kollas upp hur många som körde för fort vid skylten ifall de skulle ändra hastighetsskyltar och så. 20 meter efter denna skylt så fanns det ett bostadshus och precis där en rätt skarp högersväng.

När de skulle göra en genomkoll en 3 månader senare så fick dom en mindre chock.

Det var fler värden registrerade över 90 än 50 och många värden på över 100 och ett antal på mellan 135 - 148 , 6 på 153 och 3 på 162. Det visade sig förstås att småglinen testade hur snabba deras bilar var på sträckan precis innan. :roll: Efter att kommunen fattade att detta förstås skulle ske så ändrades det så att skylten bara visade 50 om det var över detta men inte hastigheten som sådan och efter det så låg förstås alla hastigheterna inte mycket över 50 men ingen över 70.
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Haha! Tänk hur förvånade småglinen hade blivit om det plötsligt satt en kamerabox där istället!?!? :twisted: "Men fick du fartsbot, lilla vän? Hur gick det till då?" :mrgreen:

-Sparky-
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det hade absolut varit en idé. :) Då hade det plötsligt blivit väldigt ont om bilburna småglin här kan jag säga vilket inte hade skadat så som dom kör.
Skriv svar