Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har beslutat "uppgradera" min KGA.

Det ska borras för en extra sång-ingång och en balans-pot.

Känner att min MIXER ritning (som jag döpt om till BALANCE) faktiskt kan fungera.

Jag känner nämligen att det är ett måste att ha två ingångar på min gitarrförstärkare dels för att jag ser framför mig en gatumusikant som kanske tom har en sångare/sångerska och då ska båda signalerna kunna förstärkas/mixas med hjälp av endast en KGA dels måste ju halvledar-förstärkaren (KTA) kunna anpassas till speciellt sångmikrofonen (som normalt är utan volymkontroll till skillnad från gitarren).

Den redan implementerade DIST-kontrollen kan iofs hantera både sångaren och gitarristen men den jobbar endast mot rördelen av KGA, i halvledarfallet är det alltså max sula på framförallt sångmikrofonen...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Ops, så gjorde vi som barn... Ett tips ifrån mig i så fall, glöm HiFi. ;-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Så HiFi förstörs av en volympot? :D

MVH/Roger
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Nä, det är mycket annat i ditt bygge som gör det, men i just det här fallet tänkte jag på hur du vill blanda sång och instrument i samma signal. :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, men förklara för mig vad som är så fel då?

Jag tycker min enkla koppling är närmast idealisk, även om det är nåt somliga gjorde som barn ;)

Tänk på att innan nåt är inpluggat så är båda ingångarna kortslutna så när endast en källa är inpluggad så får man en visserligen linjär men annars ganska normal volympot.

När två signaler är inpluggade har man lite problem med endera källas resistans men det går "alltid" att reglera in önskad balans.

I mitt fall vill jag egentligen mest ha volympot för halvledardelen (för den regleras inte av dist-kontrollen, naturligtvis) och speciellt sångmikrofon (som är utan volymkontroll), därför kommer jag uppgradera till balanspotentiometer.

MVH/Roger
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Lycka till... :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Har börjat lacka undersidan.

Snacka om onödigt :D

MEN min tanke är att man även ska kunna ställa KGA upp med bastycket neråt och då syns undersidan.

Så jag har precis blött ner undersidan med rejält fuktig disktrasa, sen har jag väntat mer än en kvart och slipat med sandpapper slutligen har jag kletat på ett lager lack.

Två lager till kommer appliceras innan jag är nöjd.

Bifogar bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

I helgen har jag varit bortrest med ett par kollegor (norra Bohuslän inklusive Vänersborg).

En av dom här kollegorna är en riktig högtalarguru, det han inte kan om högtalare är inte värt att veta!

Så vi diskuterade (bl.a) högtalare, jag sa vid ett tillfälle att jag behövde ventilation in KGA.

Han frågade då vad jag hade för typ av låda varvid jag sa "sluten".

Sen sa han att "varför vill du ha en sluten låda?"

Jag sa, lätt att räkna på och enkel.

Då sa han "men med basreflex skulle du få ventilation".

Snacka om att jag kände mig dum för samtidigt får jag ju djupare bas :D

Nu har jag dock redan borrat 6st 7mm-hål på baksidan, dessutom väldigt käckt med 7mm-hål för det har ingen plugg :D

Tänkte välja 6mm-hål men tyckte det blev för klent...

Nåväl, jag kommer köra såhär.

Sen diskuterade vi en annan aspekt, olastad rörförstärkare för f<400Hz och om det var bra.

Då fragade han mig vad jag eventuellt förväntade mig för problem varvid jag sa "HF-oscillationer" och då sa han att där har du ju redan en last.

Så om jag inte får "motorboating" (LF) av det här så borde det inte vara några problem att köra olastat för f<400Hz.

Men jag är skeptiskt, så jag har nästan bestämt mig för 39R direkt över förstärkarutgången även om jag förlorar en kvarts Watt på det (som är ganska mycket i förhållande till dom ynka 3W jag får ut).

Sen när det kommer till min Balance-ide' så har jag bestämt mig för att lägga ner den, anledningen är ett klargörande som en granne gjorde när han helt enkelt sa "gatumusikanter sjunger rätt ut i luften och behöver bara en förstärkare för gitarren".

Klockrent uttalande, eller hur?

MVH/Roger
PS
Jag har lite svårt för att bestämma mig för vilket håll DIST-kontrollen ska gå. Eftersom det samtidigt är en volymkontroll skulle man kunna koppla den som volymkontroll men jag tror jag kommer koppla den tvärtom dvs på "min" har man minimum distorsion (och högst volym) medans man på maximum har max distorsion (och lägst volym). Blir dock lite omvänt att lära sig det men det framhäver finessen bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som händer med högtalarna är att den slutna lådan (i ditt fall kanske) har sin 3dB-punkt vid, säg 80Hz, sedan sjunker känsligheten stadigt med lägre frekvens. Basreflexlådan däremot fungerar som ett avstämt system mellan högtalarmembranet och porten (öppningen) och sänker 3dB-punkten till, låt säga 60Hz, men sedan sjunker känsligheten snabbare än för den slutna lådan.

För 40 år sedan var det en hel vetenskap att plocka med basreflexlådor och jag tror man föredrog IB-lådor (Infinite Baffel = slutna lådor). Idag är det tvärtom, man tar smällen att ha låg känslighet vid 20Hz men uppskattar att man kan spela högt ner till 40-50 Hz i alla fall.

Och om du var i Vänersborg, varför tog du inte chansen att lyssna på ett par exponentialhorn drivna av en 3W rörförstärkare?! Jag är inte fullt lika rabiat och obstinat i verkligneten som på film (*).

(*) Jag var med i Lejontämjaren.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Intressant!

Du menar alltså att du driver ett par exponentialhorn med ynka 3W?

Jag drev en gång ett par kvartsvågspipor bestyckade med Coral Beta 8 mha en freestyle.

Men visst var det korkat av mig att inte ens tänka tanken på basreflex samtidigt som jag ju hade ventilationsproblem? :)

Sköt om dig!

MVH/Roger
PS
Jag tänkte faktiskt på dig när jag råkade hamna i Vänersborg, vi stannade till och åt på en mycket liten men mycket trevlig Thai-restaurang, jag åt wokad biff med bambuskott och äggnudlar bara som en menlös facebook-uppdatering alltså :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Menno van der Veen skriver i sin bok Designing Tube Amplifiers att i ett normalt lyssningsrum, med vettiga högtalare (känslighet >90dB/W/m) inte behöver mer än 0,75-1W i förstärkareffekt. Den mesta (all) information finns från några nanoWatt till knappa 1W.

Tittar man på japaner inom audiofilsfären är det stora hornhögtalare (horn har mycket hög känslighet) och små förstärkare med exotiska och ofta utgånga trioder från före första världskriget som gäller. Gärna lägger man in massa bilbatterier i golvet och driver allt med likspänning direkt.

Man ska ju också komma ihåg att en dubblerad förstärkareffekt innebär 3dB, vilket är knappt hörbart, men om jag går från trögdrivna högtalare på 85dB till 100dB innebär det att jag kan minska förstärkareffekten med 2^5 ggr för att få samma ljudtryck.

Jag har inte 100% koll men mina högtalare har en känslighet en bra bit över 90dB och "ynka" 3W, vilket egentligen är mycket, räcker och blir över.
Många rör; EL84, 6V6, ECL82/86, 2A3, 6B4G ..., förmår inte att prestera mer än 3-4W i singel end. Med större rör som EL34, 6L6, 6550, 807, 811 ... får du dubbla effekten, runt 7-8W.

Stora (rör)effekter kräver stora transformatorer (dyrt), rör som oftast går som pentoder (kräver återkoppling vilket leder till mer spännande problem), kräver högre förstärkning (fler förstärkarsteg eller förstärkarsteg med hög förstärkning) osv osv ... I värsta fall måste man kompromissa bort massa välljud bara för att få en förstärkare med hög förstärkning/uteffekt med rimlig distortion men så har man massa fasdistortion, usel dämpfaktor med mycket annst.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har mycket länge varit medveten om att det krävs mycket lite effekt för högt ljud om man använder hornhögtalare med bredbandare såsom t.ex Coral Beta 8 (CB8).

CB8 har en verkningsgrad på runt 100dB/Wm vilket skall jämföras med normala max 90dB.

Sen kom jag relativt nyligen på att när en volympot (log) står på mitten dämpas uteffekten med -10dB (från max).

Dvs klockan tolv har man en tiondel av maxeffekten.

Många inklusive mig spelar sällan över klockan tolv och många hemmastereos är på runt 50W, dvs dom flesta nyttjat inte ens 5W.

Detta dessutom i 90dB/Wm som är max känslighet för "normala" hemmahögtalare.

Slutligen kan jag skriva under på att "ynka" 6W räcker för världens party även med normala högtalare.

Att jag vet det har att göra med att min första Williamson var på 2X6W samtidigt som en hel del headroom fanns pga mjukt rörklipp (kanske 8W innan det låter för illa, eller vad tror du?)

Summa summarum, det slösas med effekt idag.

MVH/Roger
PS
Fast med mina KLS (Loud Speaker) så märkte jag, efter den första något misslyckade konstruktionen av mina KPA (tube Power Amplifier), att 4W definitivt var för lite, nu har jag trimmat KPA till nära 15W och är mycket nöjd med volymen (spelar typ på klockan 12 även om det är lite missvisande i det här fallet för jag har inte trimmat in försteget så att det precis styr ut slutsteget till full effekt vid full volym). Verkningsgraden hos mina KLS är runt 89dB/Wm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Menno, som jag refererade till nyss skriver om olika topologier:
Pentod (alltså pentoder koppalde som pentoder - skärmgallret till B+): mer effekt, varmt ljud, låg dämpfaktopr, mikrodetaljer återges inte särskilt väl, ganska hög THD.
Ultra-linjär: 20% lägre effekt visavi pentodkopplat, transparent ljud, hygglig dämfaktor, THD kan reduceras och bättre återgivning av mikrodetaljer.
Triod: Ungefär halva effekten från pentodkopplat, rikt detaljerat, transparent ljud, låg THD, dämpfaktor runt 4, god reproduktion av mikrotetaljer.

Jämför vi en förstärkare med säg 6L6 får man ut ca 25W när de pentodkopplas, 20W i UL och 12-13W triodkopplat. Halva effekten är -3dB och precis märkbart men ljudkvaliteten förbättras avsevärt så det är en god tanke att köra triodkopplat.

BILD

En annan kul detalj som Menno van der Veen tar upp i boken är just detta med volymkontrollen. jag har min "nolla på ca klockan 7 och på min 5998A (3W) vrider jag synnerligen sällan högre än till klockan 10-11. Egentligen borde jag ha en okänsligare volymkontroll så jag kan vrida till klockan 2-3 för hög (men inte olidligt hög) lyssningsnivå.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Mycket intressant, tack!

Speciellt tycker jag det är intressant med ditt konstaterande att man i pentodkoppling får upp effekten med en faktor två jämfört med triodkoppling.

Jag är nämligen lite missnöjd med dom "ynka" 3W jag har nu (i praktiken ingen skillnad på KLS och KGA varesig det gäller kabinettets storlek eller elementen eller filtret) och har lurat lite på pentodkoppling nästa gång för det är enkelt att inse att den typen av koppling ger högre effekt ty mer av anoddiagrammet nyttjas.

Ett problem, som säkert går att lösa, är dock att min DIST-kontroll inte fungerar lika klockrent ty den jobbar nu enbart på en variabel reglering av slutrörens (EL84) anodmatning i triodkopplat tillstånd.

Och några andra effektrör än EL84 har jag helt enkelt inte plats för (storleken på kabinettet är fixerat en gång för alla).

Vi spånar lite, skärmgallret kanske kan gå direkt till B+ (eventuellt via nåt litet motstånd) så jag behöver då bara reglera anodspänningen, fasen det blir ju lika enkelt som nu :)

Frågan är bara om distorsionen blir lika "fin".

MVH/Roger
Skriv svar