Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11821
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Klas-Kenny »

Det kan inte vara gammal plast som kläggat fast i printerhuvudet och det händer någonting med så det kan läcka ut?
Wise
Inlägg: 431
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Wise »

lond skrev:Får samma klegg om jag inte kyler min J-Head. Har ingen kaptontejp på huvudet.
Klegget kommer ut i skarven mellan plasten och metallen.

/// Marcus
Intressant, då kanske det inte är helt tätt ändå då. Och då är det alltså klegg från filamentet i grunden som läker ut. Och jag kyler inte för närvarande den kalla delen av hotenden heller, men ska nog fixa fläkt för det som nästa steg.

Tätar du med gängtejp mellan PEEKen och metallen? Hur får du värmeelementet och termistorn att sitta fast utan kaptontejp?
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av sneaky »

Ser ut som samma klägg som läckte på min Ultimaker precis i början. Det var inte riktigt tätt mellan bitarna i hotenden, drog åt det lite extra och då slutade det dräggla. Jag har även hört att en del kör igenom lite ABS för att täta läckorna (eftersom det PLA man kör med senare använder lägre temperatur).
Wise
Inlägg: 431
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Wise »

Ahh, smart där med ABSen.

Måste nog lära mig google lite bättre.... Eftersom jag inte hittat något om detta på nätet :?
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av danielpublic »

Zkronk: Oh ja, visst finns marknaden här i landet! :)
Det är helt Ok att använda sig av fria, open source ritningar/modeller och börja sälja. Möjligtvis finns det en del som väljer att använda licensen CC-BY-NC. Notera sista abbreviationen 'NC'. Jag har dock inte sett en enda modell/ritning/design med dito licens, som inte bygger på en fri licens som t. ex GPL. Vilket inte är juridiskt ok, annat än om det uttryckligen står det.
När det gäller affärsmässigt/bygg-kit osv är det som du säger, som vanligt alltid svårt att sia om något sådant. Vad en definitivt kan räkna med att globalt sett är en inte den vassaste kniven i lådan. Ta t. ex: Simpson och GDR3D. (skillnaden mellan GUS & GDR) Vad mer kan man räkna med? Skulle väl vara att bidra väldigt mycket till community'et, på ett gott sätt.
Wise skrev:Ahh, smart där med ABSen.

Måste nog lära mig google lite bättre.... Eftersom jag inte hittat något om detta på nätet :?
Jag har för mig det står på j-head sidan. Att iom PEEK egenskaper; kör man för hög temperatur expanderar det helt enkelt och gängerna orkar inte tjäna sin funktion. Men det kan lätt hända att den snorar ändå. Användar"fel" eller annan tillverkare än Reifsnyderb.

Ett tips är att du köper en tub brandmassa (natriumsilikat+lera) på t. ex biltema som alternativ till kapton. (vilket syfte använder du kapton till förresten?) Smeta på lite och värm på så sätt att vattnet inte kokar bort *puff* utan sakta och fint tills det torkar. Det kan ha sina tillämpningar att hetta upp natriumsilikatet snabb och man får ett poröst, skör massa, men det håller ihop typ som klister. Ett annat alternativ till teflongängtejp är aluminiumfolie. Även förträffligt till resistors "man kan kasta genom" genom värmeblocket.

Givetvis får man va lite förutseende när man använder natriumsilikat då det är mer permanent än kapton, men givetvis inte helt. Jag passade på att snygga till elkablar osv, se till att allt funkar osv innan det blir smet och värme av. En sån tub räcker livet igenom om den bara håller så länge. Flest tubar förbrukade vinner helt enkelt.

Referera alltid till reprap-wikin, för den är garanterat det effektivaste sättet att hitta/skapa heltäckande information. Jag har gjort ett opensearch-tillägg för sökmotorn i webläsaren här.

Känns gott att det är liv i tråden. :)
Wise
Inlägg: 431
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Wise »

Tack för svar.

Tror inte det är övertemp i PEEK så gängorna är paj, för de ser hela ut när jag plockat isär hotenden. Köpte min J-head från : eBay.

Ska kolla upp brandmassan, är man som du säger bara lite försiktig med appliceringen så. Heatern och termistorn ska ju ändå sitta där permanent, ingen större risk de går sönder heller så man behöver byta. Och risken att de går sönder läre väl minska om de är ordentligt fastsatta med silikatet. Samt mindre risk att termistorn trillar ut under körning...

Kaptontejpen använder jag att tejpa fast termistorn samt värmeelementet med annars, och säkra upp termistorkablarna längst ner på hotenden.

Mycket riktigt, när jag tog isär den ikväll så syntes det läckage mellan PEEK och nozzle. Rengjort så gott det gått och applicerat ännu mera gängtejp än förut. Hoppas det kan hålla tätt nu. Drog så mycket jag vågade, vill inte gärna pajja gängorna i PEEKen.
Användarvisningsbild
drh
Inlägg: 1338
Blev medlem: 10 januari 2011, 23:38:41

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av drh »

sneaky skrev:Ser ut som samma klägg som läckte på min Ultimaker precis i början. Det var inte riktigt tätt mellan bitarna i hotenden, drog åt det lite extra och då slutade det dräggla. Jag har även hört att en del kör igenom lite ABS för att täta läckorna (eftersom det PLA man kör med senare använder lägre temperatur).
Jag skulle undvika detta. Jag printar oftast PLA vid 190 grader och har inga som helst problem att smälta ABS vid samma temp. Upptäckte detta vid en felleverans av plast. Och när jag bytte tillbaka till PLA så tog det en stund innan utskrifterna blev ok. Då det lite då och då kom med små rester av ABS som sabbade utskriften.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av arla »

Är det nån som har koll på alla inställningar man kan göra i skeinforge? Jag har problem med att den inte gör korrekt infill i hela min geometri om det är för smalt.


Jag försöker printa en detalj som ser ut som nedan. Det rödmarkerade fältet får endast ytterkonturen och ingen infill...

Sorry för den usla teckningen :?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av sneaky »

Jag tror det bästa svaret är att du skrotar ner Skeinforge och använder en modern slicer istället som cura, KISSlicer eller slic3r.

Vad som händer är att skeinforge tror inte att det är möjligt att lägga plast på insidan då den är smalare än ditt munstycke/nozzle. De mer moderna programmen trixar runt detta genom att exempelvis minska matningen av plasten just där för att skapa en tunnare linje.

Men jag ska väl erkänna att jag inte egentligen vet om denna funktion finns begravd någonstans i skeinforge men det är ändå värt att byta. Om inte annat så för att det är så ruskigt långsamt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av zeus »

Ja, byt till CURA så fixas det där. Hade samma problem innan, men det ska vara löst i senaste ver.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Meduza »

Fungerar faktiskt utmärkt ända sedan Cura 13.06.4 då dom bytte engine till sin egna CuraEngine i stället för Skeinforge :)

Senaste versionerna (efter 13.09) har däremot en nyskriven del för support-structures som är klart bättre än den gamla, så tanka ner 13.11:
http://software.ultimaker.com/current/Cura_13.11.exe
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4379
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Andax »

När det gäller Cura har jag inte fått den att funka fint till en reprap huxley. Fick nästan intrycket att den accelererade för varje lager den byggde på. Tyckte jag körde med samma hastighetsinställningar som för Slic3r.
arla
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 mars 2011, 14:53:23
Ort: Östersund

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av arla »

Låter som att jag får ta och kolla upp Cura...verkar lite smutt...

Min Mendel90 har av nån anledning 0.0 mitt i printbedden...fixar Cura det tro?
fixit
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 november 2010, 13:04:44
Ort: Göteborg

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av fixit »

Jodå, nollan i mitten är inget problem i Cura. Under guiden i början får du det valet.
Du behöver dock lägga till "M82 ;relative E" i start G-koden för att få det att lira.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av sneaky »

Andax skrev:När det gäller Cura har jag inte fått den att funka fint till en reprap huxley. Fick nästan intrycket att den accelererade för varje lager den byggde på. Tyckte jag körde med samma hastighetsinställningar som för Slic3r.
Det kan bero på att det är just vad den gör ;) Om du kikar på g-koden så ser du att den sakta ökar farten så att den kör full hastighet vid lager #4. Efter det så är det konstant hastighet såvida den inte måste sänka hastigheten för att inte gå över "Minimal layer time".
Skriv svar