Har kollat plattorna, alla verkar ligga på ung. samma resistans, har mätt IGBT:erna på det aktuella kortet, och Q4 verkar ha kortis mellan E-G. Q4 stämmer med den aktuella plattan så detta är förmodligen felorsaken. två frågor - är det något annat som man bör kolla i sammanhanget eller är det så att IGBT bara går sönder ibland, var köper man en G80N60 ?
När jag bara för ordnings skull kontrollmäter en gång till visar alla IGBT samma värde. Jag har en Fluke 77 så det bör inte vara instrumentet det är fel på, är totalt förvirrad.
När IGBT'erna havererar går de i kortslutning och utlöser säkringen.
Har varit med om en gång i en förstärkare med switchad nätdel
att det var problem med IGBT'ns gate, men det är mycket ovanligt.
Har du ett oscilloskop kan du mäta om du har puls till gate'n.
Det gäller att oscilloskopet är isolerat från nätspänningen, annars
finns det risk för kortslutning.
Tro det eller ej, när jag kopplar in hällen (vi skulle ha gäster) FUNGERAR ALLA 5 PLATTORNA !!! Det enda jag gjort är att ohm-mäta IGBT:erna !!! Får väl se om det håller i sig. "Still confused but on a much much higher level"
Säg den lycka som är beständig, när jag testar idag är jag tillbaks på ruta ett, samma platta krånglar. Får först konstiga värden när jag mäter med diodtestläge E-G på Q4, ligger i ena riktningen och pendlar och piper till som kortis, nästa gång jag mäter får jag normala värden, exakt så hände igår varefter plattan fungerade. Danny: har inget osc. kan inte mäta det du föreslog. Jag tänker försöka löda loss Q4 och byta den med en från plattan som fungerar för att se om felet flyttar sig.
Att den piper är att när du mäter mellan Gate och Drain med en multimeter, så öppnas Source-Drain och hålls öppen av den interna kapaciteten i komponenten. Om den inte stängs relativt omgående kan det tyda på avbrott i det som driver Gate-benet, vilket borde ladda ur kapacitansen ganska snabbt.
Kolla med Danny innan du riskerar en zon till i onödan.... (kan vara svåra att plocka bort utan att skada dom, helst med fel utrustning).
Testade att byta Q2-Q4, ingen lycka, felet måste alltså ligga tidigare i drivkretsarna, har dock ingen aning var!
Enda trösten är att jag börjar bli snabb att demontera/montera hällen.
Tacksam för fler förslag, det jag har att jobba med är en TV-reparatörsutbildning från början på -60-talet (elektronrör!) och en Fluke 77 så det får inte vara för avancerat.