Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jihe

Re: Senaste reparationen

Inlägg av jihe »

Har du någon Swedol i närheten? De har M16 i 80-mm och 100 mm-längd i 12.9 i lösvikt.

Dock bara insexskallar, det kanske inte är lämpligt för din applikation?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jodå jag har en Swedol i närheten och jag har tittat på just dom skruvarna. Men jag känner mig lite tveksam till att dra typ 300nm med en insexskalle sen så är diametern i minsta laget för NLX brickorna.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

12.9 och 300Nm bör inte vara nåt problem, lägg en tjock bricka under skallen och nordlocken under den.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tjock bricka + Nord-Lock är inte en rekommenderad kombination, något om att skallen då inte är kopplad till Nord-Lock brickan som då inte nödvändigtvis funkar som den är tänkt.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Fast vad gäller diametern mot nordlocken borde väl inte insex vara sämre?

M16 har väl 24 mm nyckelvidd som standard och därmed något mindre rund anliggningsyta än så. MC6S i M16 har 24 mm diameter, och förmodligen ungefär samma anliggning.

Däremot skulle jag inte heller gilla att dra 300 Nm med insex, framförallt inte efter att det suttit och rostat några år. Men det är säkert mycket överförsiktighet. En 14 mm-insexhylsa och dito skalle håller nog en del.

Jag förmodar att det inte finns plats att vända på förbandet så att du drar muttern istället? (för det var väl muttrar i andra änden som jag förstod det).
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Senaste reparationen: Shuntautomatiken till pannan, en dålig lödning alternativt en tråd som gått av, det var svårt att avgöra. Lödde dit en ny tråd och nu funkar den igen. Sparat ett par tusen, undrar vad jag ska köpa för dom? :humm: Signalgenerator, kanske ... :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu lagade jag just en HP 6910p laptop :)

Jag har fiskat upp fyra stycken liknande i varierande skick ur en container under kanske ett halvårs tid, och idag lyckades jag få ihop en hel av dessa, den har moderkort och chassie från en burk, minne och HDD från en annan, CPU från en tredje och wavelankort från en fjärde, dessutom ska jag flytta över en av knapparna från ett annat tangentbord efterssom alla tangentbord var trasiga på något sätt. ..Ska även montera hårddisken som jag just nu har till en annan grej.

Inget monster direkt, men Core2Duo 2Ghz duger väl som labblaptop, och gratis är gott :)
RoPa

Inlägg av RoPa »

:D En Dell E176FP monitor fick nytt liv idag efter byte av 400V kondingen, switch FET'en och säkringen.

Denna gången var det inte sekundär kondingarna på +5 eller +12 som gett sig utan den på primären, ett ben var avfrätt.
Troligen tog den sen med sig FET'en som fick jobba lite för hårt med bara likriktad 240V.
Slutligen tog FET'en med sig säkringen (av den irriterande fastlödda typen :x )

Tur att det är så enkla konstruktioner så de kan lagas lätt, för jag är lite gammaldags och föredrar hederliga 4:3 före Wide så en räddad monitor är värt mycket.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick igång en Nikon SB-600 extern blixt som dött efter ett fall i backen.

Tyvärr var jag så dum att jag plockade isär hela skiten, för att få en överblick över hur det hela såg ut. den övre halvan av blixten behövde egentligen inte tas isär och var ett jäkla jobb att få ihop.

Men men, felet var i alla fall HV-trafon för blixt-spänningen som tagit stryk, rätt givet att det är någon lite större "mekanisk" komponent som gått när det är just en smäll den dött av om det inte finns synliga skador.
Problemet med den var att en lindning släppt ifrån sitt lödben, men efter att ha skrapat bort lite epoxy så hittade jag änden och kunde löda på en liten trådbit och ner till kretskortet.
Tror tyvärr inte att den kommer leva överdrivet länge till, det var en skittunn tråd i den lindningen, så det blev nog inte värst stabilt. Det optimala vore en ny trafo, men var fan skulle man hitta det?
Gjorde inga fynd på Ebay.

Nåja, den lever i alla fall, och reparationen kostade inget annat än tid. Så varje dag den fungerar nu är väl att se som en bonus. :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Fixera med smältlim eller nagellack.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Lagade min iPhone 4 med tandpetare nyss. Tydligen är det så att för mycket fickludd i hörlursuttaget gör att man inte kan höja och sänka volymen eller svara med knappen på headsetet :bravo: :humm: :wall:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Fickludd som är så trevligt. Om man samlar några dagar så kan man lägga ihop det med några dagars navelludd som kardar, spinner och sedan stickar ett par varma och goa vantar av.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

:mrgreen:
Som min HTC jag köpte. Den såldes billigt för att det var glapp i USB uttaget. Tja tänkte jag.. Det går ju att löda dit ett nytt.. Det krävdes dock bara en plocknål och ett par minuter för att gräva ut en stenhård plugg som en gång hade varit fickludd...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Sv: Senaste reparationen

Inlägg av LHelge »

Räddade farsans telefon på det viset för ett tag sedan. Fullt med sågspån i USB uttaget. Han jobbar som snickare och hävdade bestämt att det kom från jobbet medan jag är övertygad att det ramlat ur öronen på honom. :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

X-IL skrev:Lagade min iPhone 4 med tandpetare nyss. Tydligen är det så att för mycket fickludd i hörlursuttaget gör att man inte kan höja och sänka volymen eller svara med knappen på headsetet :bravo: :humm: :wall:
Brukar få göra samma sak emellanåt. Även med laddkontakten, där pressas det in så mycket fickludd att det till slut inte går att koppla in kontakten och få den att sitta kvar. Första gången det hände med hörlursuttaget var det dock fullt med aluminiumspånor :D
Skriv svar