"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett stort laminat med fotoresist och behöver ett råd:

Ska jag strippa resisten och köra tonertransfermetoden eller ska jag försöka mig på att hitta en UV-källa och köra med fotometoden?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

soundbrigade, jag skulle nog säga att det beror på vilka resultat du haft med tonertransfermetoden hittils. Det är ju till 100% beroende på kombinationen skrivare-papper.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Grejjen är att jag har ingen UV-källa. Har en gammal spotlight , vilken jag har kört med nån gång för 100 år sedan.

Testade tonergrejjen igår på en aluskiva och det "verkar fungera". Måste nog bara hålla på mer med strykjärnet.

Finns det någon glad människa som tar på sig uppdrag härinne?!
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

v-g skrev:Gjorde enligt funkis schema
Var finns detta?

1100 funkis-inlägg orkar jag inte riktigt traversera...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

bos:Du har det strax i ett PM. :wink:
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Någon som har koll på vilken temperatur det är i laminatorn? Jag råkar ha tillgång till en värmepress som jag tänkte testa..
Borre

Inlägg av Borre »

Ingen som vill posta det där schemat här istället?
Skulle gärna vilja ta en titt på det eftersom jag ockå har en sån laminator.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

I senaste nummret av Nuts and Volts så använde de Overhead-film till Tonertransfer-metoden. De skrev ut på den blanka sidan (alltså fel sida) och värmde över tonern med ett strykjärn. Vad man kunde se på bilderna i artikeln så blev det mycket bra resultat på det lilla kortet för ytmontering.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Overhead-film är rätt dyrt va? Hade ingen aning om att det fanns en rätt och en fel sida på overheadfilm :oops:

Edit: Hmm.. En tanke jag fick bara, overhead-film är väll väldigt blank och suger inte upp färgen, så man kanske kunde tvätta av resterande färg med T-sprit eller liknande och återanvända samma papper? :D
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Det skall naturligtvis vara overhead-film för laserskrivare. De har en rätt och en fel sida. Den sidan som används normalt är sträv för att tonern skall fästa. Man bör dessutom inte blanda ihop det med film för bläckstråle som har en sida som suger upp färg, den filmen smälter under ett strykjärn.

Och nej overhead-film för laserskrivare är inte speciellt dyrt. Runt 2 kr styck finns det att hitta.

Skall vid tillfälle prova denna metod. Kruxet är att min srivare är på upphällnigen. Blit till att köpa en ny snart.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu måste jag åka och köpa overhead-film :D. Får försöka köpa det när skolan börjat, då ska jag ändå in till "stan".. Jag lägger upp resultat sen :)

Mvh
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jap provade att köra med overheadfilm i en HP LaserJet 2300DN igår, och överförde som vanligt med min omoddade Rustalaminator. Måste säga att det verkade mycket lovande.

Körde laminat och oh-film genom laminatorn 10 ggr. Drog bort oh-filmen med en pincett utan några vattenbad eller sådant och vad jag kunde se så hade all toner överförts.

Vid etsningen blev banorna lite sådär, med något brott på en 6- och en 10 mil ledare. Men jag såg samtidigt att skrivaren varnade för toner så det kan vara orsaken till avbrotten. Gjorde bara en etsning så det är för tidigt att säga exakt än.

Men som sagt, själva toneröverföringen med oh-film imponerade! Detta måste testas mer.
xxargs

Inlägg av xxargs »

soundbrigade skrev:Grejjen är att jag har ingen UV-källa. Har en gammal spotlight , vilken jag har kört med nån gång för 100 år sedan.

ljus från halogenlampa/nära lysrör fungerar också - men tar 3-5 ggr längre tid då P20-resisten är känslig även för den blåa delen av ljuset.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Nu är det klart, jag måste ha en ny skrivare. Min Konica Minolta har väl skrivit ut 500 sidor ungefär och är färdig för skroten. Den lägger inte på långa vägar på tillräckligt med Toner för att räcka.

Då är ju frågan: Vad ska man ha för skrivare för att få bra resultat med Toner Transfer?
Det finns ju laserskrivare för 600 kr. Kan en färglaser för runt 1700 vara något, exempelvis HP CLJ1600 med 600x600 dpi?

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Skriv svar