Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Wegas

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Wegas »

Tekko skrev:Det enda jag gjort är bryggat ihop tacho signalerna på redundans kontakterna med tacho i main kontakterna.
Syntes inte på bilderna hur du löst det. Men du verkar ha koll!

Tyvärr är det inte alla som har det. Har sett och hört om alldeles för många som kopplar in motstånd för att minska hastigheten. Förr i tiden var det okey när inte hastigheten var processorstyrd men idag när systemen håller stenkoll på exakt hur snabbt fläktarna snurrar är det vansinne. Ska hastigheten sänkas så ska man göra det i bios eller med mjukvara. Man får samma tysta system men fläktarna har den kraft de behöver kvar för att vid behov öka farten för att sänka temperaturen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag har kört en sån där inbränningstest och mellan idle och 100% last så är det nästan noll skillnad i temperatur.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För hemmaanvändande av servrar så borde man väl nästan bygga nåt fulhack med en mikrokontroller som lurar moderkortet att tro att fläktarna går på lågvarv fast de kanske står helt stilla, och sedan modifiera för att få kraftigare passiv kylning. Förutom att man inte behöver samma redundans så är ju utrymmet sällan så dyrt hemma att man gråter om det går åt 3-4HE istället för 1-2HE i 19"-racken.

Men det går väl en gräns där man måste ha relativt moderna servermaskiner för att det ska energieffektivitetsmässigt över huvud taget vara lönsamt att köra servermaskiner hemma (förutsatt att man inte ändå kör elvärme en stor del av året...).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Visst det går, men det behövs ändå en hyffsad fläkt på ramminnena, dessa fbdimm blir närmare 60 grader varma. Iaf det märket jag har.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

mitt senaste miniprojekt blev en skidsko-slipare.
en skridsko ska slipas konkav på undersidan, så att den inte ligger och glider på hela ytan, utan bara på 2 smala eggar på sidorna.

det blev bättre än innan. dvs helt plan yta. dock så är jag inte helt 100 nöjd. det får nog bli att tänka om lite och göra en ny rigg. jag tänkte inte på att man ska slipa i åkriktningen, så det får bli att sätta sig på funderarpallen igen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Slipskiva med en radius på typ.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

ja. men då måste jag bygga en avrivare som kan riva med en radie.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Andra ledden och liten diameter.
Tekko

Inlägg av Tekko »

En liten nätverksbrygga:
Bild
Bild
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Här är verkligen ett mini projekt. Tog ca 10 minuter :)

Några strategiska hål i en matlåda...
Bild

... och termostaten till handukstorken i badrummet, som aldrig får vara ifred, är barnsäkrad :)
Bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tycker det ser relativt lätt ut för en unge att slita bort den där lådan. :vissla:
mAVRick

Inlägg av mAVRick »

Vi får väl se, kanske får uppgradera med tiden. För tillfället är jag skapligt säker på att det duger, dom är inte så gamla än och det är mera att de inte kan låta bli att pilla på allt de kommer åt än att de regelrätt river i prylarna.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Åh jisses, jag förstår dig då väl, vet inte hur många gånger vi vaknat utan varmvatten i huset... Till slut tröttnade jag å drog loss ratten glinen älskade vrida på.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

En microUSB till DC-plugg adapter till min OrangePi PC som sitter i ett moddat rPi chassi.

Bild

/// Marcus
incememed

Inlägg av incememed »

Batteriövervakning med cellbalansering till elcykel. Det är även första kortet i nyinförskaffad ugn T-962A moddad från http://www.estechnical.co.uk/. Har ingen tidigare erfarenhet av ugn, men är nöjd med denna.
winner.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar