Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

dahlman: Enarmad bandit med vinst varje gång hehe.
guldgroda

Inlägg av guldgroda »

Kanske inte så mini, lagt några timmar på det till slut, men iallafall.

En informationsdisplay baserad på RPi och en 40x4 LCD, allt huserat i ett 3D-printat case. Visar temperatur, tid, busstider, nyheter samt lite valutakurser (både nuvarande värde och förändring senaste dagen, veckan, månaden och året).

Sitter monterad strax ovanför mina skärmar. Ursäkta potatis-kvaliten på bilden nedan, var mörkt när den togs.

Bild

Video: https://www.youtube.com/watch?v=0FaU_gf-Pi8
Källkod: https://github.com/guldgroda/RPi-LCD
dahlman

Inlägg av dahlman »

Ja visst, vinst varje gång :)
Andy, fallet är så pass litet att det inte påverkar total-upplevelsen.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Purre skrev:Du upplever inte högtalarna vara för stora för det korta avståndet?
Nä de funkar helt okay, tur att man har volymkontroll! :P Tar vad man haver.. dom stod bara och damma..
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

dahlman skrev:Julledighet=viktiga projekt
"How to build your own beer machine"
Step 1: Happen to already have all necessary parts of a beer machine
...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

dahlman skrev:Julledighet=viktiga projekt
Nästa års variant blir med inbyggd kylning hoppas jag?
dahlman

Inlägg av dahlman »

Ja tanken med kylning har funnits med :)
Men jag fick lov att dra någon slags gräns...plockade
iväg ett par timmar ändå. Från början var den tryckluftsdriven, men det blev så mycket slang och bråte :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

guldgroda skrev:Kanske inte så mini, lagt några timmar på det till slut, men iallafall.

En informationsdisplay baserad på RPi och en 40x4 LCD, allt huserat i ett 3D-printat case. Visar temperatur, tid, busstider, nyheter samt lite valutakurser (både nuvarande värde och förändring senaste dagen, veckan, månaden och året).

Sitter monterad strax ovanför mina skärmar. Ursäkta potatis-kvaliten på bilden nedan, var mörkt när den togs.
Snyggt jobbat! :tumupp:
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Ett GPIB-interface så jag åtminstone teoretiskt skall kunna prata med alla mina instrument.

Byggde på ett kort från AndersG och fortran här på forumet. Kände inget behov av dubbla USB-kontakter och ville passa i en befintlig låda så inte helt bestyckat.
IMGP6992_1.jpg
Frontpanelen är ett glasfiberlaminat som jag målade med biltemafärg och klistrade på en dymo-etikett på. Satt en lång stund med designprogrammet på jobbet (utstämplad) och var noga med att texterna skulle hamna rakt och på exakt samma avstånd som lysdioderna. Tji fick jag när skrivaren inte skrev i skala 1:1 så det blev snett i alla fall.

Lådan jag använde innehöll redan en chassieplåt som fick följa med fast med lite filarbete på baksidan.
IMGP6993_1.jpg
Lådan kommer från en gammal printer-server som inte gjort tjänst på minst 15 år. Som synes finns gott om plats i lådan för att dra i ett par rejäla franska skruvar när jag tröttnar på att GPIB-kablarna flyttar runt med apparaten.
IMGP6994_1.jpg
Har provkört med inte helt fantastiskt resultat.

Wavetek 29, full funktion. Första jag provade som tur var.
Wavetek 81, full funktion.
Tek 2431L. Funkar inte helt tillfredställande. Om skåpet ställs som listen always kan jag styra det. Om det står på talk always kan jag skicka saker till datorn. Men i Talk/Listen mode är det NO GO.
HP 3478 - Stendöd. Men väntat eftersom displayen är blank. Fanns en liten möjlighet att det var just den som var kass men så var det inte.
HP 5150A - Stendöd. Inte heller oväntat. Mer troligt fel på printern än interfacet.

Skall ta med den till jobbet nån gång och leka med lite andra instrument också. :D
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Fixade en 3 läges brytare på min lithiumladdare så att man lätt kan ändra mellan olika laddningsgrader.
3_switch_mod.jpg
Tekko

Inlägg av Tekko »

En fläktmodd på min server för att sänka ljudnivån:
Bild
Bild

Samt bytt ut moderkakan till en nyare revision så nu stöder den Xeon E5400 serien.
Wegas

Inlägg av Wegas »

Tekko skrev:En fläktmodd på min server för att sänka ljudnivån
Varför då? På de alla flesta servermoderkort och på en hel del andra också kan du sänka hastigheten direkt i bios. Sänker man hastigheten med egna lösningar riskerar man både att överhetta grejerna eftersom systemet inte kan snurra upp fläktarna till rätt hastighet vid behov samt att man även kan få diverse varningar då systemet håller koll på hur många rpm fläktarna snurrar i.
Tekko

Inlägg av Tekko »

I en hemmamiljö behöver man inte redundans på fläktarna, i bios är dom inställda på closed loop så dom går efter temp sensorerna ist för nåt gissat värde.

Det enda jag gjort är bryggat ihop tacho signalerna på redundans kontakterna med tacho i main kontakterna.

Sen så är ju E5400 serien 45nm ist för 65nm hos E5300 serien så de går kallare trots minst dubbla hastigheten.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo jag har gjort samma modd på ett par olika servrar som har körts i hemmamiljö, och det har aldrig varit några som helst problem med överhettning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har också moddat det utan några som helst problem på hemma maskiner! Det är överkapacitet i de flesta.

Tyvär har inte alla en såpass bra styrning så man kan sänka det tillräkligt i bios :)
Skriv svar