Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
thomasloven
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av thomasloven »

Om du ändå ska göra den av separata delar så är det väl bättre att bara ha en enkel trekantslist inne i hörnet?
1802

Inlägg av 1802 »

thomasloven: Den lösningen funkar också. Det är bara designen som skiljer. Matthias förklarade sin med att skivorna är svaga att skruva i.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Och man minskar risken med att hörnen flisar sig + man kan göra en snygg rundning på dom om man vill med Matthias version.

/// Marcus
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

forstarkare.jpg
En liten förstärkare mest av skrot, kortet är från Ali, nätdel från en Dell 19V, lådan från en fiberkonverterare, poten från något som jag inte ens minns och lite småsaker även de från skroten. Lät helt ok! Liten klass D. Saknas bara en ratt till volymen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

G4jm0r skrev:Bytte batterier i robotdammsugaren för ett litet tag sen och tyckte den var väldigt skitig. Har haaft den i nästan 2½ år så det fick bli att skruva isär hela och diska plasten.
Det var lite fler delar än jag trott men fick ihop den igen, just nu står den på ladddning men de flesta sensorerna ser ut att fungera fortfarande. Imorgon blir det nog riktigt test.
2015-12-12 21.52.40.jpg
2015-12-12 21.55.40.jpg
2015-12-12 23.56.47.jpg
2015-12-14 18.35.05.jpg
2015-12-14 18.42.53.jpg
2015-12-14 18.42.56.jpg
2015-12-14 20.52.02.jpg

Alltid kul med bilder. :) :tumupp:
Ser rätt lika ut... ;)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=77195
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

gOry skrev:Jag funderar själv på skaffa en robotdammsugare, valet står mellan en Neato eller Miele Scout RX1. Har inte kollat så mycket närmare på funktioner vet inte riktigt vad man behöver eller vill ha förutom att den ska komma ihåg vart den städa sist och inte bara studsar runt helt planlöst..

Men hur tycker du det funkar annars, hur ofta måste du dammsuga manuellt??
Problemet jag skulle ha är att den inte skulle komma in under säng och soffa.. Till soffan har jag funderat på bygga servon som kan lyfta den tillfälligt..

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=75326

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=77372
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Sverige skrev:Alltid kul med bilder. :) :tumupp:
Ser rätt lika ut... ;)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=77195
Hade helt glömt bort din tråd, hade ju underlättat en del och se hur det såg ut där inne innan skruvmejseln åkte fram.
Vill minnas att skillnaden mellan XV15 och XV25 endast var bättre borste och HEPA filter, därför jag snålade till det. Har kompleterat med billigt HEPA filter i efterhand från aliexpress i samband med batteribyte.
Testade lite dammsugning idag och det fungerade fint, så ett litet projekt avklarat från backlogen :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man ska ha robotdammsugare så borde man väl ha en robotskurmaskin också?

Jag städar visserligen lite för sällan men varje gång jag faktiskt dammsuger så skurar jag också golven. Det gör riktigt mycket för luftkvaliteten tycker jag.

Min nuvarande icke-robot-dammsugare är en Miele köpt på mitten av 90-talet. Den har någon typ av filter som gör det drägligt att vistas i samma rum som dammsugaren.

Förut körde jag med någon gammal Elektrolux från 60-70-talet, utan nåt särskilt bra filter. Den har uttag för dammsugarslang även på utblåset, så däri anslöt jag ett par seriekopplade extraslangar jag hade liggandes, och slängde ut änden genom ett öppet fönster eller en öppen dörr, så blev jag av med dammpartiklarna som går rakt genom dammsugaren.

För cirka tre år sen köpte jag en Melissa robotdammsugare när Netto sålde sådana för en tusenlapp. Jag körde den bara en gång, den verkade virvla runt mer damm i luften än vad den lyckades samla in. Värdelöst... :tumner: Om nån ändå är sugen på att prova robotdammsugare så är den till salu för ett mycket lågt pris. Ingen garanti för batteristatus (men jag är nästan helt säker på att jag åtminstone slog av den mekaniska strömbrytaren på sugaren när jag tröttnade på den). Jag tror att alla tillbehör finns nån stans, kartongen finns till och med kvar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det finns robotskurmaskiner. Men robotälskare som jag är så där är nåt jag verkligen tvivlar på.
Neaton som dammsuger två gånger i veckan hemma gör underverk dock! Så den och huskvarnan som klipper gräset är mina två bästa kompisar! :D

On topic: Igår byggde jag en joule-thief!
Det kan för en del låta som, och vara, en smal sak. Men jag som aldrig har haft nån vidare framgång med spolar och elektronik som nyttjar spolar är ju riktigt nöjd med att ha lyckats linda en spole och få det att funka!
Sen att jag skrotade en flång ny halogentrafo för att få tag i en ferritkärna och lite lackad tråd, det är en annan sak. :lol:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

200W-ish IRS2092 Class-D monosteg för nya stereon. Pumpar på bra.

Bild
Bild

Matas från en miniDIGI/miniDSP. Blir projekt på det sen för en komplett "receiver".

300VA, 2x20000uF, SpeakOn, någon E-bay låda. Ska kompletteras med lite bättre kablar, LED, snubbers samt Remote-on-relä (ska kunna startas med +12V utifrån)
Senast redigerad av maDa 3 april 2016, 13:59:59, redigerad totalt 1 gång.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hur bra drag är det i det?

Jag har ett sånt här till subben,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3095

alldeles för klent för att driva en beyma bas...

Har lite prylar hemma till ett monosteg inkl detta med kylfläns http://www.aliexpress.com/item/YJ-700W- ... eb201560_8

Men, det uppstod lite problem med plats i lådan så jag funderar på annat alternativ...
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Tänkte att det kunde vara trevligt med en display på min Lithiumladdare.
Får se vilka data som ska visas.
lcd-charger-1.jpg
lcd-charger-2.jpg
lcd-charger-3.jpg
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Lyckades få dit ett litet kretskort oxå. Fick kapa lite på fläkten dock.
lcd-charger-4.jpg
1802

Inlägg av 1802 »

Äggkokarens lock läcker :-( . Hård gula och ändå lite rinn i vitan. Så jag provar med riskokaren istället :-). Nått blir det. Men mycket vatten att värma för ett ägg. Inte helt ekonomiskt. Jag kör med min 3/4 on/off timer. 30 minuter blev hårt :-) . Jag startar i kallt vatten. Såg först en vattenkokare i affärn. Det kanske går att koka ägg i den med, och en sådan finnes redan. Feltema har en billig äggkokare...
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

De flesta vattenkokare kör full fräs och slår ifrån när vattnet kokar, så det lär bli väldigt löskokta ägg i så fall. :)
Skriv svar