Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju sådana där pluppar man stoppar i öronen.
Funderar annars på en sådan där hållare joggare har runt armen till sin fån med joggappar. Jag kan ju ev sy en.
1802

Inlägg av 1802 »

Öronpluppar pluppar ur direkt på mig.
OeT

Inlägg av OeT »

Gjort om ett knivställ till ett högtalarställ.
Här finns en liten bygglogg:
http://www.sweclockers.com/galleri/1357 ... -knivstall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vikket konstigt tannjänntbord :humm:
OeT

Inlägg av OeT »

Det är ett Ducky Shine Mini YOTH men jag ska nog byta, saknar dom extra tangenterna.
Grym kvalitet på det annars med en stomme fräst ur ett aluminiumblock.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Äntligen fått tummen ur och byggt ihop den ny "hjärnan" till min pH-mätare, så att den är mycket mer användarvänlig:

Bild

Bild

Och en bild på min mätuppkoppling:

Bild

Det som är kvar är att finputsa koden i µP.

/// Marcus
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Har fått igång min loggning av temp/fukt via telldus. just nu får jag in nya värden var 53:e sekund. nu ska jag bara lägga ner en sensor i krypgrunden så kan jag börja mäta på riktigt. sen blir det till att göra någon hemsida på min nuvarande webserver, så jag kan lägga in lite grafer.
när jag sedan loggat där ett tag så kan man börja testa att göra åtgärder där nere och se vad resultatet blir.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Bytade batterier i robotdammsugaren för ett litet tag sen och tyckte den var väldigt skitig. Har haaft den i nästan 2½ år så det fick bli att skruva isär hela och diska plasten.
Det var lite fler delar än jag trott men fick ihop den igen, just nu står den på ladddning men de flesta sensorerna ser ut att fungera fortfarande. Imorgon blir det nog riktigt test.
2015-12-12 21.52.40.jpg
2015-12-12 21.55.40.jpg
2015-12-12 23.56.47.jpg
2015-12-14 18.35.05.jpg
2015-12-14 18.42.53.jpg
2015-12-14 18.42.56.jpg
2015-12-14 20.52.02.jpg
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag funderar själv på skaffa en robotdammsugare, valet står mellan en Neato eller Miele Scout RX1. Har inte kollat så mycket närmare på funktioner vet inte riktigt vad man behöver eller vill ha förutom att den ska komma ihåg vart den städa sist och inte bara studsar runt helt planlöst..

Men hur tycker du det funkar annars, hur ofta måste du dammsuga manuellt??
Problemet jag skulle ha är att den inte skulle komma in under säng och soffa.. Till soffan har jag funderat på bygga servon som kan lyfta den tillfälligt..
1802

Inlägg av 1802 »

Det som tar tid med städning här, är att flytta alt som är ivägen :-( ...
1802

Inlägg av 1802 »

Metalldetektorn kemo b055 saknar ljud :-( . Bara en LED. Men den kanske blinkar hörbart hmm. Fram med ljusmikrofonen, men tyvärr inget. Men jag lyckades få lite störningar via ljusmikrofonsladden. Strax innan LED¨n tänds, så tystnar störningen. Så jag lyckades förlänga räckvidden med ca 1mm :-) . Från runt 1 cm. Uselt. Nån som vet frekvensen på ovan? Vågform?

Vellemans variant har en summer. Men den kanske inte är steglös. Och då duger den inte här. Jag får leta audio i kemon. Eller kanske spänning till (audio)frekvens omvandlare.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

gOry skrev:Jag funderar själv på skaffa en robotdammsugare, valet står mellan en Neato eller Miele Scout RX1.
Har också funderat på det och satt och kolla på Black Friday just på Mieles som har fått så bra betyg på många tester men när man läser vad privatpersoner på prisjakt tycker ger det inte riktigt samma bild utav denna maskin som skulle vara kalas.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så¨fick jag hem den lilla byggsats till min boomboxförstärkare, om jag nu ska använda den .... Snabbt hoplödd dock.
IMG_6876.jpg
Ett delprojekt är den rörsockel jag kämpat med en längre till till röret 2C39A. Här kör vi inga standardrör precis. Det ska pillas med att på blocken lite mer exakta och troligen får jag fixa antingen längre skruvar eller en gångstång. Jag har självhäftande koppar att klä hålen med för att kontaktera röret.
IMG_6878.jpg
IMG_6879.jpg
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

gOry skrev:Jag funderar själv på skaffa en robotdammsugare, valet står mellan en Neato eller Miele Scout RX1. Har inte kollat så mycket närmare på funktioner vet inte riktigt vad man behöver eller vill ha förutom att den ska komma ihåg vart den städa sist och inte bara studsar runt helt planlöst..

Men hur tycker du det funkar annars, hur ofta måste du dammsuga manuellt??
Problemet jag skulle ha är att den inte skulle komma in under säng och soffa.. Till soffan har jag funderat på bygga servon som kan lyfta den tillfälligt..
Nu är min dammsugare ganska gammal (2½år) men när jag skaffade den var det Neato som gällde just eftersom de var ensamma om att ha LIDAR och dammsuga någorlunda smart.
Den börjar med att köra ett varv runt kanten av rummet, sen kör den fram och tillbaka över hela rummet, typ som när man klipper gräs.
Nackdelen med denna dammsugaren är att den lämnar 2-3cm inne vid kanten som man får dammsuga manuellt då och då, men det kan man göra i samband med listerna.
Hur ofta man måste dammsuga manuellt är svårt att avgöra men eftersom den håller större delarna av golven fria från damm, blir det ju mindre mängd man drar runt i lägenheten.
Fördelen däremot är att den samlar upp en hel del damm varje gång den kör, jag blir förvånad varje gång.
Jag har min satt på schema, måndag/onsdag/fredag kl 16:00 så det är nystädat när jag kommer hem.
Också värt att tänka på är att man måste "robotsäkra" där hemma, så den fastnar, lister och liknande klättrar den över ganska lätt, men kablar har en tandens att fastna under och dras med.
1802

Inlägg av 1802 »

Lite OpenSCAD med inspiration av Matthias Wandel¨s senaste. Storage box from thin recycled plywood .
Bild
Grön skall vara transparent. Blå röd vit, då jag kanske gör den i 3 dear.
Ev en 4kantlist och 2st 3kant lister. Verkar det som jag hatar att klyva, när jag bara kapar :-) ?
Skriv svar