Tack, jo det är lite så jag har tänkt. Önskar att jag tog tillvara mer av det bara. En liten iakttagelse ang äppelträ: Slipade ner till 240-papper och den blev otroligt slät (som en ba*rnr*mpa). Aldrig sett något liknande förut.Magnus_K skrev:Oj oj oj va fint. Lådan kommer ju ha en liten egen historia i sig.ensten skrev:... Fronten är en bit inoljat äppelträ från mitt eget nedsågade äppelträd.
Har faktiskt sparat några bitar från mitt nedkapade körsbärsträd av samma anledning.
Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Byggde en "barnskrämmare" till halloween, https://goo.gl/photos/XZNrxSzi38KokVtm9
Fixade iordning denna hyvel, Stanley 60½, som var mycket rostig och risig. Den var en del av ett lass gamla verktyg jag köpte igår.
Funkar gör den också. En-buske luktar så gott! Påminner om juletid
Funkar gör den också. En-buske luktar så gott! Påminner om juletid

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det har blivit några printerskrotningar
. Men vad skall man bygga av delarna? Jag provade att kopplaa ihop 2 tråkiga likströmsmotorer (nyare typen av "stegmotor" med disk) med krokodilsladdar. Snurrade den ena för hand, och den andre snurrar med. Det krävs lite fart innan den startar. Det får bli en pan till övervakningskamera
. Jag har en videokamera stor som ett halvt läppstift. Kan även bli nån liten webkamera.
Skrotade vidare med en scanner enhet. Och fann lysröret med driver för 12V. Lite avlånga speglar. Och en lins/lupp ca 15mm x 10mm med höljet. Perfekt att läsa små bokstäver på förpackningar i affären.

Skrotade vidare med en scanner enhet. Och fann lysröret med driver för 12V. Lite avlånga speglar. Och en lins/lupp ca 15mm x 10mm med höljet. Perfekt att läsa små bokstäver på förpackningar i affären.
Spänning kan du få fram i mätarklustret och du låser upp hidden menu!
http://e90.wikifoundry.com/page/BC+hidden+menus
http://e90.wikifoundry.com/page/BC+hidden+menus
Spänningen vill man ju alltid ha koll på, även när bilen är avstängd... 
Brukar använda dolda menyn för att kunna se motortempen, men det är ju ett förfärligt tryckande.
Man skulle vilja få in så att det visas i färddatorn. Men det är väl inte så lätt.
Om man åtminstone kunde få menyn permanent upplåst...

Brukar använda dolda menyn för att kunna se motortempen, men det är ju ett förfärligt tryckande.
Man skulle vilja få in så att det visas i färddatorn. Men det är väl inte så lätt.
Om man åtminstone kunde få menyn permanent upplåst...

Jag vill även se hur hårt generatorn jobbar. Som en tankmätare till batteriet. Syns inte på spänningen om motorn är igång. Även kylarens temp, så man ser hur mycket kylreserv som finns.
Senast redigerad av 1802 20 november 2015, 01:01:21, redigerad totalt 1 gång.
miam: vet man att allt fungerar vettigt när man inte har en mätare ? 
Är ju samma med typ tempmätaren eller vad som helst då.
..Med det sagt så har jag sällan sett behov av en voltmätare i bilen iofs.

Är ju samma med typ tempmätaren eller vad som helst då.
..Med det sagt så har jag sällan sett behov av en voltmätare i bilen iofs.
- Electricguy
Då ska du nog se över generatorn...1802 skrev:Syns inte på spänningen om motorn är igång.
Med motorn igång syns bara generatorns funktion med voltmätaren. Inte batteriets laddnivå. Har man precis kablat igång ett fordon med tomt batteri, så ser man inte när man kan stänga av.
- Electricguy
Prototypar lite julbelysning..

Arduino-baserat med WS2801 LED's. Jag har även knölat dit en 2x16 LCD som räknar hur många gånger färgerna har loopat på slingan. Samt en pot för att ställa fade hastigheten...
En kort video:

Arduino-baserat med WS2801 LED's. Jag har även knölat dit en 2x16 LCD som räknar hur många gånger färgerna har loopat på slingan. Samt en pot för att ställa fade hastigheten...

En kort video:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Här ligger du i lä elektriska mannen: https://www.youtube.com/watch?v=9SMMnlXwxNA 

- Electricguy