Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev: En rulle Björntråd tillhör för övrigt min standard-utrustning. Är ovärderligt användbar till allt möjligt.
:rofl
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det så illa Roger att du inte vet vad Björntråd är?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Björntråd kan utgöra en bra drivrem förresten. Inte helt fel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

tecno skrev:Är det så illa Roger att du inte vet vad Björntråd är?
Tyckte bara det var ett så roligt uttalande, björntråd ingår inte i min verktygslåda i alla fall :D

Och visst "vet" jag vad björntråd är, min farmor hade alltid en rulle sådan extra stark (och extra grov) sytråd.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Idag har jag beslutat göra allt på min skivspelare i furu :D

Furu är nämligen mitt favoritmaterial, det är inte dyrt, det finns i tämligen platt plywood och det blir asfint att lacka med båtfernissa.

Så jag kommer göra om min tråkiga Aluminium-ritning ovan.

Idag ringde jag förresten ABI-trä och fick reda på att det finns 8X8mm furulist som kommer bli min tonarm (har lite problem med kablarna för jag kan inte gärna borra typ 3mm 20cm, så jag kommer märla fast kabeln på undersidan av tonarmen).

Sen ska pickup-fästet/huset byggas med figursågad 4mm plywood (inklusive ett litet handtag), eventuellt kan jag få tag i tunnare typ 3mm vilket skulle se snyggare ut.

Trissorna kommer alltså också byggas i trä, själva trissorna blir i 12mm plywood (vilket är max vad min laser-polare kan skära i), "tonarmsfästet" kommer göras i 16mm rundstav och centrum-stången för själva skivan kommer att utgöras av en M7-skruv (men det har jag nog redan sagt).

Nåltrycket kommer ställas in mha en "motviktstruck" på baksidan av tonarmsfästet, dessa motvikter kommer utgöras av M6-brickor (som jag ska provväga på ICA i morgon, kanske).

Nu ska jag ta tag i sista limningen av min kopplingsplatta för renovering av Philips Experimentlådor :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jula har 4mm borr med 300mm längd, kanske kan vara något att göra kabelkanal i "tonarmen"
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Skojar du, finns verkligen det?

Fasen vad roligt, jag gav upp i samma stund som jag kom på behovet :)

Tack!

MVH/Roger
PS
Inte fasen var det dyrt heller :)

Okej, nu gäller det "bara" att borra rakt :D
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

3 mm träborr 20+ cm? Det är inte så svårt för en gör det självare att tillverka av en cykeleker. Bara att platta ut "skärändan" litet och vässa den.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Innovativt, men jag föredrar nån köpt sak speciellt för att det ju inte var dyrt.

Sen undrar jag ju bara lite naivt hur fasen jag ska kunna borra rakt med ett 30cm-borr, jag kan inte höja borrstativet till 50cm (leker med tanken att tonarmen är 20cm) det är självklart.

Samtidigt, det behöver faktiskt inte vara så rakt borrat, bara så att det inte sticker ut på sidorna men med en så lång "tonarm" som kanske 20cm (och 8X8mm) är det inte många graders tilt det hänger på.

Så hur ska jag borra det här?

MVH/Roger
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Björntråd är lite som silvertejp, det kan fixa det mesta. Bara man lär sej att göra rätt knopar på rätt ställe så är det säkrare och hållbarare än nylonlina.
På bilen kan man temporärt laga spruckna kylarslangar, täta slitna gängor i både trä och metall mm.
Gör man egen elektronik och vill ha snyggare kabelstammar än straps eller eltejp som blir kladdigt när det åldras, så drar man några varv med björntråd och fixerar med snabblim. Var förr inte helt ovanligt i bättre elektronik-prylar.
Överhuvudtaget där straps kan användas kan man använda björntråd. Billigare snyggare och flexiblare.
Möjligheten att använda björntråd som armering i gelcoat, snabblim, trälim eller epoxi gör att man kan skapa starka lagningar där limmet ensamt inte dugt.
Speciellt att använda björntråd dränkt i textil-lim ger starka dragremmar. Limmet ger en gummi-yta så att det inte slirar och björntråden gör att remmen inte töjer sej.
Det går lika bra att göra flat-remmar som rundremmar på detta sättet.
Nu är björntråden bara en av många rullar som jag anser nödvändiga i verktygsarsenalen, Kollar jag i plastbacken för "Tråd&Tejp" finns där silvertejp, koppartejp, lackad och olackad koppartråd, eltejp, hushållstejp (både enkelsidig och dubbel) nylonlina, järntråd, nylonlina, persiennlina, packtejp tandtråd och någon meter MIG-svetstråd finns också som standard. Allt är billigt och tar inte så stor plats så det är dumt att vara utan när man kan laga och fixa så mycket med dessa.
Vanliga straps finns, men används sällan.
Givetvis ska man inte glömma att björntråd kan användas till vad det är avsett för, att sy ihop något så det blir hållbart.
När Björntråden är slut utgör tomrullen perfekt råämne till löprullar och träet i rullen är lätt att svarva till önskad profil. Har t.o.m gjort kugghjul av sådant material, för att ersätta ett oreparerbart bakelithjul som inte heller fanns som reservdel till en gammal bilradio. Blev till att handsnida kuggarna med original-hjulet som mall, men det gick bra.
Om jag inte har helt dåligt minne så fixade Sonab-grammofonen antiskatingen via björntråd eller snarlik tråd så grammofonanknytning finns sedan gammalt.

Stackars Roger, han har ingen björntråd. Han borde gråta istället för att skratta.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

När Björntråden är slut utgör tomrullen perfekt råämne till löprullar och träet i rullen är lätt att svarva till önskad profil. Har t.o.m gjort kugghjul av sådant material
:rofl
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag borrade med Julas borrstål in kabeln till dom försänkta LED-spottarna i köksskåpet bara genom att sikta med vanlig borrskruvdragare, gick fint och jag har nu en dold installation av kabeln. Skåpet har ca:12-13mm spånskiva...

En kul idé kan vara att ta en lite större pinne furulist, borra rakt igenom och sedan låta borren sitta kvar som centrumpinne medans du "svarvar" utsidan till önskad diameter :wink:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Du får gärna förtydliga vad du säger om spottarna, fattar ingenting :D

Annars är din ide' rolig, dock har jag snöat in mig på kvadratisk tonarm för då blir allt rakt och fint utan större ansträngning ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tänkte bara informera Er om nåt roligt.

Man kan köpa till små växlar till den lilla synkronmotorn jag köpt, en växel ger till exempel 1rpm, en annan ger 1rph.

Så jag har med andra ord köpt en klock-motor :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

rvl skrev:3 mm träborr 20+ cm? Det är inte så svårt för en gör det självare att tillverka av en cykeleker. Bara att platta ut "skärändan" litet och vässa den.
Låter tämligen omöjligt att borra ett spikrakt hål i exakt rätt riktning med en sådan skapelse. Det kan vara svårt nog även med ett borr om det inte är exakt rätt slipat.
Skriv svar