Idag har jag beslutat göra
allt på min skivspelare i furu
Furu är nämligen mitt favoritmaterial, det är inte dyrt, det finns i tämligen platt plywood och det blir asfint att lacka med båtfernissa.
Så jag kommer göra om min tråkiga Aluminium-ritning ovan.
Idag ringde jag förresten ABI-trä och fick reda på att det finns 8X8mm furulist som kommer bli min tonarm (har lite problem med kablarna för jag kan inte gärna borra typ 3mm 20cm, så jag kommer märla fast kabeln på undersidan av tonarmen).
Sen ska pickup-fästet/huset byggas med figursågad 4mm plywood (inklusive ett litet handtag), eventuellt kan jag få tag i tunnare typ 3mm vilket skulle se snyggare ut.
Trissorna kommer alltså också byggas i trä, själva trissorna blir i 12mm plywood (vilket är max vad min laser-polare kan skära i), "tonarmsfästet" kommer göras i 16mm rundstav och centrum-stången för själva skivan kommer att utgöras av en M7-skruv (men det har jag nog redan sagt).
Nåltrycket kommer ställas in mha en "motviktstruck" på baksidan av tonarmsfästet, dessa motvikter kommer utgöras av M6-brickor (som jag ska provväga på ICA i morgon, kanske).
Nu ska jag ta tag i sista limningen av min kopplingsplatta för renovering av Philips Experimentlådor
MVH/Roger