Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av rikkitikkitavi »

mrfrenzy skrev:Enligt reglerna ska alltid ett perilex ha tre faser, nolla och jord.
Det kan vara så att hällen använder två faser och ugnen den tredje. Då brukar man ändå koppla in alla tre faser i perilexuttager fast bara två i stickproppen.

Kan det ha varit glappkontakt i ett av stiften? Tycker det uppe till höger ser lite bränt ut.

Haralt: huvudsäkringarna är alltid smältsäkring, även om elcentralen har automatsäkringar.

Huvudsäkringarna sitter separat vid elmätaren som kan vara utomhus på en villa eller i källaren för lägenhet.
Är det nuvarande regelverk som säger att Perilex skall ha 3 faser och nolla+ PE?
Många hus från äldre dagar då elspisar var analoga var det ofta bara 2-3 faser+ PE draget fram, till köksrenoverarnas förskräckelse då moderna hällar som på 1-2 faser+nolla (alltså 230VAC matning) inte går att koppla in utan nollan. Jag har iofs fullkopplat uttag, trots att det är en 400V spis och huset är från 70talet.

Inte omöjligt att den tredje fasen inte är ansluten till en gruppsäkring, bara kabeln dragen men du måse få rätsida på vilken säkring till vilken grupp som hör ihop.
Det kan vara gjort så för framtida anslutning av tex ugn på sista fasen. Eller tom ett 230VAC uttag, men det sista kräver viss struktur på märkning i gruppcentral och även en 3polig säkring antar jag.

Att hällen fungerar igen tyder på antingen kontaktfel i någon kabel från säkring och utåt eller så är det ett fel som passar i tråden, dvs sitter i hällen.
mccalle

Inlägg av mccalle »

Tack till alla som kommit med input i frågan angående min Siemens spishäll. Väldigt uppskattat :tumupp: :tumupp:
Den 3:e (döda) fasen i Perilexen är inte samma som går till ugnen då ugnen varit fungerande och inkopplad hela tiden, men den döda fasen varit just död hela tiden. Verkar vara någon sort spökfas. Ugn är inkopplad på eget "vanligt" eluttag som sitter strax bredvid Perilexen.

För övrigt så fungerar hällen som den ska nu, men känns ju ledsamt att man inte vet vad som varit fel.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kan vara så att man har tagit den tredje fasen från spis-kontakten och gjort den till ett enfas-uttag till ugnen när man bytte ut den gamla kombinerade spisen?

/// Marcus
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Danny skrev:Byt dessa kondingarna på båda kontrollkorten.
Bild
Har en likadan häll med samma symtom, min yngste son skulle försöka byta kondingarna, men stötte på problem att få loss dem, är de limmade, finns det något knep att få loss dem. Om det inte går att byta dem, var kan man få tag på korten som reservdel?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Dom är ytmonterade, dock kan jordplanet stjäla mycket värme.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Finns ett enkelt knep
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Vi lyckades byta kondingarna och skruvade ihop hällen, 4 plattor av 5 funkade, en (bakre vänstra) uppvisade samma symptom som tidigare. Det slog mig i efterhand att jag inte är säker på att vi monterade korten i samma position där vi tog loss dem, tror mig också minnas att det inte var samma märkning på korten. Är korten identiska eller måste de monteras i viss position. Får prova att skifta dem när julmaten är lagad. Kan det i annat fall vara : ytterligare fel på kortet, - fel på givaren som känner av kastrullen, hur testa?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Korten är inte identiska.
mattiaspe

Inlägg av mattiaspe »

Hej, jag tänkte höra om någon har ett tips om detta problem med min induktionshäll. Den har funkat fint i många år förut.

Modell: Electrolux EKD60405X (spis och häll i ett med riktiga vred)

Problem: En zon är död (bortre till höger). När jag försöker starta plattan så syns inget på displayen, den är svart.
Vrider jag på någon annan zon, så tänds displayen och det står "-" (streck) på den felaktiga plattan, medan de övriga tre som fungerar
visar "0" eller annan siffra beroende på hur mycket man vrider på. Se bild.

Tacksam för hjälp med idéer om vad som kan vara fel!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Du kan börja testa att skifta om strömställaren med vänstra sidan,
och se om problemet flyttar på sig.
Gör det det så ligger problemet i strömställaren.
mattiaspe

Inlägg av mattiaspe »

Bra idé, felet flyttade på sig! :-) Har beställt ny strömställare från Electrolux.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp:
GunnarJ

Inlägg av GunnarJ »

Danny skrev:Korten är inte identiska.
Har kollat, korten sitter på rätt plats, men den bakre vänstra zonen vill fortfarande inte gå. När man försöker starta den hörs ett litet knäppande ljud, (relä som drar?), sedan händer inte mer utan efter en liten stund börjar displayen blinka. Hur komma vidare?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Även om du skiftar korten?
mattiaspe

Inlägg av mattiaspe »

Ett stort tack till Danny som hjälpte mig att lokalisera felet på min Electrolux häll ovan!
Nu funkar den som den ska efter byte av strömställare, se bild :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar