Senaste reparationen
- Klas-Kenny
Re: Senaste reparationen
Gårdagen ägnades åt reparation av en Wavetek 271 funktionsgenerator som fyndats på eBay där den var utsatt som reparationsobjekt. Det är en analog funktions- och puls-generator med digital styrning via frontpanelen eller GPIB.
Efter att ha startat den konstaterade jag att den verkade fungera men att den startar om sig lite då och då.
Felet berodde på dåligt gjorda lödningar på CPU-kortet vilket gjorde att resetkretsen triggade slumpmässigt. Det såg ut som om någon gjort en reparation tidigare och slarvat med lödningen. Oroväckande nog var det även en del bränt på kortet runt 5VAC-matningen men det verkar fungera fint - det var kanske detta som förorsakade den ursprungliga reparationen.
Efter omlödning och en snabb kalibrering verkar funktionsgeneratorn fungera som den skall. Den kan dock behöva en mer fullständig kalibrering men det får bli ett senare projekt.
Frågan nu är bara vad man skall ha den till
Efter att ha startat den konstaterade jag att den verkade fungera men att den startar om sig lite då och då.
Felet berodde på dåligt gjorda lödningar på CPU-kortet vilket gjorde att resetkretsen triggade slumpmässigt. Det såg ut som om någon gjort en reparation tidigare och slarvat med lödningen. Oroväckande nog var det även en del bränt på kortet runt 5VAC-matningen men det verkar fungera fint - det var kanske detta som förorsakade den ursprungliga reparationen.
Efter omlödning och en snabb kalibrering verkar funktionsgeneratorn fungera som den skall. Den kan dock behöva en mer fullständig kalibrering men det får bli ett senare projekt.
Frågan nu är bara vad man skall ha den till

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bytte display på min NOKIA LUMIA 900 nyss, rätt enkelt, tog typ 30 minuter.
Dock saknade jag ett av de vitala verktygen, vilket i div tube-videos benämns "plastic screen remover tool" dvs en vanlig kniv av plast, typ engångsbestick.
Nöden har ingen lag så jag gjorde mig ett eget "plastic screen remover tool", dvs tog ett gammalt ogiltigt kreditkort och klippte till det i lämplig form (10 mm bred remsa).
Dock saknade jag ett av de vitala verktygen, vilket i div tube-videos benämns "plastic screen remover tool" dvs en vanlig kniv av plast, typ engångsbestick.
Nöden har ingen lag så jag gjorde mig ett eget "plastic screen remover tool", dvs tog ett gammalt ogiltigt kreditkort och klippte till det i lämplig form (10 mm bred remsa).
-
Plektrum är alldeles utmärkta för detta, helst lite slipade på en kant! 

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Lagade mitt headset som glappade i höger hörlur.
Först öppnade jag vänster hörlur där sladden kom in och rörde på lite ledare.
(Ledarna är av den ytterst smala typen med metallicfärgade tvinnade kardeler.)
Det visade sig vara signal-ledaren till höger som var glapp precis i dragavlastningen.
Såna här fel är nästan alltid där...
Så jag klöv den gjutna dragavlastningen med ett rakblad.
Klöv sedan försiktigt ytterisoleringen och tittade.
Ah, isoleringen till höger kanel kanyl kanal hade skavts av mot GND. (Gick knappt att se med blotta ögat).
På med en gnutta lim för att fixa det.
Sedan flyttade jag dragavlastningen knappt en centimeter längre ner på sladden och satte ihop den med lite superlim.
Monterade ihop och jajjamensan, det fungerar utmärkt.
En vacker dag ska jag byta till en aningen tjockare sladd.
(Det kan göra underverk för lurar i <300kr-klassen.)
Men jag hade inte tid med det nu.
Först öppnade jag vänster hörlur där sladden kom in och rörde på lite ledare.
(Ledarna är av den ytterst smala typen med metallicfärgade tvinnade kardeler.)
Det visade sig vara signal-ledaren till höger som var glapp precis i dragavlastningen.
Såna här fel är nästan alltid där...
Så jag klöv den gjutna dragavlastningen med ett rakblad.
Klöv sedan försiktigt ytterisoleringen och tittade.
Ah, isoleringen till höger kanel kanyl kanal hade skavts av mot GND. (Gick knappt att se med blotta ögat).
På med en gnutta lim för att fixa det.
Sedan flyttade jag dragavlastningen knappt en centimeter längre ner på sladden och satte ihop den med lite superlim.
Monterade ihop och jajjamensan, det fungerar utmärkt.

En vacker dag ska jag byta till en aningen tjockare sladd.
(Det kan göra underverk för lurar i <300kr-klassen.)
Men jag hade inte tid med det nu.
Problem: Kylarvatten i motoroljan. (båtmotor)
Åtgärd: skruva loss toppen, konstatera att kylarvatten läcker över till avgasporten, montera "ny" top. klart.
Åtgärd: skruva loss toppen, konstatera att kylarvatten läcker över till avgasporten, montera "ny" top. klart.
En såndär gammal pentamotor som egentligen är flera encylindriga i rad, med en spak på ventilkåpan för batt öppna avgasventilen så man kan dra igång cylindrarna en och en ? 
Sådana har jag meckat med ett antal, fast det var många år sen

Sådana har jag meckat med ett antal, fast det var många år sen

Jupp, ganska listigt egentligen. Nu kunde jag byta en encylindrig topp vilket torde vara billigare än en topp för tre cylindrar.
- anders_bzn
- Kontakt:
Lagat en cykel, något nöt hade snott ventilen. Det är inte första gången det händer när cykeln står vid stationen. Nästa gång får vederbörande jobba lite mer, nu applicerade jag superlim i gängorna och drog åt med polygrip.
Sen bytte jag batteri i den trådlösa telefonen. Testade det i laddaren. Den tyckte att det höll 20mAh, det stämmer för man har inte kunnat prata många minuter innan.

Sen bytte jag batteri i den trådlösa telefonen. Testade det i laddaren. Den tyckte att det höll 20mAh, det stämmer för man har inte kunnat prata många minuter innan.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Strikt sett är det inte en reparation än, men jag tror jag vet varför ena externa Firewiredisken lät "bzzt klick klick klick" när den försökte starta. Jag var först rädd för att disken dött (vilket inte skulle varit en katastrof, det är en backupdisk), men att byta nätdel med en annan disk fick igång det hela igen.
Efter att ha bänt isär nätdelen (12 V 3 A) tror jag mig ha lokaliserat åtminstone _ett_ fel. Imponerande att den faktiskt finkade såpass bra trots detta (disken hoppade igång för ytterligare en backup igår eftermiddag innan jag lokaliserat felet).
Efter att ha bänt isär nätdelen (12 V 3 A) tror jag mig ha lokaliserat åtminstone _ett_ fel. Imponerande att den faktiskt finkade såpass bra trots detta (disken hoppade igång för ytterligare en backup igår eftermiddag innan jag lokaliserat felet).
- anders_bzn
- Kontakt:
@hcb Tycker det ser ut som tre fel 
Håller också på med en nätdel med kondingsproblem.
Närmare bestämt 10st kondingar som checkat in.

Håller också på med en nätdel med kondingsproblem.
Närmare bestämt 10st kondingar som checkat in.
Kommande reparation: En 19" Fujitsu Siemens LCD skärm som dog med en liten smäll för en liten stund sen, blir att låna nätdelen från en annan likadann skärm som står i förvaring då den har en liten skada polarisatorn som efter en lätt poke med en spik eller nåt.
-
Äntligen klar med byte av framvagnsspindlarna på min Volvo BM700 så att hjulen står åt rätt håll när man backar, 90 graders skillnad gör backningen svår...
Trodde att jobbet skulle ta en vecka, totalt så har jag nog lagt ned 200 timmar under 3 månader.
En massa nya verktyg har blivit tvungna att tillverka, och en hel del har jag lärt mig.
Vi får se hur det kommer att hålla.
Om någon har M16*90 skruvar (det som vanligen kallas bultar trotts att det är fel) i något sofistikerat material som är starkare/segare än 10.8 få gärna höra av sig till mig jag skulle vilja köpa 4st helst med tillhörande muttrar (två till denna och två till min BM 650).
Efter en hel del funderande så valde jag Nord-Lock brickor NLX16sp för att upprätthålla styrkan i förbandet.
Trodde att jobbet skulle ta en vecka, totalt så har jag nog lagt ned 200 timmar under 3 månader.
En massa nya verktyg har blivit tvungna att tillverka, och en hel del har jag lärt mig.
Vi får se hur det kommer att hålla.
Om någon har M16*90 skruvar (det som vanligen kallas bultar trotts att det är fel) i något sofistikerat material som är starkare/segare än 10.8 få gärna höra av sig till mig jag skulle vilja köpa 4st helst med tillhörande muttrar (två till denna och två till min BM 650).
Efter en hel del funderande så valde jag Nord-Lock brickor NLX16sp för att upprätthålla styrkan i förbandet.