Tack vare soundbrigade's inlägg ovan så har jag blivit att fatta en sak.
När väl skivtallriken snurrar med rätt varvtal så krävs i princip ingen kraft alls från motorn, den enda kraft som behövs är för att övervinna friktionskraften i lagringen av skivtallriken.
Anledningen är helt enkelt att hastigheten är konstant och därmed är dv/dt=0 dvs det finns ingen acceleration varför kraften blir noll.
Sen borde momentet bevaras (ty enheten är faktiskt energi) så att F1R1=F2R2 och om F2R2=F2*0,075/2 och F1R1=F1*0,005 dvs F1/F2=0,075/2/0,005=7,5 så visar det att kraften motortrissan driver med är 7,5ggr större än den kraft som får skivtallrikstrissan att snurra men bara tills dess den nått stabil hastighet.
Jag tror att M=F1R1=F2R2=mv^2 [Nm] enligt mina tidigare beräkningar är riktig och man kan tolka det som det moment (energi) man måste stoppa in i systemet för att få upp skivtallriken i rätt fart.
Och om man då har ett "Stall Torgue" på 12mNm hos motorn samtidigt som mv^2 är 0,27 [Nm/kg=J/kg] och en skivtallrik på 1kg så är energikvoten 0,27/0,012=22,5 vilket man kanske kan läsa som att motorns effekt är typ 22ggr mindre än vad som behövs för att snabbt få skivtallriken att snurra med rätt fart (hade motorns effekt varit på 0,27W så hade jag fått snurr på 1s).
Eftersom E=Pt så gissar jag på att tiden det tar att uppnå rätt fart med min lilla motor är 22s.
Men här kommer det roliga, jag tänker inte köpa nån kraftigare motor
Nån som hört talas om handkraft?
Soundbrigade gav mig dels ide'n att skivtallriksmotorn inte behöver vara speciellt stark (ty bara friktion, här har vi också en momentkonservering dvs friktionskraften vid motortrissan är 7,5ggr större) dels ide'n att jag ju kan dra igång skivtallriken med handen (jag gör faktiskt lite så idag med min Thorens men detta är inte för att den startar speciellt långsamt utan för att remmen har en lägre tendens att hoppa av då).
Så mina små motorer kanske funkar ändå, gäller mest att lagra skivtallriken hyfsat vad det verkar (kommer lagras med ännu en motor vilket blir en axiell belastning men skivtallriken kommer bli av 12mm plyfa som väger max 0,5kg).
Annars har jag nu uppdaterat min ritning på trissorna, hade dels glömt ett mått dels glömt att jag troligen kommer använda ännu en motor som tonarmslager, så jag ritade speciellt in ännu en trissa (T5).
MVH/Roger
PS
Personlig notering: Min Thorens TD320 MkII har följande mått: 70X340X440 (230X440=upphängningen), 70 hög innan reglage.
Varför räknar jag alltid så galet? Om man växlar ner måste man ju få högre kraft.
Ettan på cykeln betyder ju att jag trampar runt ett litet hjul som är kopplat till ett större hjul (som själva bakhjulet sitter på) och då får jag liten fart med liten kraft på lilla hjulet men stor kraft på det stora hjulet, dvs det går lätt att trampa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.