Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:En ingående beskrivning PÅ SVENSKA!!!! Dock har man inte kommit till drivning ännu.

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=12192
Jag har sparat sidan som bokmärke för läsning vid ett senare tillfälle (när jag typ är klar med skivspelaren), tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Läs den nu, INNAN du börjar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

<wink>

Måste meddela att jag ägde en Conoisseur för massa år sedan. Ett under av enkelhet och trots detta en fantastisk spelare med mycket bra rykte. Kutsen som startade skivtallriken kom till då motorn kunde starta baklänges och kutsen såg till att tallriken startade i rätt riktning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu gjort en ritning på de båda trissor jag ska ha till min skivspelare.

Eftersom min motor går med 250rpm så måste jag växla ner den 7,5 ggr (räknade som vanligt galet innan).

Jag har således bestämt mig för att motortrissan ska ha en effektiv diameter om 10mm därmed blir tallriks-trissan 75mm.

Jag bara råkade hitta en gammal rem till min Thorens, mätte gärna på den och den har lite kuriosamässigt dimensionerna 0,5X4X150 (där 150mm är c.a).

I vilket fall märkte jag att den bara var 4mm bred, den runda läderrem jag såg på Wasse'ns tror jag var 6mm grov så jag kommer göra spåret i trissorna 6mm så jag kan testa båda.

Samtidigt känns det som om det inte spelar nån större roll vad jag nyttjar för rem nu när jag har rejäla spår för den, fast topnotch-muppar lär protestera.

Jag tror det här blir väldigt bra, vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Jag bifogar även min klonk-ritning där två små detaljer (T1 & T2) har med skivspelarbygget att göra. Dessa kommer alltså användas för att spänna upphängningen och därmed öka krökningsradien hos den fullständigt friktionsfria tonarmshängningen jag uppfunnit som är så unik att jag garanterat är ensam om denna lösning i hela världen. Men bäst är den absolut inte :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

topnotch-muppar lär protestera.
Jag tror det här blir väldigt bra, vad tror Ni?

:vissla:

edit:
kan inte låta bli att undra,
slutsatser som "känns det som" utan att ha testat, och de som e.v. har andra åsikter är muppar,
dessutom undra vad folk tycker?
är inte det väldigt <censur>?
flåt menade provocerande.
Senast redigerad av svanted 8 oktober 2016, 10:04:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag väntar fortfarande på nytänket. Jag har bara sett gammalt skåpsmat och inte ett uns nytänkande eller unika lösningar.

Själv fick jag en idé där skivan svävar på magneter och är helt beröringsfritt driven, ämnar dock inte göra mer än en proof-of-concept av det på något tidpunkt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ismannen: kolla Verdierspelaren! http://www.jcverdier.com/ADSL/platineV.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Icecap skrev:Jag väntar fortfarande på nytänket. Jag har bara sett gammalt skåpsmat och inte ett uns nytänkande eller unika lösningar.
Jag har aldrig påstått att jag sysslar med nytänkande.

Förutom möjligtvis min speciella tonarmsupphängning jag påtalar ovan, men den är LoFi på sin höjd :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack vare soundbrigade's inlägg ovan så har jag blivit att fatta en sak.

När väl skivtallriken snurrar med rätt varvtal så krävs i princip ingen kraft alls från motorn, den enda kraft som behövs är för att övervinna friktionskraften i lagringen av skivtallriken.

Anledningen är helt enkelt att hastigheten är konstant och därmed är dv/dt=0 dvs det finns ingen acceleration varför kraften blir noll.

Sen borde momentet bevaras (ty enheten är faktiskt energi) så att F1R1=F2R2 och om F2R2=F2*0,075/2 och F1R1=F1*0,005 dvs F1/F2=0,075/2/0,005=7,5 så visar det att kraften motortrissan driver med är 7,5ggr större än den kraft som får skivtallrikstrissan att snurra men bara tills dess den nått stabil hastighet.

Jag tror att M=F1R1=F2R2=mv^2 [Nm] enligt mina tidigare beräkningar är riktig och man kan tolka det som det moment (energi) man måste stoppa in i systemet för att få upp skivtallriken i rätt fart.

Och om man då har ett "Stall Torgue" på 12mNm hos motorn samtidigt som mv^2 är 0,27 [Nm/kg=J/kg] och en skivtallrik på 1kg så är energikvoten 0,27/0,012=22,5 vilket man kanske kan läsa som att motorns effekt är typ 22ggr mindre än vad som behövs för att snabbt få skivtallriken att snurra med rätt fart (hade motorns effekt varit på 0,27W så hade jag fått snurr på 1s).

Eftersom E=Pt så gissar jag på att tiden det tar att uppnå rätt fart med min lilla motor är 22s.

Men här kommer det roliga, jag tänker inte köpa nån kraftigare motor :D

Nån som hört talas om handkraft?

Soundbrigade gav mig dels ide'n att skivtallriksmotorn inte behöver vara speciellt stark (ty bara friktion, här har vi också en momentkonservering dvs friktionskraften vid motortrissan är 7,5ggr större) dels ide'n att jag ju kan dra igång skivtallriken med handen (jag gör faktiskt lite så idag med min Thorens men detta är inte för att den startar speciellt långsamt utan för att remmen har en lägre tendens att hoppa av då).

Så mina små motorer kanske funkar ändå, gäller mest att lagra skivtallriken hyfsat vad det verkar (kommer lagras med ännu en motor vilket blir en axiell belastning men skivtallriken kommer bli av 12mm plyfa som väger max 0,5kg).

Annars har jag nu uppdaterat min ritning på trissorna, hade dels glömt ett mått dels glömt att jag troligen kommer använda ännu en motor som tonarmslager, så jag ritade speciellt in ännu en trissa (T5).

MVH/Roger
PS
Personlig notering: Min Thorens TD320 MkII har följande mått: 70X340X440 (230X440=upphängningen), 70 hög innan reglage.

Varför räknar jag alltid så galet? Om man växlar ner måste man ju få högre kraft.

Ettan på cykeln betyder ju att jag trampar runt ett litet hjul som är kopplat till ett större hjul (som själva bakhjulet sitter på) och då får jag liten fart med liten kraft på lilla hjulet men stor kraft på det stora hjulet, dvs det går lätt att trampa.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har beslutat mig för att makulera ordern till den mekaniska verkstaden.

Solid mässing, låter det billigt? :D

Sen började jag tänka att det även är lite tungt, tunga grejer har tröghetsmoment vilket inte är bra varken för "tallrikslagret" eller, speciellt, "tonarmslagret".

Så jag har ändrat alla enheter till att vara av Aluminium, känns både lättare och billigare att arbeta i.

Jag har dessutom kommit på att mina små motorer (förmodligen) kommer klara biffen så vissa dimensionsändringar har införts.

Slutligen kom jag på på bussen idag att vafan, varför inte bygga det i mitt favoritmaterial furu/plywood istället? :D

Så nästa ritning kommer vara för furu, vilket både är mitt favoritmaterial och det jag byggt min verkstad för.

Tanken är att stången som ska gå igenom skivtallriken kommer utgöras av en M7-skruv (om det finns), "pelaren" som utgör själva tonarmsfästet kommer utgöras av en 16mm rundstav, trissorna i sig kommer utgöras av 12mm plywood.

Spåren skulle behöva svarvas ur men här vet jag inte hur jag ska göra, lutar faktiskt åt flatrem men i så fall behöver jag veta om en flatrem ramlar av en rent cylindrisk trissa eller ej, känner det som mycket svårt att få till en konvex form på motortrissan, om man inte kan ta till filen :)

Frågan är alltså, måste trissan vara konvex för att en flatrem ska stanna kvar?

Eller, kan jag fixa ett drivremsspår i motortrissan och tallrikstrissan på nåt enkelt (och billigt) sätt?

Man kanske kan kontakta nån skolas träslöjd och fråga om man kan få låna svarven en stund? :)

MVH/Roger
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Spåren skulle behöva svarvas ur men här vet jag inte hur jag ska göra,
Läs mitt föregående inlägg hur man gör. Det är enkelt att göra med de redskap du redan har. Jag har gjort så många ggr och det fungerar bra.
Har svarvat både trä och metall på det sättet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kul att se dig igen E Kafeman :)

Med borrmaskin, menar du?

MVH/Roger
PS
Funderar annars på att bygga mig en lindningsmaskin mha mitt borrstativ som jag då lägger ner och fixerar, kanske man även kan införa svarv-funktion när man ändå håller på :)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Borra hål i något eller utgå från något med hål i, typ en trådrulle i trä.
Stoppa i en lång bult med god passform och spänn fast ordentligt.
Om det glappar i hålet kan bulten lindas med papper tills man har presspassform.
Spänn fast bultänden i borrmaskinen och sedan kan man fräsa med fil, kniv, sandpapper till önskad diameter och finish.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag som trodde du drev med mig ;)

MVH/Roger
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nej jag driver inte med dej, men tillhör inte heller de som klappar dej på huvudet och säjer "stackars dej".
Mitt inlägg var exempel på metoder hur jag själv löser somliga tekniska problem för mina konstruktioner och möjligheter att se lite utanför ramarna utan att det kostar skjortan.
Får jag råd att min lösning inte fungerar, men inte har något bra alternativ, så kör jag på med den dåliga lösningen.
Då ser man lättare i efterhand vad som behöver fixas och det är lättare att justera något befintligt än att sitta med oprövade pappers-ideer.
Det stod också i inlägget, fast kanske på ett sätt avsett att sparka dej lite på smalbenet för att du skulle se värdet att besöka varuhuset eller bakgården eller andra mer oväntade ställen som material-källa. Ofta billigt eller gratis jämfört med att köpa dyra special-prylar på postorder.
En rulle Björntråd tillhör för övrigt min standard-utrustning. Är ovärderligt användbar till allt möjligt.
Kör ditt race, men det är inte otänkbart att jag ger dej fler sparkar och du är givetvis i din rätt att sparka lite tillbaka.
Skriv svar