Jag har tänkt lite idag och då angående realiseringen av en Grid-Dip Meter (GDM).
För det första var min önskan om 5MHz-150MHz med samma spole både dum och naiv.
Den var dum för MF har jag inga problem med att mäta och den var naiv för en frekvenskvot på 30 innebär en kapacitansändring/kvot på 900ggr!
Så jag har nu modifierat min önskan till 50MHz-150MHz.
Nu har jag bara en frekvenskvot på 3 och därmed en kapacitansändring/kvot på 9 som vi avrundar till 10.
Lindar pss som jag gjort dvs 10 varv runt ett 6mm borr så får jag ungefär 10pF@100MHz (L=0,25uH).
150MHz innebär då ungefär 5pF och 40pF för 50MHz.
Mina variocap:
1) BB405: [2;18]pF@[28;1]Vr, 8pF@5Vr
2) BB809: [4;46]pF@[28;1]Vr, 23pF@5Vr
3) BB139: 29pF@3Vr, det kassa databladet säger sen bara useful ratio: 5,0 (spekulerar: [10;50]pF@[28;1]Vr)
2) blir idealisk för min applikation, om det inte vore för en rätt speciell sak dvs 28Vr krävs för 4pF och jag kommer återigen bygga med 5V-reglerat 9V-batteri, vägrar annat
Då har jag två val:
1) Bygger en enkel step-up converter (drar noll ström)
2) Inför en av mina nya dubbelgangade vridkondensatorer (vänster: [18;161]pF, höger: [15;75]pF)
I fallet 2) är kapacitansen något för hög men vänster "kanal" kan kopplas i serie med 56pF och då fås en olinjär men mycket användar kurva med min/max=[14;42]pF vilket dels är en bit ifrån önskade [5;42]pF samtidigt som kvoten bara är 3.
Kvadratiska medelvärdet är sqrt(14*42)=24 dvs nu är det kapacitiva "avståndet" upp lika stor som ner, med andra ord ändras frekvens relativt sett lika mycket upp som ner när man trimmar (kapacitiva kvoten är runt 1,7).
Så jag designar alltså om spolen så att 100MHz träffas med 24pF (minskar alltså spolen från att ha fungerat med 10pF, -37% mao), sen får jag sqrt(1,7) upp och ner dvs [77;130]MHz.
I fallet 1) bygger jag en enkel DC/DC-conveter med typ 30V ut, så länge vi inte snackar hög ström ut är detta ganska enkelt att bygga, man switchar i princip bara en spole och sätter en Zener på utgången.
Jag gillar nämligen att BB809 ligger precis där jag vill ha den samtidigt gillar jag man kan nyttja en enkel Piher trimpotentiometer med ratt som typ tumhjulspot och så gillar jag att inte behöva överge min standard FM-spole
Måste fundera på det här.
Slutligen lite funderingar kring hur en GDM fungerar, jag antar att så länge Hartley ombord på tespinnen svänger, då får man en liten galler-ström dvs man kan se att den svänger oavsett vilken frekvens man ställer den på, när den sedan förs nära en annan LC-krets som svänger så snor dom energi ifrån varandra men BARA om frekvensen är samma och när detta händer får man en dipp i gallerströmmen?
Så det gäller att ratta runt på GDM tills man eventuellt ser en dipp på uA-instrumentet och när man liksom ser att strömmen dippar lägre än den ström man ser att man har hos GDM ensamt, då kan man påstå att DUT (Device Under Test) oscillerar, eller har jag förstått fel nånstans?
MVH/Roger