Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt
En sak att tänka på: Se till att slagfällorna sitter fast. Ibland fastnar de med bara en tass och kan släpa iväg fällan. Vi förlorade en fälla på vinden innan jag satte en spik och lite ståltråd till varje fälla.
En mus väger inte många gram tyvärr... Men tänk på att den typen av fälla är nog inte godkänd, det finns restriktioner för vad man får använda för fällor (även om mössen räknas som skadedjur så är inte djurplågeri tillåtet).
En mus väger inte många gram tyvärr... Men tänk på att den typen av fälla är nog inte godkänd, det finns restriktioner för vad man får använda för fällor (även om mössen räknas som skadedjur så är inte djurplågeri tillåtet).
sådana där hinkfällor är väl som sagt olagliga pga att det klassas som djurplågeri.
Brukar vara gift eller slagfällor som gäller.
Det finns slagfällor som sitter i ett "papphus" som jag tycker är absolut bäst, huset gör att musen kommer
rakt in på fällan och får slaget direkt över halsen, dessutom slipper man råka trampa i fällan själv.
Precis som Nerre skriver så är risken annars att musen kommer in snett och bara fastnar med en tass, och då kommer han/hon att släpa iväg fällan, eller i värsta fall springa i cirklar.. Dessutom skriker dom tydligen hjärtskärande och det blir jobbigt att få loss en levande mus med en klämd tass.
Brukar vara gift eller slagfällor som gäller.
Det finns slagfällor som sitter i ett "papphus" som jag tycker är absolut bäst, huset gör att musen kommer
rakt in på fällan och får slaget direkt över halsen, dessutom slipper man råka trampa i fällan själv.
Precis som Nerre skriver så är risken annars att musen kommer in snett och bara fastnar med en tass, och då kommer han/hon att släpa iväg fällan, eller i värsta fall springa i cirklar.. Dessutom skriker dom tydligen hjärtskärande och det blir jobbigt att få loss en levande mus med en klämd tass.
Hinkfällor är okej att använda, men man får inte ha vatten i dem för att dränka mössen. Däremot finns det krav på att ofta vitja fällor som fånga djur levande.
I det här fallet är jag inom fyra meter från fällan så fallfällan vittjas ofta. Att man inte fick ha vatten i hade jag koll på och även att man ska sätta fast slagfällor.
Vippbrädan kanske ska vara så lång som möjligt så att musse inte är så nära kanten när den börjar tippa.
Vippbrädan kanske ska vara så lång som möjligt så att musse inte är så nära kanten när den börjar tippa.

Främsta anledningen till att möss går in fel i slagfällor är nog att betet är borta. Sitter det ett bete som luktar så är de där med huvudet och nosar, annars fastnar de när de klättrar över den och då fastnar tassarna lätt.
Jag köpte svarta fällor i plast (Jula tror jag) som man öppnar lite som en klädnypa genom att klämma ihop bakkanten. Då är det lätt att få loss de som fastnat med ena tassen. Men det har bara hänt en gång för oss, tog musen i plastburk och gick och slängde den (musen, inte burken) i backen (stenplattor). Kändes som bästa lösningen att avliva den snabbt.
Jag köpte svarta fällor i plast (Jula tror jag) som man öppnar lite som en klädnypa genom att klämma ihop bakkanten. Då är det lätt att få loss de som fastnat med ena tassen. Men det har bara hänt en gång för oss, tog musen i plastburk och gick och slängde den (musen, inte burken) i backen (stenplattor). Kändes som bästa lösningen att avliva den snabbt.
Nån som vet om en gnagarskrämmare med ultraljud fungerar effektivt? När jag väl fått bort de möss jag har vill jag ju gärna hålla nya intressenter borta...
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... mma-p50342
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... mma-p50342
Nej, de fungerar dåligt. Mössen vänjer sig.
Iofs så på en båt kanske det kan fungera eftersom de möss som dyker upp kommer från land där det inte finns nåt ljud. Men såna där stör även spädbarn, hundar och katter och annat. Sen är räckvidden rätt svår att veta.
Iofs så på en båt kanske det kan fungera eftersom de möss som dyker upp kommer från land där det inte finns nåt ljud. Men såna där stör även spädbarn, hundar och katter och annat. Sen är räckvidden rätt svår att veta.
Om man läser runt på nätet så verkar effekten av skrämmorna ganska tveksam.
Nån som har tips på en butik i stan där man kan tjacka råttfällor? Tänkte köpa två från Classe men köper gärna en annan variant också för att testa olika typer. Vill gärna få dit fällorna idag och hinner inte flänga runt för långt...
Nån som har tips på en butik i stan där man kan tjacka råttfällor? Tänkte köpa två från Classe men köper gärna en annan variant också för att testa olika typer. Vill gärna få dit fällorna idag och hinner inte flänga runt för långt...
Jag har köpt på Jula som sagt var, men just den modellen jag har verkar de inte ha längre.
Clas O har också några modeller, men de är lite dyrare.
Clas O har också några modeller, men de är lite dyrare.
Den här är jag nöjd med. Lätt att ladda och för det mesta lätt att tömma. Igår så hade den slagit igen precis som musen bet i locket på fällan, det gjorde att den satt ganska hårt fast med tänderna i plasten.
Vet inte om den klarar så stora djur dock.
http://www.clasohlson.com/se/Musf%C3%A4 ... er/34-5202
Vet inte om den klarar så stora djur dock.
http://www.clasohlson.com/se/Musf%C3%A4 ... er/34-5202
Jag kör på råttfällor som jag ställt ner utlösningsvikten på, då kan de aldrig fastna med ett ben då bygeln är längre från betet än benet är långt.
Tog 45 stycken möss i fem sådana fällor förra året, samtliga hade fått ryggen bruten precis under nacken, helt platta.
Tog 45 stycken möss i fem sådana fällor förra året, samtliga hade fått ryggen bruten precis under nacken, helt platta.
Mössen verkar ha flytt. Jag var borta några dagar förra veckan och det var nog då de flyttade in. Nu när jag är här och för oväsen hela tiden så verkar de ha stuckit. Men jag kommer i fortsättningen ha fällor gillrade ändå...
Nu har jag sent omsider tagit mig tid att rita upp mitt tilltänkta värmesystem i datorn. Det är tänkt att se ut så här nånting:

Acktankarna Veissmann Verticell 500 l bör se ut så här inuti:

Expansionskärlet är 150 l och har en säkerhetsventil. Laddautomatiken är en Termovar Electronic.
Det finns ingen separat anslutning för elpatronen så den hade jag tänkt sätta i ett T-rör som sitter i mittenanslutningen. Detta kommer ju såklart påverka flödet i den kopplingen eftersom patronen tar upp ganska mycket av tvärsnittsarean. Är det en dålig idé?
Tänker jag fel nånstans? Vilka ventiler saknar jag? Kanske lite kulventiler överallt så att man kan stänga vid service? Backventiler? Avluftningsventiler överallt?Förbättringar?
Nu har jag sent omsider tagit mig tid att rita upp mitt tilltänkta värmesystem i datorn. Det är tänkt att se ut så här nånting:

Acktankarna Veissmann Verticell 500 l bör se ut så här inuti:

Expansionskärlet är 150 l och har en säkerhetsventil. Laddautomatiken är en Termovar Electronic.
Det finns ingen separat anslutning för elpatronen så den hade jag tänkt sätta i ett T-rör som sitter i mittenanslutningen. Detta kommer ju såklart påverka flödet i den kopplingen eftersom patronen tar upp ganska mycket av tvärsnittsarean. Är det en dålig idé?
Tänker jag fel nånstans? Vilka ventiler saknar jag? Kanske lite kulventiler överallt så att man kan stänga vid service? Backventiler? Avluftningsventiler överallt?Förbättringar?
-
automatisk plus manuell luftventil i toppen hade jag satt.
Avstängningsventiler överallt. Alltid bra med en extra om man vill göra något.
Avstängningsventiler överallt. Alltid bra med en extra om man vill göra något.
Återigen till en helt annan fråga.
Jag håller på att bygga dörrar till styrhytten. Ramen på spegelörrarna är bara ~70 mm bred så för att få plats med en låskista så måste kistan vara av smalprofiltyp. Dornmått ca 30-40 mm.

Jag har hittat detta:

http://www.laskompaniet.se/assa-1362-28/696-0
Men egentligen kanske jag vill ha ett med hakregel. Någon som har tips på andra tillverkare/modeller på bra låskistor i smalprofil?
Kammarlås skulle ju funka och passa stilmässigt men det är ju inte så praktiskt eller säkert...
Jag håller på att bygga dörrar till styrhytten. Ramen på spegelörrarna är bara ~70 mm bred så för att få plats med en låskista så måste kistan vara av smalprofiltyp. Dornmått ca 30-40 mm.

Jag har hittat detta:

http://www.laskompaniet.se/assa-1362-28/696-0
Men egentligen kanske jag vill ha ett med hakregel. Någon som har tips på andra tillverkare/modeller på bra låskistor i smalprofil?
Kammarlås skulle ju funka och passa stilmässigt men det är ju inte så praktiskt eller säkert...
http://www.laskompaniet.se/assa-13787-dorma-dl803/690-0
Men du kanske vill ha med fall och regel i samma?
För annars är det ju inga problem att sätta två låskistor i samma dörr.
Men du kanske vill ha med fall och regel i samma?
För annars är det ju inga problem att sätta två låskistor i samma dörr.