Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JimmyAndersson »

"Vad är det för komponenter?"

Inga alls. Men det har varit kondensatorer och motstånd. :mrgreen:

Jag har aldrig någonsin sett så mycket gå sönder på ett kretskort efter att ha blivit tappat.
(Några av mina projekt "tappar" jag med flit för att försäkra mig om att det ska hålla. Ibland ned för trappan.)

Det ser snarare ut som att något har utlöst en kedjereaktion. Vätska brukar kunna göra sådant.
Men "tappar" man något tillräckligt mycket så kan en lödning släppa och vips blir det en annan koppling.

Jag håller med Klas-Kenny. Motivering:
Man kan tappa något en gång av ren otur, men flera gånger... Nä då bryr man sig inte mycket om varken grejen eller ägaren.

Senaste reparationen var pga en miss i designen:
Vätskan i myrdosorna avdunstade efter ett par timmar, pga genomskinliga lock.
En bit aluminiumtejp på varje lock och problemet är löst.
yarxie

Inlägg av yarxie »

...
Senast redigerad av yarxie 13 april 2018, 16:03:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En stroboskoplampa för att ställa tändningen på bilmotorer. Det var trissan till HV nätdelen som var gången.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En kollega kom med två plattskärmar som hade dött för hans syrra. Den ena var besvärlig att plocka isär så det blev den andra som öppnades. Efter att ha fått ut de intressanta delar (nätdelen) kopplade jag den till min labb-nätdel. De flesta SMPS-nätdelar fungerar nämligen rimligt bra (utan belastning) på 35V DC och man kan mäta utan att behöva isoleringstransformator och variotransformator.

Allt verkade fungera, alltså kopplade jag in videokortet och betjäningspanelen. tryckte på startknappen - men inget hände - inte heller kom det någon taktil känsla på den... Kollade på knappen och brytaren hade helt enkelt fått stryk och fjädrade inte ut.

Flyttade "Autosetup"-brytaren till On/Off-brytarens plats och allt var igång igen.

Skruvade ihop det hela, fick ingen skruvar i överskott och den efterföljande testen visade att allt var bra.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Menar du att man kan mata en nätdel avsedd för 230V AC med 35V DC och få riktiga mätvärden?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag ser ingen anledning att inte köra på full spänning. Det blir ju om inte annat mer rätt, än att ge sig på att få igång nätdelen på nästan 1/10 av normal spänning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ochkl0620: Nja... de brukar fungera så att man kan se att de switchar osv. men då utan belastning, rent faktisk fungerade denna nätdel ganska bra med videokortet inkopplat, det gick att tända och slå av osv. Hade dock inte själva skärmen inkopplat och därmed inte heller BL så belastningen var minimal.

Och med den minimala belastning var ut-spänningarna korrekta. 3,3V & 5V, BL (CCFL) drivningen var på nätdelen också.

Så ja, man kan ha turen att det fungerar nog till att man kan undersöka det med 35V. Faktisk testade jag med 20V och den svängde som den skulle...

Electricguy: helt OK, kör på med det. Jag gillar dock att kunde koppla in ett oscilloskop och kolla lite om det behövs och jag gillar inte saker som sitter till 230Vac.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det är väl inga som helst problem att koppla skopet rakt i vägguttaget med en 10x probe som klarar den spänningen..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du får göra som du vill men det oscilloskop jag använder gillar att man ansluter GND på proben också och jag gillar inte likriktat 230Vac där.

Sedan är det enklare att testa med 35V och strömbegränsaren aktiv på nätdelen än att hoppas att man har hittat alla problem. Med låg spänning kan man se om saker är trasiga innan röken släpper ut...

Men som sagt: du gör som du vill, jag gör som jag vill.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Vet inte om man skall kalla detta reparation eller inte. Man skall alltid kontrollera så att benen på komponenter är numrerade i rätt ordning även om man laddar ner footprinten från RepRap.

Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Bytt batteri på en Iphone3Gs, och tömt den på en halv ponny...
Och den verkar funka efteråt! Men vilket slit bara för att byta batteri, tacka vet jag telefoner med batterilucka!! (och tagentbord..)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och nu ligger samma telefon i en oändlig loop med en low bat symbol och ett äpple.. Yiipii. Jag skyller dock på den uppdatering som gjordes innan jag bytte batteri :D
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Lagade ett PS3 idag som hade drabbats av "YLOD"
Väldigt många delar och lite plats.
IMG_20130817_182338.jpg
Närbilld på processorn.
IMG_20130817_184145.jpg
Förvärmde kortet i ugnen innan jag lödade om CPU/GPU med min kina-station.
IMG_20130817_184740.jpg
Till min förvåning fungerade det. Ska se om jag lyckas väcka liv i den andra PS3'an också.
IMG_20130817_195256.jpg
Har påbörjat reparation av min gamla laptop också, lagade den för 6-7 år sen efter att ha spillt cola i den.
IMG_20130817_171706.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

FAn :( !!satans helvete!
andpe

Inlägg av andpe »

har du reparert alt det? ;)
Skriv svar