Har inte hänt så där jättemycket då jag blev tvungen att renovera en garderob och min tvättstuga i vinter.....
Har i alla fall blivit en hel del MDF sågat i vinter
Min verkstad är i minsta laget för att hantera hela MDF skivor (eventuellt har jag för mycket prylar

) så jag får peta in två plank under och vända och vrida lite när jag sågar dem men det fungerar rätt OK.
Kör med två skenor samman skruvade och min sänksåg, blir i stort sätt helt rakt
S_IMG_1898.jpg
När man såga med så långa skenor och det är lite svårt att nå så är dessa skruvtvingar som passar i spåret på undersidan av skenan helt fenomenala för att inte riskera att skenan glider.
S_IMG_1900.jpg
Kör med dammsugare, rätt klumpig slang men det fungerar rätt OK för att slippa damma ner hela verkstaden.
S_IMG_1902.jpg
Första delarna är till en torsion box som jag ska använda för att ha något plant och rakt att lägga mina gjutformar på, gör den rätt hög då den ska klara rätt mycket vikt.
S_IMG_1903.jpg
Sågar också upp delar som ska bli till MDF formar som jag sen ska gjuta fräsen i.
S_IMG_1904.jpg
Blir delar och spill utsprida i hela verkstaden, gäller att hålla tungan rätt och märka allt efterhand så att man inte sågar i sönder en färdig del....
S_IMG_1905.jpg
För att styra delarna till torsion box rätt så tänkte jag köra med min Domino fräs.
S_IMG_1907.jpg
Riktigt smidigt, man kan ställa hur breda spåren ska vara. Tanken är att man gör en tajt som styr i sidled och resten på en sträcka kan ha några mm glapp då de bara styr i höjdled
S_IMG_1908.jpg
Satt på en tillsats som gör att man får det vinkelrätt på plana ytor.
S_IMG_1909.jpg
Gör motsvarande hål för domino pluggen på kanten, finns en liten fjädrande pinne som gör att man automatiskt får rätt avstånd från kanten på den dominon som ska styra i sidled.
S_IMG_1910.jpg
Ändrat om fräsen för att kunna fräsa hålen mitt på MDF skivan.
S_IMG_1913.jpg
Många hål blir det.......
S_IMG_1914.jpg
När alla hål är frästa så limmar jag samman allt för att få det så starkt och styvt som möjligt.
S_IMG_1915.jpg
Nästan som att montera IKEA skåp
S_IMG_1916.jpg
S_IMG_1917.jpg
Vände på lådan och la min Hultafors på snedden för att se hur mycket MDF skivan dippade av tyngden på mitten, dippade ca 3mm bara av tyngden av MDF skivan.
S_IMG_1918.jpg
Nästa steg var att plugga och limma boxarna inuti.
S_IMG_1920.jpg
Många delar som ska limmas men allt passar tajt och fint
Borrar och skruvar även alla "fack" från framsidan för att tvinga den att bli plan.
S_IMG_1922.jpg
Nästan alla facken limmade, blev tyvärr ingen bild då allt är färdig limmat.
S_IMG_1923.jpg
Blev riktigt bra, testade med Hultafors rätskivan när jag var klar och man kunde som mest få ett A4 papper mellan rätskivan och MDF över hela ytan oberoende hur jag la rätskivan.
S_IMG_1919.jpg
Har stuvat undan delarna inför sommarens byggsäsong, nästa fräsrelaterade aktivitet är att jag ska gå Richard King´s skav kurs till hösten. Tror att jag kan ha mycket nytta av den kunskapen när fräsen väll är färdig gjuten

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.