Den är en push-pull konstruktion, tl494 styr 2st bc640 som switchar en liten ferrit ringkärna på ca15mm, 2 st sekundärer, likriktar anodspänningen med 1N4148 helvåg och glöden halvåg 2st 4148 paralellt.
Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Här har jag har knåpat ihop en dc-dc 12V in, 95V ca20mA och 1.5V ca250mA ut, den ska försörja glöd- och anod till en liten enrörs kortvågs amatörtranciver med DCC90 (3A5) rör.
Den är en push-pull konstruktion, tl494 styr 2st bc640 som switchar en liten ferrit ringkärna på ca15mm, 2 st sekundärer, likriktar anodspänningen med 1N4148 helvåg och glöden halvåg 2st 4148 paralellt.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- Electricguy
I princip är dom rätt lika, min svänger dock på strax över 100Khz.
Min konstruktion är inte återkopplad, men testade när jag labbade att bygga den återkopplad på in spänningen och det fungerade bra att stabba den runt 60V ut, så inspänningen kunde variera mellan 8-16V tror jag testade.
Men jag ville ha högre spänning och orkade inte linda om sekundären, lindade av så mycket det gick på primären och vred upp switchfrekvensen och så jag tog bort återkopplingen, å "låste" den på max dutycycle.
Den är tänkt att drivas från batteri, och anod spänningen är nog inte så kritisk, i schemat till trancivern så står det B+ 45-180V och glöd 1-1.5V

återkommer med komponentvärden.
R7-R10 är transformatorlindningarna 7-8 primär 9-10 sekundär,
transistorerna är i schemat bd140 men det anpassar man efter behov.
Min konstruktion är inte återkopplad, men testade när jag labbade att bygga den återkopplad på in spänningen och det fungerade bra att stabba den runt 60V ut, så inspänningen kunde variera mellan 8-16V tror jag testade.
Men jag ville ha högre spänning och orkade inte linda om sekundären, lindade av så mycket det gick på primären och vred upp switchfrekvensen och så jag tog bort återkopplingen, å "låste" den på max dutycycle.
Den är tänkt att drivas från batteri, och anod spänningen är nog inte så kritisk, i schemat till trancivern så står det B+ 45-180V och glöd 1-1.5V

återkommer med komponentvärden.
R7-R10 är transformatorlindningarna 7-8 primär 9-10 sekundär,
transistorerna är i schemat bd140 men det anpassar man efter behov.
- Klas-Kenny
En första prototyp/proof of concept till bänk-belysning.
Ohyvlad bräda (Okänt träslag, gissar på att det är ek, vilket är bra då det slutgiltliga ska vara i ek) och tyvärr en spricka, samt har inte varit överdrivet försiktig med att inte skava och liknande, men jag är nöjd, det kan bli riktigt snyggt!
Samt måtten stämmer inte riktigt exakt, hittade ingen bräda med rätt mått och orkade inte hålla på att hyvla eller såga ner den.
Och den "riktiga" ska vara 160cm lång.
Ohyvlad bräda (Okänt träslag, gissar på att det är ek, vilket är bra då det slutgiltliga ska vara i ek) och tyvärr en spricka, samt har inte varit överdrivet försiktig med att inte skava och liknande, men jag är nöjd, det kan bli riktigt snyggt!
Samt måtten stämmer inte riktigt exakt, hittade ingen bräda med rätt mått och orkade inte hålla på att hyvla eller såga ner den.
Och den "riktiga" ska vara 160cm lång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fick tag i en "pensionärstelefon". Ringsignalen var extremt hög och ittrig, utan möjlighet att sänka.
Monterade in en pot i serie med högtalaren.

Monterade in en pot i serie med högtalaren.

Sök på pinout och din kamera modell på google så skall du nog kunne lista ut restenteljemo skrev:hur gör man en sån.. ja skulle behöva frjärrutlösare till min samsung nx5 kamera..Kalf skrev:Min fjärrutlösare till kameran. Ena knappen är fokus andra är slutaren. Mycket enkelt.
Kalf

//Kalf
Vad kan man göra för kul med en nyöppnad hårddisk man räddat från destruktion då?
Förutom att ta glassiga foton på den rena interiören kan man spela musik på den:
Impedansen på spolen som driver armen med läsgaffeln verkar vara 7 Ohm. Min MP3-spelare kämpar hårt för att musiken ska höras. Det är ingen tung bas direkt, men en fin diskant med en skorrande metallisk resonans. Sitter man längre ifrån hör man bara den metalliska klangen.
Nästa steg blir att hitta en ordentlig förstärkare att koppla spolen till!
Inspirationen kom härifrån: http://www.afrotechmods.com/cheap/hdspe ... eakers.htm
Förutom att ta glassiga foton på den rena interiören kan man spela musik på den:
Impedansen på spolen som driver armen med läsgaffeln verkar vara 7 Ohm. Min MP3-spelare kämpar hårt för att musiken ska höras. Det är ingen tung bas direkt, men en fin diskant med en skorrande metallisk resonans. Sitter man längre ifrån hör man bara den metalliska klangen.
Nästa steg blir att hitta en ordentlig förstärkare att koppla spolen till!
Inspirationen kom härifrån: http://www.afrotechmods.com/cheap/hdspe ... eakers.htm
T0ny skrev:Jag byggde denna hörlursklyka till PC'n 2009.
Haka av lurarna så kommer ljudet i dem, häng tillbaka så går ljudet till högtalarna.
Mycket trevligare än att trycka i och dra ur kontakten.
Själva klykan är gjord av en cykeleker.
JÄVLAR vilket vackert projekt! Sådär måste jag också göra!

- Alexander98
- Kontakt:
Här kommer ett litet mini projekt. Jag kallar det för ett mini nätaggregat
Det består helt enkelt av en lm317 med styrning och en 7805 för 5 v. Strömmen tas ut via en hörlursport(3.5mm) och jag använder sedan en adapter till JST. Den är riktigt praktisk att koppla in i breadboard och drivs av ett 9 v batteri. Utseende=sådär
Här kommer bilder: Storlek i jämförelse med Julatändare: och den FULA insidan
(klicka på bilden så ser du texten)
"Lådan" kommer från ett gammalt nätverkskort
Det består helt enkelt av en lm317 med styrning och en 7805 för 5 v. Strömmen tas ut via en hörlursport(3.5mm) och jag använder sedan en adapter till JST. Den är riktigt praktisk att koppla in i breadboard och drivs av ett 9 v batteri. Utseende=sådär

Här kommer bilder: Storlek i jämförelse med Julatändare: och den FULA insidan

"Lådan" kommer från ett gammalt nätverkskort

Tog mig tid att uppgradera styrelektroniken till min gamla Zoltar CNC.
Då jag inte längre har en LTP-port på min bärbara dator, så satsade jag på en Reprap-plattform.
Den senaste generationen är byggd på en arduino mega och för att anpassa till mina befintliga anslutningar så blev det ett experiment kort med lite tråddragning istället för Repraps specialkort.
Blev ett snabbt kretskort som gjordes med en skalpell
för att driva en laser från en dvdspelare.
Laser monterad på maskinen istället för en spindel för tillfället.
Lasern klarar av att bränna i offerplattan
Resultatet av testet.
Då jag inte längre har en LTP-port på min bärbara dator, så satsade jag på en Reprap-plattform.
Den senaste generationen är byggd på en arduino mega och för att anpassa till mina befintliga anslutningar så blev det ett experiment kort med lite tråddragning istället för Repraps specialkort.

Hur lång tid tar det att bränna ett sådant mönster med sådan diod?
Hade gärna sett en liten film
Hade gärna sett en liten film

En teflonmantlad enkelledaregOry skrev:Vad är det för kopplingstråd du använder?

Det tog ca 2h med en feedrate på 20mm/min

Nästa saker att göra är ett utsug och ett benstativ.