MrMister‘s Sverigesemester v2.0 Kom och Köp, prima lemonad!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Bra idé?!

Jättebra!
173
94%
Nja...
7
4%
Ush, stanna i Kina!
4
2%

Antal röster: 184
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 förslag? PDF i första posten

Inlägg av jojje »

Har varit upptaget på hans Skype-nummer (08-559 20 554) i många dagar nu. Han har inte heller svarat på mail.
Så troligtvis är det nåt myndigheterna har fibblat med.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Har det inte stått i tidningarna att Kina har lagt in en massa nya blockeringar av Internet? Jag hittar att dom blockerat Twitter och Facebook men jag har för mi att jag läst att dom lagt in spärrar för nästan allt som inte är godkänt av regeringen.
Användarvisningsbild
sysshad

Inlägg av sysshad »

Lite offtopic, men kommer man inte in på säg www.youtube.com så byter man till en annan DNS bara (nummer längst nere på: www.opendns.com )
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..Det hjälper ju inte om personen som försökt spärra har en halv clue.

För det första så kan man blocka DNS-frågor ut från nätet, sen kan man ju exempelvis blocka en IP-range.

I inget av fallen hjälper det att använda en annan DNS.

..Man kan ju anta att kinesiska myndigheter har en viss vana av att förtryck..jag menar skydda sina medborgare vid det här laget.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Nu är det nog lite sent att skriva och det hade nog inte gått ändå men jag skulle behöva en ny galvo-motor som ingick i dom här kiten som MrMister skickade hem till oss förra året. Jag skulle nämligen köra en lasershow igår och märkte när jag riggade upp lasrarna att min RGB inte fungerade. Det visade sig att den ena av motorerna hade "kokat" och gjort så att limmet till spegeln släppt. Nu är motorn helt död, fast drivern har klarat sig. Men jag fattar inte vad som kan ha gått fel. Det är inte ens kortslutning i spolen.

Fast det lär nog inte gå att fixa, lär väl bli till att köpa ett helt nytt kit...
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Halloj
Har varit rena rama julafton för dom kinesiska förtryc..beskyddarprogrammerarna i dagarna.
Känns som att jag har kommit åt 10% av internet eller nåt sånt. Har inte kunnat logga in någonstans, hotmail, gmail, elektronikforumet...får Connection reset by peer när jag trycker på "logga in" länk/knapp.
sen har staden varit schysst och bjudit på strömavbrott mest varje dag också..har varit duktigt varmt på sistonde så dom kanske sparar in på streten så att ministrarna ska kunna köra sin AC utan avbrott.

Nu måste jag iallafall stänga listan och låta er beställa så att inte det här drar ut för mycket på tiden. ny länk till listan finns i första inlägget och startar en ny tråd i köp&sälj ang beställningar, den finns Här

Ni behöver inte använda excelarket jag har lagt upp, men uppgifterna jag frågar efter där vill jag ha.

är lite sent nu så jag måste sova, och har elever imorgon bitti. Men kikar in i morgon eftermiddag och ser om jag har missat något. Men jag tror att det är rätt straight-forward.

Det är lite fattigt med uppgifter på vissa saker, är det något speciellt som är viktigt så får jag ta reda på det och ta det i tråden eller ngt.

Har ett 50-tal mail att läsa och ett gäng PM ser jag också. Så ni som mailat och så kanske inte får svar på en stund, får ta det när jag hinner.

Mitt Skype nr verkar ha upphört också..lämpligt att påminnelsemailet om det har jag väl tappat bort i mängden..(iofs så blev luren stulen för några dagar sen så det kvittar)
danielr112

Re: MrMister‘s Sverigesemester v2.0 Kom och Köp, prima lemonad!

Inlägg av danielr112 »

Synd att det inte blev någon vettig AC/DC tig svets :/ SKa dock se om den 160 skulle funka men den känns alldeles för liten.

Men resten ska kollas igenom nu!
Borre

Inlägg av Borre »

Priset för 2x 0-60V, 2x 0-5A (Art. Nr.: PS6005x2) stämmer inte va? :)
Enda pris som står är 350kr inkl.

Vad är det korrekta Artnr för USB-kontrollern till touchscreensen?
I listan står det "U" för USB-kontrollern, strax under står det att man ska lägga till ett "-U", är då det korrekta "U-U" för USBn?
Tänkte mest på att USBn och COM-kontrollern redan har olika från början, "U" respektive "C".

Till sist, vad betyder "FPC" i touchscreen-listan?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag fattar det som att man inte kan köpa en lös touchscreen->USB controller, utan att det är inbyggt på touchen. Alltså att man bara lägger till -U om man vill ha med den inbyggd. Men jag kanske har fattat fel. :)
Borre

Inlägg av Borre »

Jo satt precis och funderade på om det inte måste vara så det är.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Undrar om det går att köra MMA med TIG200s eller TIG med den billiga MMA-maskinen. Vore trevligt med en maskin som klarar båda. Hur väl funkar det med 1-fas maskiner på 160/200A? Det måste ryka säkringar på löpande band?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

beror på vad du har för säkring. 160a går att köra på 16. men rek e väl 20 o.s.v

Ska du bara tiga DC så funkar de.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jo, men det kräver i princip att man kör den på en fas i en 3-fas handske. Förekommer väl knappt att någon drar fram 2.5mm2 till vanliga uttag. Dessutom är det väl inte så ovanligt att man i villor har 3*16A som huvudsäkringar, så det gäller att vara försiktig med effektinställningen i så fall.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har både 16 och 20A 1 fas utag.... Men är kanske inte så underligt då jag bestämt att jag ska ha det när de drog :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

56 sidor i PDF'en! :shock:

Vilket *enormt* jobb du har lagt ner Mr.Mister! :bravo: :tumupp: :tumupp:

Det här ska bli kul!
Personligen så kommer jag nog börja med att göra en liten vill-ha-lista och räkna ihop summan.
När jag vaknat till liv efter det så blir det nog "lite" överläggning med mig själv och trimning av vill-ha-listan.

Det som redan är spikat är solceller, svets och touch-plattor. Har tänkt på det sedan allt startade.
Har däremot inte bestämt exakt vilka än.

Nödströmsväskan vore den ultimata prylen egentligen. :D
Skriv svar