Dina mini-projekt!
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Det är olika lindningar om jag inte minns fel. Var inne på detta för en vecka sedan, men att bygga ett bytt kort till trafon med switchad sekundär till 5V för att slippa hugga sig ner till kylflänsen.
Detta tricket skulle fungera på de gamla nätdelarna till brödburken för i dessa sitter kortet åtkomligt. De nyare är bara en ingjuten epoxyklump. Skräp.
Detta tricket skulle fungera på de gamla nätdelarna till brödburken för i dessa sitter kortet åtkomligt. De nyare är bara en ingjuten epoxyklump. Skräp.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo det är två helt separata sekundärlindningar, på 9W styck. Så bara en lindning klarar inte att driva både 9V och 5V till datorn.
Men sen sitter det en 7805 inne i datorn också, som fixar en andra 5V-rail från 9VAC, och även en 7812 till de med MOS6581 i, som tar sin spänning från nån slags spänningsdubblare där.
Men sen sitter det en 7805 inne i datorn också, som fixar en andra 5V-rail från 9VAC, och även en 7812 till de med MOS6581 i, som tar sin spänning från nån slags spänningsdubblare där.
zekkexavior: Nästan så där funderar jag på att göra kretskort. Min ide inefattar hammare för att få plattare banor, som går att borra i. Renslipade kretskort. Lite onödiga byglar om det behövs, för att fästa.
Vad funkar i en C64 med bara 5V? Tänkte mig en batteridriven sak. Med enkel "display" lite LED¨s och kanske LCD.
Vad funkar i en C64 med bara 5V? Tänkte mig en batteridriven sak. Med enkel "display" lite LED¨s och kanske LCD.
- zekkexavior
MadModder: Att gräva ur orginalklumpen kom inte på tal, tänker bränna ***skapet på bål
1802: Menar du att skippa kortet och bygga allt på *kopparskena'?
Tror C64'an använder 50Hz från 9VAC som tidsbas för nåt, så det skulle nog gå att göra en oscillator och stoppa in den på lämpligt ställe.
Är inte jätteinsatt i hur C64'an funkar så jag vågar inte säga något säkert

1802: Menar du att skippa kortet och bygga allt på *kopparskena'?
Tror C64'an använder 50Hz från 9VAC som tidsbas för nåt, så det skulle nog gå att göra en oscillator och stoppa in den på lämpligt ställe.
Är inte jätteinsatt i hur C64'an funkar så jag vågar inte säga något säkert

zekkexavior: Kretskort har jag tänkt. Vilket skrotkort som helst med bortslipade banor. Koppartråd går att hammra platt. Så blir det lättare att borra i. Tummen upp för din lösning.
Testade en USB mus. En sån med rött ljus utan kula. Såklart testade jag även med ljusmikrofonen. När man lyfter musen från bordet, så blir det röda ljuset lite svagare. Och det kommer en ton ifrån ljusmikrofonen !??? Inte helt säkert att det kommer ifrån pulserande ljus. Men möss kan ha många pulserande ljus. Och alla är inte synliga.
- Electricguy
Det är väl klart att du får en ton ut när ljuset i musen dimmas med PWM som har så låg frekvens att man tom. kan se att det flimrar..
- ochkl0620
- Kontakt:
Provade att tillverka ett iPhone batteri... Kapaciteten beräknas vara densamma som ett Original batteri till iPhone 4 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
Med plattor och flera i vardera äpple och parallellkopplade så hade nog några högst fåtalet 10-talet mA inte varit en omöjlighet.