Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

OK. Kanske satsar på en 150-liters då det är en del volym i systemet + att jag funderar på att ha en lite mindre systemtank med elpatron och slingor m.m...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag funderar på att seriekoppla mina två vattenmantlade vedkaminer och köra dem båda med samma laddomat mot acktankarna (inte samtidigt). Jag spar då 1 st laddomat och en massa rördragning. Spontant känns det som att det inte borde vara något problem och det enda som händer bör ju vara att det tar lite längre tid för vattnet att värmas upp och börja ladda acktanken. Typ 40 L istället för 20 L som ska upp i temperatur. Nån som har nån bra anledning till att det inte skulle vara smart att göra så?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Eldar du i bägge samtidigt? Annars får du väl förluster i den som du inte eldar i? Kanske inte märkbara iofs?

Jag hittade en tråd där nån byggt en egen laddomat mha termostatventil till bilkylare. Det går kanske att mha nån sån lösning se till att du slipper cirkulera en massa vatten i onödan?
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=77038.0

Han verkade inte riktigt ha koll på vad han sysslade med iofs, men lösningen kan ju fungera som inspiration.
GFEF

Inlägg av GFEF »

gunne

>seriekoppla mina två vattenmantlade vedkaminer och köra dem båda med samma laddomat mot acktankarna (inte samtidigt.

Se upp att den ej "eldade vedkaminen " fungerar som som kylyta........

Inget tjuvdrag genom skorstenen på den ej brinnande vedkaminer.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Planen är alltså att endast elda i en kamin i taget. Stänger man spjället på den kaminen som inte eldas så tycker jag inte att så mycket värme bör försvinna upp genom pipan. Den värme som strålar ut från kaminen går ju inte förlorad då den ju värmer inomhusluften.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Det borde väl inte vara något problem som sådant...
Tänkte du ha en kamin som primär och den andra för när det blir istappar i skägget, eller tänte du variera så att du eldar i den ena kaminen en dag och den andra kaminen nästa?

Funderar lite på om man skulle sätta kulventiler så att man kan frånskilja en av kaminerna från systemet helt och hållet.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Båda kaminerna är tänkta att använda lite om vartannat, beroende på vilket rum man sitter och hänger i. Kulventiler skulle ju funka men med KISS-filosofin så vill man ju helst slippa det.
GFEF

Inlägg av GFEF »

gunne

>Kulventiler skulle ju funka men med KISS-filosofin så vill man ju helst slippa det.

En kulventil som kortsluter - släpper vattnet förbi kaminen ??
Mekaniskt kopplat till rökgasspjället.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu har jag i princip all utrustning som jag behöver för att koppla in värmen:

Bild
Bild
Bild

Är det nån som har kontakt med en bra röris som kan vara behjälplig att koppla ihop allt?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Kaminen på plats:

Bild

Nu är det "bara" att koppla den till rökröret och acktankarna. Ska se om jag kan ringa runt till rörisar nästa vecka och få hit nån som kan koppla lite...
Seroster

Inlägg av Seroster »

"Hur svårt kan det vara?" :mrgreen:
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Fan, nu bor det en råtta eller en mus under kylskåpet. Är man still ett tag så hör man hur det börjar prassla och även ett och annat pip. Betyder pipandet att det är en liten familj som snackar med varandra?

Jag är bra sugen på att flytta ut kylskåpet och diskbänken och göra rent ordentligt. Men det kanske bara innebär att musen flyttar till ett nytt, okänt ställe? Det kanske är bättre att avvakta och sätta ut lite råttfällor kring stället man vet att de huserar på...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan intyga att om mössen bygger på i kondensvattenburken på kompressorn. (säkert varmt och mysigt) Så luktar det illa när det blir höst och högluftfuktighet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Slagfällor är det enkla och snabba sättet.

Det är så här års mössen flyttar in, och att säkra mot möss är nästan omöjligt (de tar sig in genom en öppning på 5x10 mm).

Skeppskatt fungerar antagligen också bra.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tillverkade tre provisoriska vippfällor igår där en liten bräda balanserar på kanten av en hink. jordnötssmör som bete. Efter knappt en timme hade krabaten varit på två av dem och vält ner brädan i hinken och nu på morgonen var även den tredje utlöst men ingen mus i sikte. Man skulle ju kanske ha nytta av att veta hur stor husmusen är så man kan ha rätt utlösningsvikt på brädan.
2013-10-08 08.21.46.jpg
Så här ser det ut bakom kylen. Musen har grävt en tunnel i isoleringen bakom presseningen (som är ett tillfälligt skydd för söl från diskbänk). Tändare som storleksjämförelse. Det är ju ingen näbbmus i alla fall men ingen fläskig råtta heller.

Slagfällor står högt på inköpslistan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar