Lagningstips angående Induktionshäll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peter VD

Re: Lagningstips angående Induktionshäll

Inlägg av Peter VD »

Danny skrev:Det är ntc-motstånd på 33R för att begränsa inrusningsströmmen. Inte frisk.
Troligtvis har du kortslutning på primärsidan av nätdelen.
Likriktare och/eller switch ic mest troligt. Kontrollera säkringen F1 på undersidan. Kopparbanor som fungerar säkring.
Skulle gissa att det sitter denna ic från infineon:
http://www.infineon.com/dgdl/Infineon-I ... 42141f2ad1
Isf mät mellan drain och cs även mellan vcc och gnd, för ev kortslutning.
F1 såg lite så där ut :)
Ser även ut som något har "försvunnit" bredvid F1
Hittar ej den IC kretsen som du tipsade om, eller så är jag blind.
Det vita som ser ut som någon vätska vet jag inte vad det är.

Denna nätdel känns som den har gjort sitt, tyvärr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

F1, som är i form av en ledningsbana precis i mitten där smällen uppstått, har gått. Ser sedan nästan ut som det blivit kortis mellan höljet och ytan på kortet? Alternativt dock mer genom det där vita som ser ut om det varit en vätska som kommit in i den som sedan torkat eller något, absolut inget bra alls i alla fall.
Peter VD

Inlägg av Peter VD »

Henry skrev:F1, som är i form av en ledningsbana precis i mitten där smällen uppstått, har gått. Ser sedan nästan ut som det blivit kortis mellan höljet och ytan på kortet? Alternativt dock mer genom det där vita som ser ut om det varit en vätska som kommit in i den som sedan torkat eller något, absolut inget bra alls i alla fall.
Håller med om att det ser ut som det har kommit in någon vätska, det konstiga är att detta hände i helgen då vi inte var hemma.
Höljet som kortet ligger mot är i plast så där borde det inte blivit kortis, då tror jag mer på vätska.
Får se vad jag ska göra, nytt kort eller ny häll :)
Haralt

Inlägg av Haralt »

Eftersom det är en spis på vilken man värmer vätskor, soppor, kokar potatis, spagetti, så kan man tänka sig att sådan vätska även kan ta sig in innan för spishöljet. Eller är det kanske är det vattenimma, som kokats av från mat, och som sedan kondenserat innanför spishöljet? Det vita flammiga, kan det vara förångat tenn, som kondenserat? Eller potatisvatten(innehåller stärkelse) som torkat?
Det väldigt flammiga vita vid kretskortban-säkring F1, måste väl vara kamerablixt-reflex, och inte något vitt där.
Senast redigerad av Haralt 30 november 2016, 20:42:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Den vita substansen ser precis ut som flussrester från våglödningsprocessen och är då helt ok.

/// Marcus
Peter VD

Inlägg av Peter VD »

Det stämmer att det är en kamerablixt. Skickar upp en ny bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt

Inlägg av Haralt »

PeterVd, hur vet du att det kommit in vätska precis under tiden ni har varit borta?
Brukar du skruva itu spisen innan ni beger er iväg, vilket det emellertid inte finns någon anledning att göra om den fungerar normalt.
Därför tror jag inte du kan veta när den mystiska vätskan kommit in, om det nu skulle vara en vätska, som kommit in.

Du borde visa bild hur spisen är inbyggd. Kanske du har gjort något ovanligt där, som kan förklara?

Iond, så du tycker att det ser normalt ut på kretskortet med intorkade rester, och att det är lödflussrester, som tillverkaren missat att tvätta bort? Ser dina kretskort ut så med flussrester kvarlämnade? Jag har aldrig sett ett sådant kretskort med sådana rester, utan de brukar vara rena och fina.
Senast redigerad av Haralt 30 november 2016, 20:58:58, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den vita substansen ser precis ut som flussrester från våglödningsprocessen och är då helt ok.

Kan ju ev så vara ja men då är det faktiskt det värsta jag någonsin sett på kommersiella produkter, fast syns det inte så finns det inte. :roll:

Edit: Stavar som en kråka.
Senast redigerad av Henry 30 november 2016, 21:00:37, redigerad totalt 2 gånger.
Peter VD

Inlägg av Peter VD »

Haralt skrev:Hur vet du att det kommit in vätska precis under tiden ni har varit borta?
Brukar du skruva itu spisen innan ni beger er iväg, vilket det emellertid inte finns någon anledning att göra om den fungerar normalt.
Därför tror jag inte du kan veta när den mystiska vätskan kommit in.

Du borde visa bild hur spisen är inbyggd. Kanske du har gjort något ovanligt där, som kan förklara?
Vet såklart inte när "vätskan" om det nu inte är fluss kom dit. Men vi använde spisen i torsdags och i måndags när vi kom hem så var den död. :shock: Sen har jag väldigt svårt att se hur någon vätska skulle kunna komma in där.

Spisen är nedsågad i en bänkskiva, så som det brukar vara i kök :) Har dock en låda direkt under hällen, men det är ca 75mm mellan häll och låda.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Så länge lödfogen kan avsynas behöver inte flussrester tvättas bort enligt IPC.

/// Marcus
Haralt

Inlägg av Haralt »

peterVd, du har endast en induktionshäll, och alltså inte en hel spis med ugn. Och det står inte en ugn just under induktionshällen, som släpper ut imma vid matberedning i ugnen, och att det är sådan imma som kondenserat inne i hällen.
Peter VD

Inlägg av Peter VD »

HaralT: Stämmer! Bara hällen i den stommen, ugnen står inte under. Så det är det inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag avfärdar nog vätskedelen och riktar misstankarna mot mosfet eller bygga eller annat, men med tanke på smällen borde det nästan synas vad då det nästan känns som kraftig kortis.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag kan berätta att vi nyligen hade mystisk vattenläcka inne i skåpet under diskbänken.
Där kommer varm- och kallvatten in som går till köksblandaren.
Det låg en liten pöl på kanske 1/2-deciliter,
och man såg att spånskivan hade svällt en aning och vittnade om att vatten hade legat länge på det stället.
Det första man tror är klart att rörkopplingarna läcker. Men det var det inte. Sedan trodde vi att det var slangen för diskhons breddöverlöp, som var boven, pga den slangen var inte ens ansluten till avloppet(slarv av hantverkaren). Vi satte fast den ordentligt med en slangklämma. Men det var inte det heller.
Det var läckage mellan diskbänkskivan och den insänkta rostfria diskhon. En liten liten spalt. Där skall sitta en gummilist som tätar eller att man lägger en tunn sträng silikongummi vid montaget. Det är alltid blött uppe på diskbänkskivan kring blandaren.
Vatten har en otrolig förmåga att ta sig fram. Detta var boven, alltså den ynka spalten, som inte heller syns.
Senast redigerad av Haralt 30 november 2016, 21:29:19, redigerad totalt 5 gånger.
Peter VD

Inlägg av Peter VD »

Jag ser inget trasig mer än säkringen som brunnit av.
Skriv svar