Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: Senaste reparationen

Inlägg av danielr112 »

Kan räcka att sätta en fjäder liknande plåtbit som ligger an mot kanten av rullen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, så kan man ju också göra iofs, det behövs inte alls mycket broms iaf, testade lite att bara bromsa med handen.

Helst skulle jag iofs göra om hela rulldelen så man kan sätta i större trådrullar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glenn:Vet att en del bara har en matta som släpar över rullen. KISS ;)

Senaste repet var min lilla skruvdragare, råkade komma under vattenkranen ute då jag byggde form och några droppar letade sig på maskinen såklart.

Detta ledde till att den inte gick på fullgas, sen dog lyset och den svarade på allt mindre gas.

Skruvade upp blåste soprent med tryckluft och eftersom kortet var lackat fick det räcka så.

Efter massa tråcklande fick jag tillslut ihop den och presto det fungerade :mrgreen:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Bytt en brytare på brorsans gamingtangentbord, tur Farnell har Cherry Black i sortimentet =)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

v-g: ja när du säger dte har jag sett det på nån stor svets,. en gummimatta som släpade mot tråden typ. ..Ska se vad jag slöjdar ihop.

Idag "lagade" jag frambromsen på hojen, sist jag körde så blev den bara svampigare och svampigare, och när jag kom hem insåg jag att bromsvätskan var på min-strecket, dock är inte nivåglaset tillförlitligt efterssom vinkeln på mitt styre är helt annorlunda än original.

iaf fyllde jag på och luftade, höger ok hade en del luft i sej, hur fanken gick det till ?

Passade på att pumpa igenom fräsch vätska genom båda slangarna till båda framoken också så nu är den bytt, bromsen känsn mycket bättre nu.

Egentligen tänkte jag ta en provtur också, men ångrade mej i sista stund och ställde på hobbybilen och körde med den istället, vilket var tur efterssom det snart började regna..
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Köpte en bil med bensinvärmare, och det var ett jäkla glapp i displayen på timern. Men tryckte man på den i ovankanten fungerade displayen, så jag var rätt säker på att det bara var något skit med en zebra-strip.

Plockade bort den och mycket riktigt. Visade sig att baksidan som trycker kretskortet emot zebra-stripen på displayen var lite trasig. Vanlig sån modell som snäpps på plats, och som vanligt hade plasten i "snäppena" gått sönder i ovankanten.

Lösningen fick bli en plastbit som passar precis under hakarna i framdelen, så den kan sättas där under och pressa lagom på kretskortet. Caddade en bit med nedsänkningar för komponenter och liknande, med lagom passning in bakom kristallen och processorn så den hålls på plats. Skrev ut biten, monterade ihop och så fungerar den utmärkt! :)

Den utskrivna biten tillsammans med timern.
IMG_20130615_201444.jpg
Biten monterad.
IMG_20130615_201515.jpg
Och baksidan påtryckt. La även en liten limkladd vid varje av de fyra stiften som sticker ut, så att baksidan inte kan lossna.
IMG_20130615_201533.jpg
Och så fungerar den utmärkt. :)
IMG_20130615_201615.jpg
Jadå, jag har plastbiten som ska sitta över mitten, den är bara borttagen på bilderna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En bekants bekant hade en LG flatron, gammal plattskräm som gick i sömn och sen inte vaknade upp. Efter tre svullna kondingar bortlödda och nya ditsatta så funkade den fint igen. Det svåraste var att få upp den, inga skruvar bara snäppen mellan fram och bakram.
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Bytte en säkring i min optonica SM-1515 förstärkare.

Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

adent skrev:En bekants bekant hade en LG flatron, gammal plattskräm som gick i sömn och sen inte vaknade upp. Efter tre svullna kondingar bortlödda och nya ditsatta så funkade den fint igen. Det svåraste var att få upp den, inga skruvar bara snäppen mellan fram och bakram.
Modell på skärm? Jag har en LG Flatron L204WT som när datorn sätter skärmen i sömn så måste man oftast starta om skärmen för att den ska ge bild igen! Har länge misstänkt att de är kondingar som är trasiga. Men har inte orkat kika efter! Man kan även tydligt se att ljuset flimrar när i vissa lägen!
Användarvisningsbild
Guldancistrus

Inlägg av Guldancistrus »

Det skulle förvåna mig om det inte är svullna kondingar.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Grabben har lämnat in sin Iphone5 för reparation och då skulle han låna min Nokia N8.
Han skaffade en sim adapter och skulle trycka i den i min telefon men det blev lite fel så ha drog av en kontaktfjäder i simkortshållaren.
Jag plockade ner telefonen och konstaterade att det var en fjäder precis i utkanten som hade gått av.
Jag bockade till ett 3mm avklippt ben från ett motstånd och lödde dit.
Voila, det fungerade och nu är jag j...igt stolt över mig själv :D
//Per
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Bytt kabel på mina SteelSeries Siberia gaminglurar :)
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Jag upptäckte här om dagen att säkringen till poolens värmepump löst ut.

Med ett kök fyllt med vitvaror från Husqvarna (senaste reparationen gick på 3500kr) och en bil som just fått stor service och förebyggande kärlek och underhåll för flera tusen kändes det lite jobbigt att hitta en sak till att kasta pengar på.

Elektroniken startade upp normalt, men när det var dags att dra igång pumpen hördes ett dovt morrande och säkringen löste ut.

Jag lyfte på locket och kikade in. Det visade sig att själve Lucifer flyttat in. Det hade börjat växa horn på ena motorkondingen. :evil:
horn.JPG
En liknande gick att hitta på Elfa, så 200kr fattigare och med minimal arbetsinsats brummar den vidare. :tumupp: Så det kanske blir lite semesterpengar kvar till mig i alla fall. Peppar peppar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
yarxie

Inlägg av yarxie »

...
Senast redigerad av yarxie 13 april 2018, 16:02:58, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

...köp en ny dator som "polaren" får betala.
Skriv svar