Skulle gissa på både och...alltså simmulera först (om det går - det är svårt att hitta transistorer ibland som har motsvarande prestanda - eller det kanske jag som är lat ) men att sen bygga upp det på testplata är ju bra....skillnaden mot kretskort är väl mest höga frekvenser (om en motor hastighetsregleras med PWM t ex)...så testkör du med DC...så bör det funka bra!
Jag kom fram till att man kanske skulle ta och köra ett mönsterkort för LM317:an (utan strömbegränsning), men att man lägger lödpunker så att man kan koppla på ett kort för att kunna lägga in strömbegränsningen när den sedan är klar. Vad tror du om det, för att på så sätt kunna sätta upp strömbegränsningen på en labbplatta och koppla in till LM317:an. Eftersom regulatorn vill ha kylning och sånt vilket kan va lite svårt att få på labbplattan Även trissorna vill ju ha kylning, och ska man testa med runt 2.5A så lär ju kylning behövas....
Så om nån inte tycker det är en direkt dålig idé så ska jag försöka räkna fram hur stor kylfläns de olika komponenterna behöver och sedan etsa ett kort till de...
Det är väl inget problem med de komponenter som är kopplade till R1 (alltså R13, Q6 osv ner i schemat - det är väl bara att sätta dit en kontakt på båda korten för deta)
Men Q4 bör nog sitta där från början... å den måste drivas på nåt sätt för att aggregatet skall fungera...gör i såfall så att R6 får två olika kontakt punkter för det nedersta komponentbenet (denna extra kontaktpunkt bör kopplas till jord - när skyddskretsen kopplas in så kopplas r6 in mot detta kort istället. Se också till att sätta dit en kontakt för R12.
Halloj, det va ett tag sen jag va online och kollade forumet det är så att vårat internet hemma är avstängt, men ska komma igång nästa vecka Då ska jag så fort jag får tid ta itu med detta projekt igen, är ju lite jobbigt om det inte skulle bli klart nu när det saknas så lite
Men jag ska uppdatera tråden igen när jag har fler frågor eller några roliga resultat att visa
nee tyvärr har jag inte kommit längre än, har haft mycket att göra, specielt eftersom jag började på KTH nu, du har all min tid gått åt till annat, men så fort jag får tid över ska jag fortsätta med båda nätagget och min led display.... Men det kommer nog inte gå allt för fort fram