Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Klas-Kenny: Det är ska inte vara några större problem att regga in en Elhoj så vida dom inte ser ut som fagges då , hör dock med SFRO innan du börjar bygga. Funderar också på att bygga en elhoj fast från sketch med kompositram och AMP20-celler även om fagges celler verkar funka prima!
Fagge: Snyggt! Får vi se en provtur innan midsommar eller?
Fagge: Snyggt! Får vi se en provtur innan midsommar eller?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Det var en riktig bjässe till motor du hittat! Vad är det förnågonting?
Blir det inte rätt skum TP när du monterar den så högt upp, eller jämnar det ut sig med den relativt låga accplaceringen?
Blir det inte rätt skum TP när du monterar den så högt upp, eller jämnar det ut sig med den relativt låga accplaceringen?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
gOry: Jo visst men det måste gå att få igenom en lagändring. Det är den tillförda elektriska effekten som TS ska reglera å inte vad som står på motorns märkskylt. Dom måste ju någon gång begripa att det inte är motorn som reglerar effekten i ett el-fordon utan elektroniken.
Thorped: Just nu hänger allt på Elfa beställningen som fortfarande inte kommit fram, trots val av företagspaket så frakten blev dubbelt så dyr som varorna. Dom måste fan skärpa sig...
hubben: det är en sådan här: http://www.kellycontroller.com/mars-070 ... -p-38.html
Hur det blir med tyngdpunkten återkommer jag efter testreporna som förhoppningsvis ska bli i morgon.
Å så en bild på dagens framsteg, efter att DaHoof å jag hängt hela kvällen ute i boden & funderat, mätt, caddat & fräst.
Det här ska då föreställa remspännarna, & hur dom ska monteras får ni se i morgon.
Thorped: Just nu hänger allt på Elfa beställningen som fortfarande inte kommit fram, trots val av företagspaket så frakten blev dubbelt så dyr som varorna. Dom måste fan skärpa sig...
hubben: det är en sådan här: http://www.kellycontroller.com/mars-070 ... -p-38.html
Hur det blir med tyngdpunkten återkommer jag efter testreporna som förhoppningsvis ska bli i morgon.
Å så en bild på dagens framsteg, efter att DaHoof å jag hängt hela kvällen ute i boden & funderat, mätt, caddat & fräst.
Det här ska då föreställa remspännarna, & hur dom ska monteras får ni se i morgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Idag hoppas vi på bättre flyt än igår.
Elfa paketet kom inte fram i går häller, så jag lödde ihop resten & sket att koppla in LED-driv kretsarna.
Startade upp allt, & då visade det sig att strömsensorn också hade packat ihop. Turligt nog hade jag en i reserv, så då var det bara att ta fram gasolbrännaren för att löda loss den gamla ifrån kopparskenan.
När ström mätningen väl fungerade igen, så visade det sig att även gas-potentiometern betedde sig lustigt. Så DaHoff fick med sig en ny hem som han svarvade till axeln på, så nu är även den bytt.
En stund senare slutade reläna på BMS kortet att dra. Vilket borde betyda att MOS-transistorn som ska dra dessa 6 reläer också tagit skada, Ska prova att byta denna idag...
Å sen var det dags för en första burnout test i verkstaden för att kontrollera så remspännarna fungerar som dom ska. Och dom var det inget fel på, men lika förbannat så kuggade remmen över.
Då visade det sig att motorns krafter får cykelramen att bågna vid gaspådrag så att remmen slackar & därmed kuggar över.
Så nu måste vi tillverka ett stag som ska placeras mellan motorhållarens bakre ände & raka vägen ner till bakhjulets gaffel. Å på så sätt blir vi av med nuvarande hävarms effekt.
Håll tummarna nu, nu räcker det med bekymmer.
Elfa paketet kom inte fram i går häller, så jag lödde ihop resten & sket att koppla in LED-driv kretsarna.
Startade upp allt, & då visade det sig att strömsensorn också hade packat ihop. Turligt nog hade jag en i reserv, så då var det bara att ta fram gasolbrännaren för att löda loss den gamla ifrån kopparskenan.
När ström mätningen väl fungerade igen, så visade det sig att även gas-potentiometern betedde sig lustigt. Så DaHoff fick med sig en ny hem som han svarvade till axeln på, så nu är även den bytt.
En stund senare slutade reläna på BMS kortet att dra. Vilket borde betyda att MOS-transistorn som ska dra dessa 6 reläer också tagit skada, Ska prova att byta denna idag...
Å sen var det dags för en första burnout test i verkstaden för att kontrollera så remspännarna fungerar som dom ska. Och dom var det inget fel på, men lika förbannat så kuggade remmen över.
Då visade det sig att motorns krafter får cykelramen att bågna vid gaspådrag så att remmen slackar & därmed kuggar över.
Så nu måste vi tillverka ett stag som ska placeras mellan motorhållarens bakre ände & raka vägen ner till bakhjulets gaffel. Å på så sätt blir vi av med nuvarande hävarms effekt.
Håll tummarna nu, nu räcker det med bekymmer.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Hmmm... föga förvånande tyvärr. Det finns ju en o annan som har påpekat att ramen nog kan kännas lite klen för detta projekt och jag har också känd att det kanske inte var den mest ideella med motor i den storlek osv. Samtidig anser jag att jag nog har fattat grejen med att det just är en cykel som konverteras "lite lätt" och jag hyllar principen "är det värd att göra är det värd att göra ordentligt!" så att ta ut svängarna så pass ordentligt är helt på min linje, man kan alltid bygga en klenare version senare när man först har hittat alla problemen.
Och ska man åka dit ska det inte vara för en el-konverterat sparkcykel heller ju!
Jag är sjukt imponerat över detaljerna och hela designen, jag har samlat många idéer och har så smått börjat räkna lite på mitt projekt, det blir dock inte alls i denna magnitud eller skönhet.
Och ska man åka dit ska det inte vara för en el-konverterat sparkcykel heller ju!
Jag är sjukt imponerat över detaljerna och hela designen, jag har samlat många idéer och har så smått börjat räkna lite på mitt projekt, det blir dock inte alls i denna magnitud eller skönhet.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
"Och ska man åka dit ska det inte vara för en el-konverterat sparkcykel heller ju!"
Haha ...... ...... man för kika nog och under alla finurliga special lösningar kan man se att det finns en helt vanlig allbekant ordinär cykelram.
Haha ...... ...... man för kika nog och under alla finurliga special lösningar kan man se att det finns en helt vanlig allbekant ordinär cykelram.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jädrar vicken motor inte undra på att ramen "kroknade"
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Nu börjar det röra på sig.
Men har fortfarande stora problem med remdriften, något som inte spårar riktigt.
Därför kuggar det ibland över vid effekter över 2,5kW i kombination med låga hastigheter.
Så det finns mycket mer kvar att hämta ur motorn, efter ytterligare lite mekande...
Men har fortfarande stora problem med remdriften, något som inte spårar riktigt.
Därför kuggar det ibland över vid effekter över 2,5kW i kombination med låga hastigheter.
Så det finns mycket mer kvar att hämta ur motorn, efter ytterligare lite mekande...
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Ojojoj.....
Det ser ut at gå undan i videon....
Vilken hastighet höll du cirka?
Blir spännande att kolla in fler videor på dina framsteg...hehehe!
Det ser ut at gå undan i videon....
Vilken hastighet höll du cirka?
Blir spännande att kolla in fler videor på dina framsteg...hehehe!
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Jätteleende när jag såg video'n!! såg ut som det gick en bit över *host censur*... minst!!!
Du kanske har besvarat frågan tidigare, varför en tung borstad motor, istf lätt brushless?
Den enda som slits på en BL är ju kullagren...
Du kanske har besvarat frågan tidigare, varför en tung borstad motor, istf lätt brushless?
Den enda som slits på en BL är ju kullagren...
Senast redigerad av Paxmax 25 juni 2011, 11:49:37, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
- Inlägg: 12307
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Oh herre jävlar! ser ut att gå riktigt bra det där!
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Gick lite väl snabbt där, känns nästan som runt en 80+ på vissa ställen om det räcker men kul att se att det var drag i den. Dock lite överraskad att ekrarna höll fast det är väl visserligen inte heller max gas vid stillastående på asfalt men ändå.
- tecno
- Inlägg: 27064
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Pattar han fullt från stillastående är jag övertygad om att bakhjulet blir som ett russin.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Givetvis, men tror inte det behövs ens så mycket med den motorn.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Fick ett samtal just från CERN i Schweiz, tydligen har dom ensamrätt på och skapa svarta hål lokalt på Tellus, det finns potential i ditt baknav för det -därför får du inte dra på full gas Fagge.