Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre
Re: Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre
Jag bytte kabel i en maskin för ett tag sen, tror det var en lite större vinkelslip eller om det var Makita-tigersågen, där det såg precis ut som om det skulle vara stålkardeler. Men det var såklart koppar med någon plätering, kanske tenn eller nickel. Varför har man det?
- prototypen
Förtennt koppar har lite bättre korrosionsskydd än blank koppar, ska väl vara enda orsaken.
Protte
Protte
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Att Ni! Seriösa forummedlemmar går på den lätte! Det förvånar mig.
Jag är inte förvånad över att TS har hunnit med över tusen (1000) byggen!
Det skapar erfarenhet och kunskap , djup sådan

Thomas pudlar aldrig. Han försvinner från tråden när han inser att han har fel.Castor skrev:Sannolikheten för att TomasL har fel ökar för varje inlägg han gör, vore nog enklast att "pudla" men då då får kanske självförtoendet en alltför hård törn.Jag håller med ecenier, underhållande att se alla undanflykter.
45 år, ger ca 9000-10000 dagar med ett par tre dagar per bygge, så blir det en hel del, förutom de 3-4 husen jag ihop med far o bror byggt från grunden, dvs lösvirke.Lasp skrev:Att Ni! Seriösa forummedlemmar går på den lätte! Det förvånar mig.
Det är lite lustigt med detta forumet, att man skall behöva "bevisa" saker man råkat ut för, och varför skulle jag pudla för något som defakto är en verklighet (dvs jag har råkat ut för det).
Så nej, ni får nöja er med det, nu har jag viktigare saker för mig som till exempel konstruera ett interface till 33ASR så jag kan koppla upp den mot en modern dator, samt även fixa färdigt den, förhoppningsvis i helgen, om det finns tid över.
Danei, jag försvinner från tråden när jag finner den ointressant, men det är ju lite kul att läsa hur ni försöker vända och vrida på saker och ting i denna tråd, intill löjjets skimmer.
Nä, varit ute och rest för mycket, senaste turen var 5 veckor, med en dag hemma.
Därför att om man påstår saker och sen helt plötsligt inte hinner/orkar/han/vill peka på referenser eller bevis så inser de flesta att påståendena kanske inte stämmer så bra.TomasL skrev: 45 år, ger ca 9000-10000 dagar med ett par tre dagar per bygge, så blir det en hel del, förutom de 3-4 husen jag ihop med far o bror byggt från grunden, dvs lösvirke.
Det är lite lustigt med detta forumet, att man skall behöva "bevisa" saker man råkat ut för, och varför skulle jag pudla för något som defakto är en verklighet (dvs jag har råkat ut för det).
Alla kan väl ha fel, det lustiga är ju förstås när folk har fel men sen vägrar att erkänna det, speciellt när alla inser att personen som påstod det nog har fattat för länge sen att han eller hon faktiskt hade fel men bara inte har ryggrad nog att erkänna det.
När det sen händer för trettiosjunde gången så tycker folk det är ganska roligt.
Extra kul blir det ju om samma person gärna skriker på bevis när andra påstår saker.
Jag brukar inte skrika på bevis.
Och jag påstår inte saker, berättar om min erfarenhet, vilket är en stor skillnad.
Och jag påstår inte saker, berättar om min erfarenhet, vilket är en stor skillnad.
Det är ett påstående, även om det till ditt försvar finns ett "väl" i meningen.Det är väl rätt ofta förkopprad järntråd i kabelrullarna, Håller längre och billigare.
Det är tveklöst ett påstående.Många sladdvindor har förkopprat järn, eftersom det håller längre.
Det med.Spänningsfallet i en sladdvinda är rätt ointressant.
..och det är bara i denna tråden, det finns många fler liknande trådar.
Jag minns tex en tråd där du påstod att det inte gick att uppgradera RHEL/centos utan att blåsa alla inställningar, något som till
och med lärs ut hur man gör när man går redhatutbildningar (som jag gått ett antal), jag plockade till och med fram citat ur och
länkade till redhats officiella dokumentation där det stod att det går och exakt hur man gör, men då försvann du mystiskt från tråden vill jag minnas.
Beträffande RHEL, så gick det inte, eftersom installationsprogrammet inte tillät det, från och med de senaste versionerna RHEL6 nånting, så fanns det en halvt om halvt fungerande uppgradering, nu i RHEL7 lär det funka.
Jag skrev om uppgradering från 4->5->6, inte de sk "Minor" uppgraderingarna från 6.xx till 6.yy
I RHELs dokumentation vill jag minnas (det var ett par år sedan nu) så stod det att en uppgradering inte var att rekommendera.
Sedan får du ha gått hur många kurser som helst, men så var det på den tiden.
När jag uppgraderade från 6.xx till 7.xx fick man köra ett program som preparerade installationen och meddelade om det gick att uppgradera.
Först därefter kunde man uppgradera till 7.xx
från https://access.redhat.com/solutions/21964
Jag skrev om uppgradering från 4->5->6, inte de sk "Minor" uppgraderingarna från 6.xx till 6.yy
I RHELs dokumentation vill jag minnas (det var ett par år sedan nu) så stod det att en uppgradering inte var att rekommendera.
När jag uppgraderade från 6.xx till 7.xx fick man köra ett program som preparerade installationen och meddelade om det gick att uppgradera.
från https://access.redhat.com/solutions/21964
Så du har fullständigt och totalt fel i detta fallet.Red Hat Enterprise Linux 4, 5, 6
Red Hat does not support in-place upgrades between major versions 4, 5 and 6 of Red Hat Enterprise Linux. (A major version is denoted by a whole number version change. For example, Red Hat Enterprise Linux 5 and Red Hat Enterprise Linux 6 are both major versions of Red Hat Enterprise Linux).
Vill bara berätta att jag DEFACTO kan använda slagruta.
Kan du säkert, kan jag också, det är ju liksom inga konstigheter, att den gör någon nytta är något helt annat.
Aha, en skenmanöver för att slippa prata om ickeexisterande järnkablar ? ..jaja..
Jag har gjort det ett antal gånger mellan framförallt från RHEL4 till RHEL5 i produktion.
Och nej, det fanns inget val för det i installern, men det finns instruktioner om hur man gör i dokumentationen.
Det är korrekt att det stod att det inte är att rekommendera, men det GÅR att göra, och det lärs ut på kurserna hur man gör.
Vill minnas att microsoft inte heller rekommenderar att man gör uppgraderingar utan rekommenderar ren installation för det finns mindre som kan gå fel då.
ska det gå att göra direkt från installern tydligen, iaf sas det på RHEL6-kursen att det skulle bli så från och med RHEL7.
"Red Hat Does not support" syftar nog snarare till att man inte kan förvänta sej support på själva uppgraderingen om man gör det.
Det GÅR att göra, Det står i dokumentationen HUR man gör det, Och dessutom lärs det ut på utbildningen att det går och hur man gör.
Ska jag verkligen behöva leta rätt på den gamla tråden ?
Jag postade länkar till dokumentationen då.. Du sa att det inte gick, men det gick, iaf från RHEL3 och uppåt (den äldsta RHEL jag arbetat med själv).TomasL skrev:Beträffande RHEL, så gick det inte, eftersom installationsprogrammet inte tillät det, från och med de senaste versionerna RHEL6 nånting, så fanns det en halvt om halvt fungerande uppgradering, nu i RHEL7 lär det funka.
Jag har gjort det ett antal gånger mellan framförallt från RHEL4 till RHEL5 i produktion.
Och nej, det fanns inget val för det i installern, men det finns instruktioner om hur man gör i dokumentationen.
Jag syftade också på uppgraderingar mellan releaser.Jag skrev om uppgradering från 4->5->6, inte de sk "Minor" uppgraderingarna från 6.xx till 6.yy
Det är korrekt att det stod att det inte är att rekommendera, men det GÅR att göra, och det lärs ut på kurserna hur man gör.
Vill minnas att microsoft inte heller rekommenderar att man gör uppgraderingar utan rekommenderar ren installation för det finns mindre som kan gå fel då.
Från och med RHEL7 är det annorlunda ja, nu har jag knappt kört RHEL7 då jag hann byta jobb innan vi driftsatte det skarpt, men från och med 7 såNär jag uppgraderade från 6.xx till 7.xx fick man köra ett program som preparerade installationen och meddelade om det gick att uppgradera.
ska det gå att göra direkt från installern tydligen, iaf sas det på RHEL6-kursen att det skulle bli så från och med RHEL7.
Nej, jag har postat länkar till det där förut, och till skillnad från dej så har jag faktiskt jobbat med grejerna..från https://access.redhat.com/solutions/21964Så du har fullständigt och totalt fel i detta fallet.Red Hat Enterprise Linux 4, 5, 6
Red Hat does not support in-place upgrades between major versions 4, 5 and 6 of Red Hat Enterprise Linux. (A major version is denoted by a whole number version change. For example, Red Hat Enterprise Linux 5 and Red Hat Enterprise Linux 6 are both major versions of Red Hat Enterprise Linux).
"Red Hat Does not support" syftar nog snarare till att man inte kan förvänta sej support på själva uppgraderingen om man gör det.
Det GÅR att göra, Det står i dokumentationen HUR man gör det, Och dessutom lärs det ut på utbildningen att det går och hur man gör.
Ska jag verkligen behöva leta rätt på den gamla tråden ?
Lite OT nu. Tråden handlar ju om att "Förkopprad järntråd i kabelvindor håller längre". Tror att TomasL eventuellt skulle visa att magneter fäster på hans kabelvindor.
Diskussionen om uppgraderbarheten av RH ska kanske brytas ut till en annan tråd? Känner på mig att den tråden blir lika intressant. Hur är det man säger, Delad glädje är dubbel glädje.

Diskussionen om uppgraderbarheten av RH ska kanske brytas ut till en annan tråd? Känner på mig att den tråden blir lika intressant. Hur är det man säger, Delad glädje är dubbel glädje.