Linux-installation Problem... # Ny fråga #

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

När installationen är helt klar så startar systemet upp och du hamnar i ett läge där du får möjligheten att mata in användarnamn och lösenord. Logga in som "root" och med lösenordet som du valde under installationen.

Öppna /etc/apt/sources.list i någon texteditor och lägg till de två raderna som speakman skrev. Känner du inte till någon editor så ordnar du nog ändringarna enklast genom att köra dessa två kommandon:

Kod: Markera allt

echo "deb ftp://ftp.port80.se/debian testing main contrib non-free" > /etc/apt/sources.list
echo "deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free" >> /etc/apt/sources.list
Fortsätt sedan genom att köra kommandona som speakman angav.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hm, jag fick också uppfattningen om att du kört Linux en hel del förr. Ska försöka vara lite tydligare jag också. :D
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jimmy, Ser att du valt Debian. Det är ett bra val det också. Installationen är också lite mera nybörjarvänlig än Gentoo.
Eftersom du valt Debian är det kanske onödigt att skriva detta, men skriver det ändå:
För mig brukar Gentoo-cdn starta på 2-3min. Är det lång eller kort tid är helt relativt. Windowsinstallationen tar ju snarare 10 minuter, medan vissa går snabbare. Det hela beror ju också på datorn.

I Gentoo brukar jag inte ladda hem färdigt komplierade paket om jag inte måste, alla program hittills jag försökt ta från portagen har jag fått mer eller mindre lätt installerade. Emerge apache php mysql -va och eventuella USE-flaggor på. Då får datorn tanka källkoden till allt, konfigurera, kompliera och till slut installera.
Att själv kompliera från källkod istället för att ladda hem färdiga paket ser jag bara som en fördel.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

speakman & cykze:

Jodå, jag har kört Linux en hel del förr. Men som ni själva har skrivit så finns det många OS som körs med Linux. Installationer och konfigurationer ser ju olika ut beroende på vad man kör.

Sedan kvittar det ju hur mycket Linux jag kört, man kan ju ändå behöva hjälp och det är ju ändå därför som jag startade den här tråden. :wink:

Ni behöver inte vara övertydliga, men "någon gång" är inget vidare bra svar när man frågar när och hur man går in i "testing". Det är lite som "Hur långt är ett snöre?" ungefär.. :D

Nåja, över till ämnet igen:
I slutet av installationen så kom jag till en sida där man skulle välja var resten av installationen (och uppdateringar) skulle laddas ifrån.

Ioch med att du skrev "hoppa till testing på en gång så slipper du ha en massa gamla filer liggandes efter en uppgradering" så tolkade jag det som att jag skulle hoppa över uppdateringarna, men det kanske inte var så du menade?

Ska lägga till de raderna som ni skrivit. Vill bara först passa på att berätta vad jag kan i Linux och Unix:

Jag vet vad de flesta kommandon gör när jag väl ser dem, men annars minns jag inte så många. Läste systemteknik för snart 10 år sedan och gjorde stora nätverk i Linux och Unix-miljöer, men eftersom jag mest pysslat med DOS/Windows/MacOS/AmigaOS sedan dess så glömmer man fort. echo och cd finns ju i de flesta OS. Emacs och VI kan jag eftersom de även finns på Amiga. Det är nog mest "Linux-slang" som t.ex "gå över i testing" som jag inte hänger med på, så när det gäller sådana saker så får ni gärna skriva ut det i klartext. :)

Nu ska jag starta upp Debian igen.
Återkommer...

edit: Lite här och var i Linux finns bra exempel på hur kul de måste haft som programmerat t.ex installationsprogram: "Låg - Är för kontrolltokar som vill se allt som händer" :D Det finns för lite sånt i Windows....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

*Dubbelpost* :) (Det blir så mycket text annars..)

Efter att ha kört apt-get dist-upgrade och efter att ha valt tangentbord mm så jobbade datorn ett tag... Sedan kom bl.a detta:

Perl: Warning: Setting locale failed
Perl: Warning: Please check that your Locale settings:
Language = "sv_SE:sv:en_GB:een",
LC = ALL = (unset),
LANG = "sv_SE"
are supported and installed

*KLIPP (orkar inte skriva av en hel skärmsida)*

E: Sub-processs /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Vet hur locale fungerar. Debian och AmigaOS påminner ganska mycket om varandra här. Däremot vet jag inte varför jag fick detta fel. Så mycket kan man inte strula till det när man väljer svenskt tangentbord och qwerty...

edit: Provade att köra apt-get install apache2 libapache2-mod-php5 php5-mysql mysql-server-5.0 men i slutet av installationen fick jag flera felmeddelanden precis som det ovan.

Vad gör jag nu? :oops:
Något allvarligt fel? Allt verkar fungera som det ska iallafall.
Kommer in i servern från andra datorer. Kul när det går framåt! :)

edit 2: Det hade varit kul med grafiskt användargränssnitt....... :roll:
Är jag lat som skriver det? :lol:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

>> edit 2: Det hade varit kul med grafiskt användargränssnitt.......
Det där hörde jag helt enkelt inte...

Testa kör apt-get install locales och se om det blir bättre.
Jag har då aldrig fått det där problemet nångång. Å andra sidan ser jag inte "Svenska" som ett språkalternativ överhuvud taget. :twisted:

Tips innan det går för långt: Installera om och välj engelska på allt (utom tangetbord då givetvis). Både du och vi kommer att förstå betydligt bättre vad det handlar om.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Leta efter felmeddelanden i utskriften, på raderna ovanför "E: Sub-processs /usr/bin/dpkg returned an error code (1)". Den där varningen om tangentborduppsättningen tror jag inte orsakar felet. :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

cykze: Det rullar förbi så väldigt mycket text. I DOS kan man pausa en sida genom att skriva | eller /p eller |pause beroende på kommando.

Det jag hinner se är "is libqt-perl installed?" och att det även står "falling back on Locale C"

>> edit 2: Det hade varit kul med grafiskt användargränssnitt.......
>Det där hörde jag helt enkelt inte...

speakman:
Förstod nästan det. :D
Visst, när jag är nöjd med installationer och konfigurationer så gör det förstås inget att det är i text-läge. Men annars vore det enklare med GUI. Du kanske inte håller med, men det går fortare att klicka eller flytta ikoner än att skriva motsvarande i textläge. Man kanske kan starta en editor lika fort som man dubbelklickar på en ikon, men nog kopierar man filer fortare i GUI än vad det tar att skriva motsvarande kommandon? Samma sak med överskådligheten. Det går fortare att klicka sig igenom en mappstruktur för att kolla upp något än vad det tar att skriva motsvarande kommandon.

Det hjälpte tyvärr inte att köra apt-get install locales.
Upptäckte att å ä ö inte fungerar. Lite konstigt eftersom jag valde svenskt tangentborduppsättning mm vid installationen...
Kan verkligen det rättas till genom att installera om och välja engelska på allt förutom för tangentbordet?

Visst, man skulle slippa vissa konstiga översättningar som t.ex "framända" istället för "frontend".. :D

edit:
Provade att installera libqt-perl igen, men det hjälpte inte.

Har för mig att någon sa att Debian var bäst? Så här mycket problem hade jag inte med Fedora... :wink:

edit 2:
Ok, jag provar att installera om allt från början.
Fungerar inte det så testar jag en annan iso-fil med Gentoo. Får jag massa problem där också så överger jag nog Linux.
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 februari 2006, 19:32:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Lägg på |less efter kommandot för att kunna scrolla i texten. Alternativt kan du efter att du har kört ett kommando använda Shift+PageUp/Down för att scrolla. Hittar du något riktigt felmeddelande då?
Senast redigerad av cykze 21 februari 2006, 19:35:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

något "riktigt" felmeddelande?

Något speciellt du är ute efter så jag vet vad jag ska leta efter?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ja, ett vanligt felmeddelande. Det brukar innehålla ordet "error" eller "failed". Kolla om du hittar något sådant, förutom sista raden ("E: Sub-processs /usr/bin/dpkg returned an error code (1)").
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, ls |less fungerar inte. "Unknown command" (ls = LS med små bokstäver och | får man med ALT+124 med den tangentbordslayouten jag använder där.)

Tyvärr kan jag inte kolla vilka felmeddelanden jag får. apt-get dist-upgrade är ju redan kört och samma sak med apt-get install locales. Jag får bara meddelandet att installationen redan är gjord.

Shift+PageUp/Down fungerar inte heller.

"Någon med mig skämta aprillo" :D

edit: Jag installerar om så får vi se vad som händer.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ja, jag vet då inte hur du lyckas, för jag får då banne mig aldrig något fel i Debian. :P
Men komihåg att köra apt-get update innan du kör nått annat apt-kommando. Du kan ju köra det lite nu å då.. Alltid bra å ha färska listor.
Kör exempelvis apt-get upgrade en gång innan dist-upgrade för å vara säker.

Mvh
speakman
[/u]
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

> Hm, ls |less fungerar inte. "Unknown command" (ls = LS med små bokstäver och | får man med ALT+124 med den tangentbordslayouten jag använder där.)

Då är nog inte 'less' installerat. Testa med 'more' istället.

> Tyvärr kan jag inte kolla vilka felmeddelanden jag får. apt-get dist-upgrade är ju redan kört och samma sak med apt-get install locales . Jag får bara meddelandet att installationen redan är gjord.

Om du inte får något felmeddelande när du kör apt-get dist-upgrade så är nog allt okay ändå.

För att fixa tangentbordet kan du prova med "dpkg-reconfigure locales".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

speakman:
"Ja, jag vet då inte hur du lyckas"

Tja, jag har gjort *exakt* som ni har sagt. :)

cykze: |more gick betydligt bättre. Ännu en grejj som är samma som på Amigan.. :D

Provade med "dpkg-reconfigure locales" och fick samma felmeddelanden som tidigare:

"Warning: Setting locale failed
Falling back on standard locale"

Gjorde om installationen. Beskriver allt från början igen:

1. Bootar med installations-cd'n.
2. installerar installerar installerar.... :)
3. Ställer in engelska överallt förutom för tangentbordet.
4. Väljer svenskt tangentbord och "qwerty"
5. Uppdaterar via ftp.
6. När installationen är klar så loggar jag in som root och skriver:

echo "deb ftp://ftp.port80.se/debian testing main contrib non-free" > /etc/apt/sources.list
echo "deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free" >> /etc/apt/sources.list

Och kör:
# apt-get update
# apt-get dist-upgrade

Sedan kommer felen:

Perl: Warning: Setting locale failed
Perl: Warning: Please check that your Locale settings:
Language = "sv_SE:sv:en_GB:een",
LC = ALL = (unset),
LANG = "sv_SE"
are supported and installed

Is libqt-perl installed?

***De raderna kommer flera gånger efter varandra följt av:

E: Sub-processs /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Errors were encountered while processing:
/var/cache/apt/archives/knetworkconfi_4%3a3.5.1-1_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code(1)

Provar iallafall att köra:

# apt-get install apache2 libapache2-mod-php5 php5-mysql mysql-server-5.0

Då får jag samma fel som ovan följt av:

You might want to run "apt-get -f install" to correct these:
locales: conflicts: base-config but 2.53.10 is to be installed
E: Unmet dependencies. Try "apt-get -f install" with no packages.

Kör "apt-get -f install" och får:

The following packages have unmet dependencies:
apache2: Depends: apache2-mpm-worker ( = 2.0.55-4) but it is not going to be installed or
apache2-mpm-prefork ( = 2.0.55-4) but it is not going to be installed

libpapache2-mod-php5: Depends: php5-common ( = 5.1.2-1) but it is not going to be installed

Conflicts: libapache2-mod-php4 bbut 4:4.3.10-16 is to be installed
mysqp-server-5.0: Depends: mysql-common (>= 5.0.18-7) but it is not going to be installed
Depends: mysql-client-5.0 (>=5.0.18-7) but it is not going to be installed
Depends: libmysqlclients15 (>=5.0.15-1) but it is not going to be installed

php5-mysql: Depends: libmysqlclient15 but it is not going to be installed
Depends: php5-common (=5.1.2-1) but it is not going to be installed

E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution).

Warning: Setting locale failed
Falling back on standard locale.

Som ni ser har jag skrivt exakt det ni föreslagit.
Några tips på vad som kan vara galet och hur jag kan fixa det?
Skriv svar